Mýty a fakta o hubnutí

Hubnutí má dva velké nepřátele: diety a stres. Přičemž diety samy vyvolávají stres. Možná řeknete, že bez změny jídelníčku přece nelze zhubnout. To je pravda, jenže mezi dietou a změnou jídelníčku je velký rozdíl.

Dieta
– Hlad vede ke stresu, ten pak podporuje ukládání energie do zásoby.

– Selhání, když sníme něco „zakázaného“, má stejný efekt jako hlad.

– Nedostatek jídla už po několika dnech vede k únavě a ta opět vyvolává stres.

– Omezení v množství tuků komplikuje hubnutí a škodí zdraví.

– Chybějící bílkoviny tělo bere ze svalů, tím se snižuje spalování energie.

– Tělo sníží výdaj energie, u čehož zůstává i po skončení diety, proto rychle přibereme.

Změna jídelníčku
+Odpadá hlad, ale stresovat může přivykání na jiné potraviny a způsoby úpravy.

+ Žádné potraviny nejsou kategoricky zakázané.

+ Nový jídelníček musí zasytit a obsahovat dostatek živin.

+ Tuky se z větší části nahrazují rostlinnými, rybami a ořechy, nedostatek nehrozí.

+ Bílkoviny se doplňují také luštěninami, nejen libovým masem a sýry.

+ Tělo se postupně přizpůsobuje novému způsobu stravování, hubnutí nastoupí pomaleji, ale je trvalé.

Co napáchá stres Traduje se, že zatímco někdo ve stresu nepolkne ani sousto, jiný ho zajídá a tloustne. Oboje je pravda jen z části. Reakce na stres probíhá jednak na úrovni nervové, což skutečně může u řady lidí vyvolat pocit sevřeného žaludku a neschopnosti jíst (podrobnosti o tom, jak souvisí stres s trávením, se dočtete na straně 10).

Současně ovšem tělo reaguje produkcí stresových hormonů. Proto máme najednou hodně energie a jsme neklidní a akční. Uvolněná energie se ale rychle spotřebuje a následná únava je výzvou rychle spálené kalorie doplnit. Pokud to neuděláme nebo pokud stres stále pokračuje, což je bohužel běžné, stane se něco nemilého.

Stresové hormony začnou nepříznivě ovlivňovat využívání živin a podporovat ukládání energie do zásob. Je to logické, tělo zjistilo, že se podle všeho nachází ve složité situaci a energii bude později potřebovat.

Jakmile tedy stres trvá déle a opakuje se, tloustneme.

Strach i bolest Stres není jen nepříjemný souhrn pocitů, když nezvládáme své úkoly a každodenní povinnosti. Pokud se snažíte zhubnout a nejde vám to, pak přehlédněte svůj současný život a zauvažujte o tom, co vás trápí a jak silně: Trpíte silnými bolestmi, třeba hlavy nebo zad? I to je pro tělo stres. Nemůžete vyřešit nějakou palčivou rodinou nebo osobní situaci? Trpíte dlouhodobou nespavostí?

Nemůžete se vzpamatovat z únavy? Všechny stavy, které bolí na těle nebo na duši, vyvolávají stres.

A s tím se hubnout nedá.

3 cesty, jak se stresu zbavit Racionální: Řada důvodů stresu se dá řešit, zvláště pokud jde o bolestivé stavy. Pokud vám zatím nepomohl praktický lékař, objednejte se do některé ordinace pro léčbu bolesti. Jsou v celé republice, seznam najdete na internetu na www.lecba-bolesti.cz.

Obdobně při tíživé rodinné situaci nemá cenu se jen trápit, spíš si najděte odborníka na rodinné vztahy a problém řešte.

Už to přináší úlevu.

Meditační: Velmi dobře pomáhají při úzkostech a životní nejistotě. Meditačních metod je řada, od starých jógových praktik, zaměřených hlavně na meditační sledování dechu, až po moderní, k níž je k dispozici řada publikací v knihkupectví.

