Abyste dorazili ve zdraví do cíle

Zdá se to jako mžik. Jen na moment přivřete oči. A přitom statistiky havárií na dlouhých trasách za letní dovolenou k moři hovoří jasně: mikrospánek je zabiják!

Únava, k níž se navíc přidá dlouhodobý pobyt ve voze při teplotách vyšších než 25 °C, prodlužuje reakční dobu. Snižuje se koncentrace a reakce se svým způsobem podobají stavu pod vlivem alkoholu. Nepřehlížejte příznaky nadměrné únavy. Jsou to:

  • časté zívání

  • náhlý pocit chladu po těle

  • naléhavá potřeba pohybu

  • špatně držíte stopu a často ji musíte korigovat

  • máte pocit, jako by se silnice zužovala

  • nepamatujete si poslední ujetý kilometr

  • přivíráte oči a mnete si je

Kdy je čas vypnout motor?
Podle statistik k haváriím vinou únavy na dlouhých trasách dochází většinou kolem druhé a páté hodiny ranní a pak mezi jednou a třetí odpoledne. V těchto kritických hodinách si proto vždycky udělejte pauzu. O plánované přestávce uvažujte také po každých 180 ujetých kilometrech. Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře. Paže a předloktí jsou nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena. Jestliže nechcete během řízení zbytečně riskovat, zkuste zastavit a protáhnout si tělo pomocí metody zvané Infinity.

Zacvičte si na odpočívadle
Skvěle působí uvolnění a protažení páteře s předklonem nebo záklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar pomyslné ležaté osmičky, což je základní princip metody Infinity. Cviky mají být pomalé a plynulé bez trhavých pohybů. Můžete cvičit odděleně například v oblasti krční, hrudní a bederní páteře, ale také tak, že se pohyb přenáší na celé tělo. Vsedě i ve stoje přenášejte při pohybu váhu ze strany na stranu. Osmičku opisujete vždy třikrát jedním směrem a poté třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech. Z počátku provádějte téměř neviditelný pomalý pohyb, tzv. mikropohyb. Následně můžete zvýšit velikost ležaté osmičky i prováděnou rychlost cvičení.

Cvičení v sedadle auta

Cvičit lze i v parkujícím autě. Cvik provedete tak, že si sednete vzpřímeně a opřete se o sedadlo celým trupem i hlavou.

  • Rukama s propnutými pažemi se opřete o volant. Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou sedadla, vše jen jemně.

  • Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno. Vytáhněte hlavu nahoru a vše proveďte současně, jako byste chtěli vstát a tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. 7 sekund provádějte „vzpřímení“ – odtlačení, 7-14 sekund uvolnění.

Pijte a větrejte

Vedle osvěžujícího cvičení při jízdě pamatujte i na další pravidla, která vám pomohou šťastně dojet do cíle. Tím základním je průběžné větrání. Neméně důležitý je pitný režim. Optimální jsou 3 litry vody za den. Nezaměňujte je za energetické nápoje. Povzbudí jen krátkodobě, ale pak přivodí útlum. Udělejte si přestávku i na lehký oběd, při kterém nevynechejte polévku. V restauraci využijte možnost a na toaletě si opláchněte obličej studenou vodou. A především vždy na cestu vyjíždějte fyzicky i psychicky odpočatí!

Syndrom ekonomické třídy

Potkat vás může i při jízdě autem, ale nejčastěji se trombóza vyskytuje při delší cestě letadlem. Naštěstí je možné tomuto onemocnění účinně předejít. Nejprve je dobré vědět, jak trombóza vzniká:

  • člověk sedí dlouhou dobu v jedné poloze s minimálním pohybem

  • tím se zpomaluje tok krve v cévách nohou

  • zároveň je vyřazena z činnosti tzv. svalová pumpa, takže se žilní krev „nežene“ z periferií zpět do srdce

  • tím má krev tendenci ke srážlivosti a k vytváření krevních sraženin (tzv. trombů)

  • objeví se zarudlé bolestivé otoky, nejčastěji na lýtkách.

Co s tím?

Dalšími spouštěči trombózy jsou ještě nedostatek tekutin a nižší atmosférický tlak, který ke krevní srážlivosti přispívá. Proto během cesty přiměřeně pijte. Omezte kávu a alkoholické nápoje. A během letu se několikrát projděte uličkou letadla. Pokud jste na toto onemocnění náchylní, vybavte se na cestu raději tzv. kompresními punčochami. Zvýšené riziko hrozí lidem obézním, ale i vyšších postav a těhotným ženám.

Podle materiálů ÚAMK a prim. MUDr. Michaely Tomanové z Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí zpracovala Dana Pešková, Foto: PX fuel

Štítky:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Síla myšlenky: Americká armáda chce přístroj pro telepatickou komunikaci
21stoleti.cz

Síla myšlenky: Americká...

Americká armáda chystá další projekt jako vystřižený ze...
Nový Hyundai Ioniq plug-in hybrid: Tankujte emoce
epochalnisvet.cz

Nový Hyundai Ioniq plug-in...

Buď slyšíte motor o trochu větší než je...
Svedla ženatého kolegu?
nasehvezdy.cz

Svedla ženatého kolegu?

Vlastní svatby se herečka Sabina Laurinová (48) zatím v...
Katedrála v Chartres: Aplikovaná věda v období gotiky
epochanacestach.cz

Katedrála v Chartres:...

Řekne-li se katedrála...
Kongamato: Létající lebka, která děsí Afriku!
epochaplus.cz

Kongamato: Létající lebka,...

Nad Kongem se vznáší stín. Vrhá ho tělo netvora, kterému...
Případ Gypsy Blanchardové: Tak trochu jiná mateřská láska
epochaplus.cz

Případ Gypsy Blanchardové: Tak...

Už od malička trpí leukémií a svalovou...
Analýza zpochybňuje datování Turínského plátna, nemusí jít o středověký podvod
enigmaplus.cz

Analýza zpochybňuje datování...

Dřívější datování stáří slavného Turínského plátna,...
Tajuplný zámek Vinařice a vznik kostela v Sýčině
epochanacestach.cz

Tajuplný zámek Vinařice a...

Ve Vinařicích, nedaleko...
Že by ji opouštěly  ženské zbraně?
nasehvezdy.cz

Že by ji opouštěly ženské...

Už to chvíli vypadalo nadějně, ale opět se...
0 shares