Alternativy masa jako zdravé zpestření

Můžeme přestat jíst maso? Ano, je to možné. Pokud se k tomu však z jakéhokoli důvodu rozhodneme, musíme v potravě nahradit zdroj kvalitních bílkovin, které maso obsahuje.

Kromě kvalitních bílkovin jsou v mase důležité vitaminy skupiny B (thiamin, riboflavin a D12) a nepostradatelné minerální látky. V rybách se ve své nejsnáze použitelné formě nacházejí omega-3 mastné kyseliny. Na druhou stranu tuk z masa obsahuje cholesterol a nasycené mastné kyseliny – látky, které mohou vést ke kardiovaskulárním onemocněním, k vysokému krevnímu tlaku, cukrovce a k obezitě.

Omezit by ho měli všichni

Lidské ústrojí není uzpůsobeno k častému trávení masa, jeho hojná konzumace proto zatěžuje organismus. Úplné vyškrtnutí masa z jídelníčku se však nutričním terapeutům moc nepozdává. Doporučují však, abychom všichni spotřebu masa omezili. Je podle nich žádoucí občas maso nahradit jeho alternativou, tedy kombinovat jídla z masa s pokrmy připravenými z masových náhražek.

Guláš ze sójových kostek (www.soja.cz)

Podpoří hubnutí

Stejně jako maso jsou také zdrojem potřebných bílkovin, ale mají méně tuku. Dodávají tělu kvalitní vlákninu. A na rozdíl od masa obsahují převážně nenasycené mastné kyseliny a cholesterol v nich není vůbec. Jsou proto vhodné k odlehčení jídelníčku.

Uvařeno v mžiku

Na trhu – spíše v prodejnách zdravé výživy, ale některé druhy již i v běžné prodejní síti – je celá řada alternativních výrobků, které se jak z hlediska nutričního, tak i z hlediska kulinářského masu vyrovnají. Mají ještě jednu nespornou výhodu – pokrm z nich je hotový za chviličku.

Tempeh s fazolí (Shutterstock)

Suroviny, polotovary i hotovky

Mnohdy se náhražky upravují stejně jako maso – dušením, pečením, smažením či grilováním. Jiné se mohou jíst i v syrovém stavu. Někteří výrobci nabízejí i polotovary, hotová jídla, saláty, pomazánky, a dokonce i pečivo plněné alternativní masovou směsí. Paradoxem je, že se mnohé alternativy masa mohou připravovat i na sladký způsob.

Jako základ pro náhražky masa mohou být použity:

Luštěniny

• Asi nejznámější a na trhu nejdéle k dostání jsou sójové plátky, nudličky nebo granulát. Před samotnou úpravou se musejí nejprve povařit v osolené vodě, do níž lze pro zvýraznění chuti přidat masový bujón.
• Na bázi sójové bílkoviny je i tofu. Jedná se o vysrážené sójové mléko.
• Ze sójových alternativ si můžete vybrat také tempeh, který vzniká ze sóji fermentací.
Podobně jako hermelín je tak tempeh prorostlý ušlechtilou plísní. Před zpracováním je tempeh natural nutné upravit, nejlépe marinováním.
• Pikantní chuťovkou, jejíž základ tvoří sója, jsou ďobáčky. Jsou vhodné ke studené i teplé spotřebě. Mají ale vyšší obsah tuku.

Puding s vločkami a šmakounem (www.smakoun.eu)

Obiloviny

• Klaso je pšeničná bílkovina s nízkým obsahem tuku, ale bohatá na vlákninu. Seženete ji jako polotovar, ale také jako řízky, klobásy nebo paštiky.
• Pod názvem Robi se skrývá speciálním technologickým postupem upravená směs rostlinných bílkovin, které jsou získány především z rýže, pšeničných klíčků a červené řepy.

Bílky

• Šmakoun je vyrobený z čistých vaječných bílků. Má vysoký obsah kvalitní živočišné bílkoviny, je bez tuků, bez cholesterolu a bez lepku, s minimem sacharidů a s nízkou energií. Vyrábí se i ve sladkých variantách, které umožňují obohatit komplexní živočišnou bílkovinou také sladká jídla a dezerty. Jedná se o ryze český patentovaný výrobek.

Příklad večeří v kombinovaném týdenním jídelníčku

Večeře v týdenním jídelníčku by mohly vypadat třeba takto

• Pondělí: Guláš ze sójových kostek, rýže
• Úterý: Pstruh na másle, brambor, okurkový salát
• Středa: Tofu s restovanou zeleninou a žampiony, celozrnný chléb
• Čtvrtek: Krůtí plátky na kurkumě, semolinové těstoviny
• Pátek: Tempeh se zelenými fazolkami, kuskus
• Sobota: Palačinky s pikantní náplní
jako odpolední dezert puding s ovocem a šmakounem
• Neděle: Králík na paprice, noky, dušený špenát

Palačinky s pikantní náplní (www.eurobi.cz)

Čím lze nahradit prospěšné látky nacházející se v mase?

• Bílkoviny: Jejich výborným zdrojem jsou luštěniny – čočka, hrách, fazole, cizrna,… (např. ve 100 g čočky jich je 27 g).
• Omega 3 mastné kyseliny: Obsahují je vlašské ořechy, dýňová semínka, konopná, lněná a chia semínka a některé druhy listové zeleniny.
• Vitamin B12: S největší pravděpodobností se standardně nachází pouze v potravinách živočišného původu, je tedy v mléce a mléčných výrobcích a ve vejcích.

Text: Dana Pešková, Foto: Shutterstock a archiv firem

Štítky: , ,

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Benediktinský klášter Broumov
epochanacestach.cz

Benediktinský klášter Broumov

Broumovský klášter...
Putování za Rumcajsem v Jičíně
epochanacestach.cz

Putování za Rumcajsem v Jičíně

Ve městě Jičín u...
Přiměla Kateřina II. Veliká Rusy číst?
epochaplus.cz

Přiměla Kateřina II. Veliká...

Ruská carevna Kateřina II. Veliká schvaluje 27. května 1795...
Potraviny, které snižují tlak
nasehvezdy.cz

Potraviny, které snižují tlak

S vysokým tlakem není radno si zahrávat. Zvýšený...
Pozor, vyletí ptáček. Nebo kulka. Jak vzniknou poslední selfie?
epochaplus.cz

Pozor, vyletí ptáček. Nebo...

„Foť to, foť to!“ nabádá Natalia kamarádku, která...
Dlouho to hrála na dvě strany
nasehvezdy.cz

Dlouho to hrála na dvě strany

Vztah se starším miliardářem dlouho...
Tajemní a nebezpeční aswangové děsí obyvatele Filipín po staletí
enigmaplus.cz

Tajemní a nebezpeční aswangové...

Aswang, jméno, které obyvatelům exotických Filipín...
Čeští vědci zachraňují africkou divočinu
epochalnisvet.cz

Čeští vědci zachraňují...

Tým českých vědců pod vedením zoologů...
Projevem rakoviny prsu nemusí být jen bulka
21stoleti.cz

Projevem rakoviny prsu...

Každý rok u nás lékaři diagnostikují přes 7000 nových...
0 shares