Tip: Meditace při starostech • Následující návod je z knihy Léčivá síla mysli, autorem je tibetský mnich Tulku Thondup Rinpočhe. Usaďte se do meditační polohy se vzpřímenými zády a přivřete oči. Počkejte, až se v mysli přestanou honit aktuální myšlenky.

• Pak se zaměřte na hledání strachů v nitru, autor doporučuje přátelsky je vyzvat, aby se ukázaly a pak si je klidně a do podrobností prohlížet. Vnímejte každou nepříjemnou emoci a představte si obraz, který by byl jejím vyjádřením. • Odpovídajícím obrazem může být temné světlo vycházející z jeskyně. Představte si, že toto světlo bylo ve vás skryto a uvízlo uvnitř.

Nyní se otvírá a začíná zářit. S ním temné starosti opouštějí tělo a mizí.

Jejich odcházení si uvědomte a říkejte si: „Nemám žádné starosti, cítím se krásně volně!“ Toto cvičení zabere napoprvé více času, ale čím častěji ho budete opakovat, tím bude snazší a rychlejší.

Bylinná: Velice příjemným prostředkem na uklidnění je meduňka, nejlépe je popíjet ji jako čaj, protože má velmi lahodnou chuť. Zklidňuje, pomáhá usnout, přitom působí tak šetrně, že se smí používat i v těhotenství. Silnější účinek má kozlík, tradičně připravovaný v kapkách. Pozor ale při dávkování, které je nutné přesně dodržovat.

Komu vadí pach kozlíku, může zkusit přípravky v kapslích, tabletách nebo sirupech, především mučenku.

K mání jsou také směsi, ke zmíněným bylinám obsahují obvykle také levanduli, chmel nebo mateřídoušku.

Trable s hormony Stres není jediným důvodem zvýšeného vylučování hormonů nadledvin, může se za tím skrývat i zdravotní porucha či rozkolísané hladiny dalších hormonů v těle. Problém je v tom, že tyto poruchy mají nejasné příznaky a tak mohou dlouho unikat pozornosti i odborníka.

Kromě stresových hormonů nadledvin má přímý vliv na ukládání energie v těle porucha štítné žlázy a ta je zejména u žen poměrně častá, aniž by o tom měly tušení. Každopádně tedy pokud víte, že pro nadváhu u vás není jasné vysvětlení, pokud se nepřejídáte a přiměřeně se hýbete, pak je namístě uvažovat o endokrinologickém vyšetření, zda to není následek hormonální poruchy.

3 způsoby, jak tělo přimět, aby tloustlo

Hladovění: Příliš drastické diety, kdy sníme méně než nějakých 5000 kJ denně, jsou už hladověním, neboť tělo nedostává ani tolik energie, kolik potřebuje pro vlastní provoz orgánů a nutných pochodů v organismus. Bazální metabolismus, jak se tento základní provoz označuje, u většiny z nás leží právě na úrovni 4500 až 5000 kJ.

To je energie, kterou potřebuje i člověk, ležící na nemocniční posteli bez pohybu. Je velký omyl myslet si, že když drasticky hladovíme, donutíme tím své tělo, aby místo jídla spalovalo tukové usazeniny na břiše. Taková matematika na živý organismus neplatí.

Tělo začne s energií co nejvíce šetřit, a jakmile něco sníte, ztloustnete.

Opakované diety Za ideálního stavu, pokud jíme jen to, na co má tělo chuť, a hodně se pohybujeme, funguje přirozená regulace váhy. Když si v neděli dopřejeme sváteční husu, nepřibereme. Diety tuto regulaci rozbijí, protože tělo dostalo signál, že je třeba šetřit, a tak to dělá.

Tenhle mechanismus nejde obelstít a vyřadit, je to geneticky zabudovaná ochrana pro přežití, kterou měli všichni naši předkové.

