reklama

Abyste dorazili ve zdraví do cíle

Zdá se to jako mžik. Jen na moment přivřete oči. A přitom statistiky havárií na dlouhých trasách za letní dovolenou k moři hovoří jasně: mikrospánek je zabiják!

Únava, k níž se navíc přidá dlouhodobý pobyt ve voze při teplotách vyšších než 25 °C, prodlužuje reakční dobu. Snižuje se koncentrace a reakce se svým způsobem podobají stavu pod vlivem alkoholu. Nepřehlížejte příznaky nadměrné únavy. Jsou to:

  • časté zívání

  • náhlý pocit chladu po těle

  • naléhavá potřeba pohybu

  • špatně držíte stopu a často ji musíte korigovat

  • máte pocit, jako by se silnice zužovala

  • nepamatujete si poslední ujetý kilometr

  • přivíráte oči a mnete si je

Kdy je čas vypnout motor?Podle statistik k haváriím vinou únavy na dlouhých trasách dochází většinou kolem druhé a páté hodiny ranní a pak mezi jednou a třetí odpoledne. V těchto kritických hodinách si proto vždycky udělejte pauzu. O plánované přestávce uvažujte také po každých 180 ujetých kilometrech. Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře.

Paže a předloktí jsou nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena.

Jestliže nechcete během řízení zbytečně riskovat, zkuste zastavit a protáhnout si tělo pomocí metody zvané Infinity.

Zacvičte si na odpočívadle Skvěle působí uvolnění a protažení páteře s předklonem nebo záklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar pomyslné ležaté osmičky, což je základní princip metody Infinity. Cviky mají být pomalé a plynulé bez trhavých pohybů. Můžete cvičit odděleně například v oblasti krční, hrudní a bederní páteře, ale také tak, že se pohyb přenáší na celé tělo.

Vsedě i ve stoje přenášejte při pohybu váhu ze strany na stranu. Osmičku opisujete vždy třikrát jedním směrem a poté třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech. Z počátku provádějte téměř neviditelný pomalý pohyb, tzv. mikropohyb.

Následně můžete zvýšit velikost ležaté osmičky i prováděnou rychlost cvičení.

Cvičení v sedadle auta

Cvičit lze i v parkujícím autě. Cvik provedete tak, že si sednete vzpřímeně a opřete se o sedadlo celým trupem i hlavou.

  • Rukama s propnutými pažemi se opřete o volant. Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou sedadla, vše jen jemně.

  • Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno. Vytáhněte hlavu nahoru a vše proveďte současně, jako byste chtěli vstát a tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. 7 sekund provádějte „vzpřímení“ – odtlačení, 7-14 sekund uvolnění.

Pijte a větrejte

Vedle osvěžujícího cvičení při jízdě pamatujte i na další pravidla, která vám pomohou šťastně dojet do cíle. Tím základním je průběžné větrání. Neméně důležitý je pitný režim. Optimální jsou 3 litry vody za den. Nezaměňujte je za energetické nápoje. Povzbudí jen krátkodobě, ale pak přivodí útlum. Udělejte si přestávku i na lehký oběd, při kterém nevynechejte polévku.

V restauraci využijte možnost a na toaletě si opláchněte obličej studenou vodou.

A především vždy na cestu vyjíždějte fyzicky i psychicky odpočatí!

Syndrom ekonomické třídy

Potkat vás může i při jízdě autem, ale nejčastěji se trombóza vyskytuje při delší cestě letadlem. Naštěstí je možné tomuto onemocnění účinně předejít. Nejprve je dobré vědět, jak trombóza vzniká:

  • člověk sedí dlouhou dobu v jedné poloze s minimálním pohybem

  • tím se zpomaluje tok krve v cévách nohou

  • zároveň je vyřazena z činnosti tzv. svalová pumpa, takže se žilní krev „nežene“ z periferií zpět do srdce

  • tím má krev tendenci ke srážlivosti a k vytváření krevních sraženin (tzv. trombů)

  • objeví se zarudlé bolestivé otoky, nejčastěji na lýtkách.

Co s tím?

Dalšími spouštěči trombózy jsou ještě nedostatek tekutin a nižší atmosférický tlak, který ke krevní srážlivosti přispívá. Proto během cesty přiměřeně pijte. Omezte kávu a alkoholické nápoje. A během letu se několikrát projděte uličkou letadla. Pokud jste na toto onemocnění náchylní, vybavte se na cestu raději tzv. kompresními punčochami.

Zvýšené riziko hrozí lidem obézním, ale i vyšších postav a těhotným ženám.

Podle materiálů ÚAMK a prim. MUDr. Michaely Tomanové z Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí zpracovala Dana Pešková, Foto: PX fuel

Štítky:
reklama

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Císařský trhanec s borůvkami
tisicereceptu.cz

Císařský trhanec s borůvkami

Po hlavním jídle následuje dezert, který jsme si...
Známka luxusu a dobrého vkusu
rezidenceonline.cz

Známka luxusu a dobrého vkusu

Drahý kámen neodmyslitelně patří k bydlení a jeho...
Dokázal patron kosmonautů skutečně levitovat?
enigmaplus.cz

Dokázal patron kosmonautů...

Myslíte si, že kosmonauté, potažmo...
Shapirovy svitky: Jedenáctému přikázání odborníci nevěří
epochaplus.cz

Shapirovy svitky: Jedenáctému...

Archeologie odkrývá fascinující tajemství minulosti...
Světový den ginu se blíží
21stoleti.cz

Světový den ginu se blíží

V sobotu 11. června si vyznavači vůně a...
Jak na klidnou dovolenou? Správně vybavená cestovní lékárnička ušetří spoustu starostí
epochanacestach.cz

Jak na klidnou dovolenou? Správně...

Cestování vyžaduje...
Druhá edice ginu Ginza opět inspirovaná Japonskem
iluxus.cz

Druhá edice ginu Ginza opět...

Těsně před létem se na trhu objevuje již...
Na bustu od Myslbeka se stály fronty
epochalnisvet.cz

Na bustu od Myslbeka se...

Ošetřovatel, který do Myslbekova ateliéru...
Revoluce v cyklistice? Řetězu prý odzvonilo!
epochaplus.cz

Revoluce v cyklistice?...

Prudké došlápnutí do pedálu… a řetěz je zase dole!...
Po smrti sjednala pořádek
skutecnepribehy.cz

Po smrti sjednala pořádek

Za života nedokázala...
Našla konečně spřízněnou duši?
nasehvezdy.cz

Našla konečně spřízněnou duši?

Sympatická ANEŽKA RUSEVOVÁ (35)...
Šikovně tají svou životní lásku?
nasehvezdy.cz

Šikovně tají svou životní...

Věčně usměvavá herečka nedávno...
0 shares