Abyste dorazili ve zdraví do cíle

Zdá se to jako mžik. Jen na moment přivřete oči. A přitom statistiky havárií na dlouhých trasách za letní dovolenou k moři hovoří jasně: mikrospánek je zabiják!

Únava, k níž se navíc přidá dlouhodobý pobyt ve voze při teplotách vyšších než 25 °C, prodlužuje reakční dobu. Snižuje se koncentrace a reakce se svým způsobem podobají stavu pod vlivem alkoholu. Nepřehlížejte příznaky nadměrné únavy. Jsou to:

  • časté zívání

  • náhlý pocit chladu po těle

  • naléhavá potřeba pohybu

  • špatně držíte stopu a často ji musíte korigovat

  • máte pocit, jako by se silnice zužovala

  • nepamatujete si poslední ujetý kilometr

  • přivíráte oči a mnete si je

Kdy je čas vypnout motor?
Podle statistik k haváriím vinou únavy na dlouhých trasách dochází většinou kolem druhé a páté hodiny ranní a pak mezi jednou a třetí odpoledne. V těchto kritických hodinách si proto vždycky udělejte pauzu. O plánované přestávce uvažujte také po každých 180 ujetých kilometrech. Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře. Paže a předloktí jsou nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena. Jestliže nechcete během řízení zbytečně riskovat, zkuste zastavit a protáhnout si tělo pomocí metody zvané Infinity.

Zacvičte si na odpočívadle
Skvěle působí uvolnění a protažení páteře s předklonem nebo záklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar pomyslné ležaté osmičky, což je základní princip metody Infinity. Cviky mají být pomalé a plynulé bez trhavých pohybů. Můžete cvičit odděleně například v oblasti krční, hrudní a bederní páteře, ale také tak, že se pohyb přenáší na celé tělo. Vsedě i ve stoje přenášejte při pohybu váhu ze strany na stranu. Osmičku opisujete vždy třikrát jedním směrem a poté třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech. Z počátku provádějte téměř neviditelný pomalý pohyb, tzv. mikropohyb. Následně můžete zvýšit velikost ležaté osmičky i prováděnou rychlost cvičení.

Cvičení v sedadle auta

Cvičit lze i v parkujícím autě. Cvik provedete tak, že si sednete vzpřímeně a opřete se o sedadlo celým trupem i hlavou.

  • Rukama s propnutými pažemi se opřete o volant. Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou sedadla, vše jen jemně.

  • Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno. Vytáhněte hlavu nahoru a vše proveďte současně, jako byste chtěli vstát a tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. 7 sekund provádějte „vzpřímení“ – odtlačení, 7-14 sekund uvolnění.

Pijte a větrejte

Vedle osvěžujícího cvičení při jízdě pamatujte i na další pravidla, která vám pomohou šťastně dojet do cíle. Tím základním je průběžné větrání. Neméně důležitý je pitný režim. Optimální jsou 3 litry vody za den. Nezaměňujte je za energetické nápoje. Povzbudí jen krátkodobě, ale pak přivodí útlum. Udělejte si přestávku i na lehký oběd, při kterém nevynechejte polévku. V restauraci využijte možnost a na toaletě si opláchněte obličej studenou vodou. A především vždy na cestu vyjíždějte fyzicky i psychicky odpočatí!

Syndrom ekonomické třídy

Potkat vás může i při jízdě autem, ale nejčastěji se trombóza vyskytuje při delší cestě letadlem. Naštěstí je možné tomuto onemocnění účinně předejít. Nejprve je dobré vědět, jak trombóza vzniká:

  • člověk sedí dlouhou dobu v jedné poloze s minimálním pohybem

  • tím se zpomaluje tok krve v cévách nohou

  • zároveň je vyřazena z činnosti tzv. svalová pumpa, takže se žilní krev „nežene“ z periferií zpět do srdce

  • tím má krev tendenci ke srážlivosti a k vytváření krevních sraženin (tzv. trombů)

  • objeví se zarudlé bolestivé otoky, nejčastěji na lýtkách.

Co s tím?

Dalšími spouštěči trombózy jsou ještě nedostatek tekutin a nižší atmosférický tlak, který ke krevní srážlivosti přispívá. Proto během cesty přiměřeně pijte. Omezte kávu a alkoholické nápoje. A během letu se několikrát projděte uličkou letadla. Pokud jste na toto onemocnění náchylní, vybavte se na cestu raději tzv. kompresními punčochami. Zvýšené riziko hrozí lidem obézním, ale i vyšších postav a těhotným ženám.

Podle materiálů ÚAMK a prim. MUDr. Michaely Tomanové z Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí zpracovala Dana Pešková, Foto: PX fuel

Štítky:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Jemná kachní paštika s vínem
nasehvezdy.cz

Jemná kachní paštika s vínem

Víte, že z nedojedené kachny nebo zbylých jater...
ISS se dočká „záplaty“
epochaplus.cz

ISS se dočká „záplaty“

V uplynulých dnech začali ruští kosmonauti...
Strašidelná mlhovina v souhvězdí velryby
21stoleti.cz

Strašidelná mlhovina v...

Tento éterický pozůstatek dávno mrtvé hvězdy, který na...
Zimní játrová paštika
nasehvezdy.cz

Zimní játrová paštika

Chystáte oslavu nebo rodinnou sešlost?...
České Holandsko: Naše nejhezčí větrné mlýny
epochanacestach.cz

České Holandsko: Naše nejhezčí...

Větrným mlýnům přála...
Nákladní loď Sea Princess míří do důchodu. Posádka tvrdí, že na ní straší
enigmaplus.cz

Nákladní loď Sea Princess míří do...

Osmadvacet let sloužila nákladní loď Sea Princess...
Měsíc má vrásky! Proč souputník Země stárne?
epochalnisvet.cz

Měsíc má vrásky! Proč...

Americká sonda našla na povrchu Měsíce velké...
Smrtelná past pro hmyz
epochaplus.cz

Smrtelná past pro hmyz

Nic netušící moucha usedá na list a je to...
Hrad Houska a Máchův dopis: Obyčejný podvrh?
epochanacestach.cz

Hrad Houska a Máchův dopis:...

Hrad Houska se těší...
0 shares