Zdá se to jako mžik. Jen na moment přivřete oči. A přitom statistiky havárií na dlouhých trasách za letní dovolenou k moři hovoří jasně: mikrospánek je zabiják!
Únava, k níž se navíc přidá dlouhodobý pobyt ve voze při teplotách vyšších než 25 °C, prodlužuje reakční dobu. Snižuje se koncentrace a reakce se svým způsobem podobají stavu pod vlivem alkoholu. Nepřehlížejte příznaky nadměrné únavy. Jsou to:
časté zívání
náhlý pocit chladu po těle
naléhavá potřeba pohybu
špatně držíte stopu a často ji musíte korigovat
máte pocit, jako by se silnice zužovala
nepamatujete si poslední ujetý kilometr
přivíráte oči a mnete si je
Kdy je čas vypnout motor?
Podle statistik k haváriím vinou únavy na dlouhých trasách dochází většinou kolem druhé a páté hodiny ranní a pak mezi jednou a třetí odpoledne. V těchto kritických hodinách si proto vždycky udělejte pauzu.
O plánované přestávce uvažujte také po každých 180 ujetých kilometrech. Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře. Paže a předloktí jsou nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena.
Jestliže nechcete během řízení zbytečně riskovat, zkuste zastavit a protáhnout si tělo pomocí metody zvané Infinity.
Zacvičte si na odpočívadle
Skvěle působí uvolnění a protažení páteře s předklonem nebo záklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar pomyslné ležaté osmičky, což je základní princip metody Infinity. Cviky mají být pomalé a plynulé bez trhavých pohybů.
Můžete cvičit odděleně například v oblasti krční, hrudní a bederní páteře, ale také tak, že se pohyb přenáší na celé tělo. Vsedě i ve stoje přenášejte při pohybu váhu ze strany na stranu.
Osmičku opisujete vždy třikrát jedním směrem a poté třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech. Z počátku provádějte téměř neviditelný pomalý pohyb, tzv. mikropohyb. Následně můžete zvýšit velikost ležaté osmičky i prováděnou rychlost cvičení.
Cvičení v sedadle auta
Cvičit lze i v parkujícím autě. Cvik provedete tak, že si sednete vzpřímeně a opřete se o sedadlo celým trupem i hlavou.
Rukama s propnutými pažemi se opřete o volant. Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou sedadla, vše jen jemně.
Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno. Vytáhněte hlavu nahoru a vše proveďte současně, jako byste chtěli vstát a tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. 7 sekund provádějte „vzpřímení“ – odtlačení, 7-14 sekund uvolnění.
Pijte a větrejte
Vedle osvěžujícího cvičení při jízdě pamatujte i na další pravidla, která vám pomohou šťastně dojet do cíle. Tím základním je průběžné větrání. Neméně důležitý je pitný režim. Optimální jsou 3 litry vody za den. Nezaměňujte je za energetické nápoje.
Povzbudí jen krátkodobě, ale pak přivodí útlum. Udělejte si přestávku i na lehký oběd, při kterém nevynechejte polévku. V restauraci využijte možnost a na toaletě si opláchněte obličej studenou vodou. A především vždy na cestu vyjíždějte fyzicky i psychicky odpočatí!
Syndrom ekonomické třídy
Potkat vás může i při jízdě autem, ale nejčastěji se trombóza vyskytuje při delší cestě letadlem. Naštěstí je možné tomuto onemocnění účinně předejít. Nejprve je dobré vědět, jak trombóza vzniká:
člověk sedí dlouhou dobu v jedné poloze s minimálním pohybem
tím se zpomaluje tok krve v cévách nohou
zároveň je vyřazena z činnosti tzv. svalová pumpa, takže se žilní krev „nežene“ z periferií zpět do srdce
tím má krev tendenci ke srážlivosti a k vytváření krevních sraženin (tzv. trombů)
objeví se zarudlé bolestivé otoky, nejčastěji na lýtkách.
Co s tím?
Dalšími spouštěči trombózy jsou ještě nedostatek tekutin a nižší atmosférický tlak, který ke krevní srážlivosti přispívá. Proto během cesty přiměřeně pijte. Omezte kávu a alkoholické nápoje. A během letu se několikrát projděte uličkou letadla.
Pokud jste na toto onemocnění náchylní, vybavte se na cestu raději tzv. kompresními punčochami. Zvýšené riziko hrozí lidem obézním, ale i vyšších postav a těhotným ženám.
Podle materiálů ÚAMK a prim. MUDr. Michaely Tomanové z Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí zpracovala Dana Pešková, Foto: PX fuel