Dobroty s vůní ohně

Milovníci grilování upřednostňují ke svým kulinárním „experimentům“ nejčastěji relativně levné vepřové maso a drůbež. Jenže na grilu se dá připravit snad úplně všechno, a byla by škoda to aspoň jednou nevyzkoušet… A nemusíte grilovat jen na jaře nebo v létě.

Grilovaný hermelín

Suroviny: 4 sýry typu hermelín•0,1 l oleje na marinádu•2 stroužky česneku•2 lžíce provensálského nebo grilovacího koření•alobal•brusinkový džem nebo švestkové chutney

1. V misce rozmícháme oleje s provensálským nebo grilovacím kořením (lze přidat i jiné podle chuti). Ve směsi obalíme hermelín a potřeme jej na horní ploše lisovaným česnekem. Sýr zabalíme do alobalu tak, aby záhyby byly na bocích sýrů.
2. „Balíčky“ dáme na rozpálený gril a grilujeme 5–10 minut z každé strany. Poté sýry vybalíme z alobalu a opatrně je z něj přeložíme na talíř. Hermelín se uvnitř krásně rozteče, na povrchu jej pohromadě drží jeho kůrka. Při manipulaci je důležité nepoškodit její celistvost, jinak sýr vyteče.
3. Podáváme s ovocným chutney.
4 porce příprava 25 minut náročnost * energie v 1 porci 1411 kJ

Delikátní krevety

Suroviny: 25 ks předvařených krevet s ocáskem•3 stroužky česneku•hrst petrželové plocholisté natě•2 lžíce olivového oleje•sůl•pepř•šťáva z jednoho citronu•špejle

1. Krevety omyjeme, osušíme a napícháme po pěti kusech na předem namočené bambusové špejle.
2. Do misky dáme na jemno nasekaný česnek, přidáme olivový olej, citronovou šťávu a nesekanou petrželovou nať. Vše smícháme a podle chuti osolíme a opepříme.
3. Krevety vydatně potřeme olejovou směsí a necháme odležet přibližně hodinu v chladu.
4. Vkládáme na dobře rozpálený gril a grilujeme lehce dozlatova a ihned podáváme.

Tip Paní domu: Nejlepší jsou bez přílohy jako mlsání při grilování.

5 porcí příprava 80 minut náročnost * energie v 1 porci 738 kJ

Lilek na roštu

Suroviny: 1 lilek•2 stroužky česneku•olej•sůl•lístky bazalky

1. Oloupaný lilek nakrájíme na kolečka, posolíme a necháme asi 20 minut vypotit (není nutné, jen v případě, že je lilek hořký).
2. Připravíme si marinádu z oleje, prolisovaného česneku a jemně nasekané bazalky. Do ní namočíme plátky lilku, necháme chvilku odpočinout a pak po obou stranách grilujeme, dokud zelenina nezhnědne.

Tip Paní domu: Kolečka přikusujeme ke grilovanému masu.

4 porce příprava 45 minut náročnost * energie v 1 porci 275 kJ

Grilovaná polenta

Suroviny na 5 porcí: 400 g kukuřičné krupice•1,5 l studené vody•sůl•olej na potření•2 stroužky česneku

1. V kastrolu nasucho osmahneme kukuřičnou krupici. Když začne sladce vonět, za stálého míchání ji zalijeme vodou. Osolíme a mícháme až k varu, pak kastrol přikryjeme a vaříme za občasného míchání na mírném ohni asi 40 minut. Jakmile se nelepí na stěny hrnce, je hotovo.
2. Hotovou kaši vyklopíme na plech vyložený pečicím papírem, zarovnáme ji na centimetrovou výšku a povrch uhladíme. Necháme asi hodinu až dvě vychladnout. Potom polentu nakrájíme na kostky, nebo z ní vykrájíme formičkou kolečka či jiné tvary a grilujeme na grilovací mřížce.
3. Olej smícháme s drceným česnekem a směsí kousky hotové polenty potíráme.
5 porcí příprava 180 minut náročnost ** energie v 1 porci 758 kJ

Ananas trochu jinak

Suroviny: ananas•med

1. Ananas nakrájíme na plátky a potřeme rozpuštěným medem. Necháme, za občasného otočení a promíchání, asi hodinu odležet. Ananas pustí hodně šťávy.
2. Poté po obou stranách opečeme na grilu. Podáváme k ostatním grilovaným dobrotám.
5 porcí příprava 90 minut náročnost * energie v 1 porci 396 kJ

