Děti, hlavně dívky, dnes dospívají až příliš rychle. Od batolecích capáčků k botám na podpatku je v západním světě, jehož jsme součástí, stále kratší krok. Jenže předčasná dospělost s sebou nese rizika.
Máte pocit, že kdysi, když my jsme byli malí, bylo dětství jiné, lepší? Možná že na tom opravdu bude víc než jen zrnko pravdy. Dětství se skutečně mění a dnešní děti to nemají zdaleka tak jednoduché, jako jsme mívali my.
Jsou už od malička vystaveny tlaku okolí na to, aby se co nejrychleji zařadily do pomyslného závodu o to, kdo bude lepší a úspěšnější.
Do ringu už v plenkách
Začíná to doslova už pár týdnů po narození: děti jsou sledované ostřížím zrakem, porovnávané s ostatními, a rodiče dělají, co mohou, aby jejich potomek „nezaostával“ za sousedovic Maruškou nebo bratrancem Jendou.
Plavání pro miminka, speciální hračky, bez kterých by dítě nejspíš utrpělo nenapravitelné duševní škody, normy a srovnávání, kam se podíváme.
Šestileté slečny
Bohužel, tenhle trend s tím, jak děti rostou, nijak nepolevuje, spíš naopak. A nese s sebou stres a především nový fenomén:
děti, tlačené ze všech stran k výkonům a zasypávané okolím informacemi o tom, jaké mají být a jak se mají chovat, začínají dospívat příliš rychle. Platí to především pro dívky, chlapci přece jen bývají trochu pomalejší. Naštěstí pro ně.
Málo času na dětství
Dětem chybí to nejcennější, co v dětství potřebují – dostatek času na to být dětmi.
Holčičky dospívají ve věku, kdy si generace jejich maminek a babiček ještě hrála s panenkami, a v době, kdy většinu z nás ještě ani nenapadlo, že by se nám ti otravní kluci ze třídy mohli líbit, už řeší, kdo s kým chodí a kdo se s kým rozešel.
Možná to na první pohled vypadá jako docela zábavná záležitost, ale dětem to, čemu se říká předčasná sexualizace, rozhodně škodí.
Dávno žádná výjimka
Slovo sexualizace jsme kdysi mohli zaslechnout jen v souvislosti se sexuálním zneužíváním dětí. Když je dítě předčasně sexualizované, znamená to, že mu někdo vnutil sexuální identitu dřív, než na to bylo zralé.
Když dnes chcete vidět, jak vypadá předčasná sexualizace v praxi, stačí se zajít podívat na nějakou základní školu.
Potřebujeme vlastní tempo
Sexuální dozrávání přijde s pubertou samo, úplně samozřejmě, a když má dítě dost času a prostoru, dojde k dospělosti vlastním tempem. Přes všechen tlak na výkon je jedno jisté – jednotlivé fáze lidského vývoje nemůžeme ani urychlit, ani přeskočit.
Jediné, co se stane, když se nám nepodaří ochránit dítě předčasným vstupem do dospělosti, je, že ho ochudíme.
Kde končí hra?
Je jasné, že skoro každá holčička si někdy zkouší, jaké to je, když se namaluje „jako velká“ a oblékne se do maminčiných šatů. Klopýtání v botách na podpatku, které vytáhla mámě ze skříně, nemá s předčasným dospíváním nic společného.
Zato když se osmileté holčičky prohlížejí před zrcadlem a hledají, kde mají jaké „špeky“ navíc, a dvanáctileté dívky se vyznají v make-upu jako profesionální vizážistky a denně se líčí, jinak by nevyšly na ulici, je to problém.
Dětství podle televize
Média, u dětí kolem puberty hlavně televize, jsou hlavním viníkem toho, že máme kolem sebe místo dětí často „malé dospělé“. Děti tráví před televizí spoustu času, v mnoha rodinách daleko víc než s rodiči.
Používají televizi jinak než my – děti se podle ní učí, jaké chování je normální. Když se na to podíváme z téhle perspektivy, možná se vyděsíme, a úplně právem.
Sexy školačka ze třetí A
Malým holčičkám se dnes vnucuje představa, že to, na čem doopravdy záleží, je být přitažlivá a především „sexy“. Co to vlastně být sexy znamená, o tom bude mít osmiletá školačka jen těžko nějakou reálnou představu.
Možná odpoví, že být sexy znamená „líbit se klukům“. A k tomu patří vyzývavě se oblékat a chovat se tak, jak vidí v televizi. A rozhodně se nenechat nachytat s plyšákem nebo jinou „hračkou pro mimina“ v ruce.
Být jako ostatní
Sotva odrostou včelce Máje a Krtečkovi, vstoupí jako diváci do světa sitcomů a filmů, kde je běžné násilí, šikana, posměch a hrubost.
Zní to mravokárně, ale je to tak – děti se setkávají se realitou, ve které se dívky chovají ve srovnání s chlapci přehnaně provokativně, důležité je dokonalé tělo a sexualita.
Tohle poselství o tom, že kdo není sexbomba a v patnácti ještě nechodí s klukem, je úplně k ničemu, podporují i časopisy pro náctileté, hudební klipy a reklama.
Záludná reklama
Reklama je vůbec ošemetná záležitost. Je samozřejmě otravné, že po nás děti pod jejím vlivem zpravidla chtějí úplné hlouposti za spoustu peněz. Daleko nebezpečnější je reklama kvůli tomu, na jakém principu funguje:
aby vás „dostala“, musí vás nejdřív znejistit, zneklidnit a probudit v nás nespokojenost. Pubertální dívka musí nejdřív z reklamy získat pocit, že je na ní něco špatně. To, jak vypadá, jakou má postavu, pleť, vlasy, jak působí na kamarády…
a potom teprve přijde druhá část, kdy jí reklama nabídne, jak z toho ven. Jasně, když si koupíš tenhle šampon, tyhle boty a budeš se chovat tak, jak vidíš, bude to dobré. Důležité je, jak vypadáš!
Push-up pro batole?
Předčasnému uvedení dětí do světa dospělé sexuality nahrávají i velké obchodní řetězce s oblečením. Oblečení a kosmetika odkazující na ženskou sexualitu se nabízí pro stále mladší děti.
Popravdě je dost těžké koupit dívce na prvním stupni základní školy oblečení, které by odpovídalo jejímu věku. Zato ale pořídíte push-upku pro sedmileté dítě a tričko se sexy výstřihem…
Text: Kateřina Rodná
Foto: Shutterstock