Že žijeme v době dostatku a hlad je jen umělý, s tím tělo pracovat neumí.

Přesolené jídlo V prehistorickém vývoji lidstva byla také etapa, kdy se naši předkové z tropických a subtropických krajů přesunuli do Evropy, kde je zaskočilo chladno a nedostatek potravy v zimě. Organismus se s tím musel vypořádat, a tak si naši předkové vybudovali sklon k nižšímu výdaji energie. Předával se v genech dalším generacím a máme ho i my.

Oživit ho může například náruživá záliba v solených jídlech, jako jsou uzeniny, průmyslově vyráběná hotová jídla nebo ochucovací omáčky. Je to tím, že sůl je nejstarším konzervantem, který pomáhal uchovávat potraviny na zimu. Tělu signalizuje, že je nouze a musí se energií šetřit.

Pokud se tedy vyhýbáte sladkostem, pak můžete paradoxně přibývat ještě více na váze po slaných jídlech.

A jak tedy hubnout? Pro rozumné a dlouhodobé hubnutí je nejlepší přejít na domácí stravu, připravovanou z čerstvých surovin. Tím se vyhnete nežádoucímu množství soli a často i tuku v polotovarech a mražených jídlech. Tělo příznivě reaguje na jídelníček pestrý a obnovuje pak vlastní regulaci váhy, zkoušejte proto i zapomenuté potraviny, především různé druhy luštěnin, ale také zelenin.

Nezbytné jsou zdravé typy tuků, které najdete nejen v rostlinných olejích, ale hlavně v ořechách a semenech.

Na kalorie se neohlížejte, vyváženost a pestrost jídelníčku je pro štíhlost důležitější.

Text: Lenka Korandová, Foto: Shutterstock

Štítky: ,
reklama

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Za Radegastem na Radhošť!
epochanacestach.cz

Za Radegastem na Radhošť!

Radhošť v Moravskoslezských...
Ztratila hlavu kvůli gaunerovi
skutecnepribehy.cz

Ztratila hlavu kvůli gaunerovi

Když jsem otěhotněla, hned mi...
Může jim to vydržet?
nasehvezdy.cz

Může jim to vydržet?

Nejdřív svou lásku...
Francouzská elegance s výraznými doplňky
rezidenceonline.cz

Francouzská elegance s...

Bílé srdce neoklasicistního bytu bije v tepu...
Mohamedův plášť: V Afghánistánu nejspíš leží padělek
enigmaplus.cz

Mohamedův plášť: V Afghánistánu...

Na světě existuje jen malé množství náboženských...
Jeden prsten z Tolkienových románů možná vznikl podle starověké kletby
epochaplus.cz

Jeden prsten z Tolkienových...

Tolkienův Pán prstenů je dnes považován za...
Havárie UFO u Shag Harbour opět ožívá: Oceánologové pátrali po vraku objektu
epochalnisvet.cz

Havárie UFO u Shag Harbour opět...

Před 54 lety pozorovali svědkové v blízkosti kanadské...
Dala si dítě jako podmínku vztahu?
nasehvezdy.cz

Dala si dítě jako podmínku...

Herečka MALVÍNA PACHLOVÁ...
Elektrický mozkový implantát léčí deprese
epochaplus.cz

Elektrický mozkový implantát...

Jako ohromující neurovědecký pokrok označují výzkumníci...
Chřest s holandskou omáčkou a výtečným steakem
tisicereceptu.cz

Chřest s holandskou omáčkou a...

Opravdový luxus pro sváteční příležitosti!...
Slavné Chucky “dva v jednom” od Feng Chan Wanga se vrací
iluxus.cz

Slavné Chucky “dva v jednom”...

Nová spolupráce s čínským designérem Feng Chen...
Muž, či žena?
21stoleti.cz

Muž, či žena?

Archeologický tým objevil ve Statenicích u Prahy...
0 shares