Kořeněné játrové špízy

Suroviny: 1 kg vepřových nebo drůbežích jater•200 g špeku• 3 cibule•3 měkčí pikantní klobásky•drcený kmín•česnek (i sušený)•mletý pepř•nové koření mleté•majoránka•olej•sůl

1. Játra očistíme. Vepřová pokrájíme na slabé plátky, drůbeží necháme vcelku. Posypeme je kořením, zakápneme olejem a dáme do misky odležet do chladna přes noc. Kořením nešetříme, jen nového koření dáváme méně.
2. Kořeněné maso napícháme střídavě s kousky špeku, kolečky cibule a klobás na delší jehly. Před grilováním lehce osolíme, nemusíme se bát, že játra ztvrdnou.
3. Grilujeme ze všech stran asi 15 minut, sundáme špízy z mřížky a ještě je trochu osolíme. Podáváme, nejlépe s čerstvým pečivem a sklenicí vychlazeného piva.

Tip Paní domu: Játra skvěle chutnají i s různými majonézovými dipy.

6 porcí příprava 120 minut náročnost ** energie v 1 porci 1325 kJ

Rožněný biftek

Suroviny: 4 steaky z hovězí svíčkové po 150–200 g•4 lžíce olivového oleje•2 červené chilli papričky•1 mango (není nutné)•1 lžíce limetkové nebo citronové šťávy •1 lžička třtinového cukru nebo medu (nemusí být)•1 lžička mletého koriandru• ½ lžičky mletého zázvoru•sůl•mletý bílý pepř

1. Bifteky roztlačíme dlaní, zformujeme zpět do původního tvaru a opepříme. Chilli papričky zbavíme semínek a nakrájíme na jemno.
2. Mango oloupeme, dužinu okrájíme, nakrájíme na drobné kousky a dáme i se zachycenou šťávou do misky. Přidáme většinu oleje, pokrájené chilli papričky, citrusovou šťávu, cukr, koriandr, zázvor a sůl a promícháme. V marinádě obalíme maso, zakryjeme a necháme v chladu asi 1–2 hodiny odležet.
3. Rozpálenou mřížku grilu potřeme olejem. Maso vyjmeme z marinády, lehce osušíme a grilujeme po obou stranách asi 5–15 minut – podle výšky steaků a požadovaného stupně propečení. Během grilování potíráme marinádou a obracíme, ale nepícháme do masa. Potom porce přendáme na teplé talíře a necháme chvíli odležet, aby se chutě a šťávy rozležely.

Tip Paní domu: Grilovat můžeme i steaky z nízkého roštěnce, maso však necháme déle naložené a solíme ho až po upečení.

4 porce příprava 135 minut náročnost ** energie v 1 porci 639 kJ

Text: Marie Šrámková, foto: Shutterstock

Štítky: , ,

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Psi a jejich údajné pozorování duchů
enigmaplus.cz

Psi a jejich údajné...

Domácí mazlíčci dokáží nahnat...
Muži versus ženy: Jakými chorobami nejčastější trpí?
epochalnisvet.cz

Muži versus ženy: Jakými...

Velkým množstvím chorob strádají stejně muži i...
Londýnský Tower: Vězení pro kandidáty na popravu
epochaplus.cz

Londýnský Tower: Vězení pro...

Počátky Toweru, londýnského Paláce a pevnosti Jejího...
Do českých lázní za zdravím
epochanacestach.cz

Do českých lázní za zdravím

Máte zdravotní potíže nebo...
Nesedí doma a nepláče, že nemá co dělat!
nasehvezdy.cz

Nesedí doma a nepláče, že...

Proslavil se rolí drzého puberťáka Vikyho Cabadaje...
Půjčuje si od manželky
nasehvezdy.cz

Půjčuje si od manželky

Proslavil se především jako bavič v...
OBRAZEM: Osvětové kampaně na mytí rukou ve 20. století
21stoleti.cz

OBRAZEM: Osvětové kampaně na...

Mytí rukou je neodiskutovatelným základem...
Ústecký kraj: Čtyři kameny brány do Čech
epochanacestach.cz

Ústecký kraj: Čtyři kameny...

Brána do Čech, jak...
Existují části těla, které nepotřebujeme?
epochaplus.cz

Existují části těla, které...

Lidské tělo je komplexní mechanismus,...
0 shares