Neházejte přilbu do žita!

Vyšší věk nebo drobné potíže s rovnováhou ještě automaticky neznamenají, že se člověk musí vzdát ježdění na kole a šlapat pěšky. Na trhu je hned několik zajímavých řešení, stačí si vybrat.

Jestli se vám občas trochu zatočí hlava nebo se necítíte v sedle kola už tak jistě jako dřív, nezoufejte. Výrobci myslí i na tyhle případy, a až se ponoříte do nabídky, která je na trhu, možná se vám trochu zatočí hlava. Tohle kolo jste už měli mít doma dávno! Hlava by se vám mohla zatočit i z jiného důvodu – některé modely jsou, řekněme si to upřímně, dost luxusní a cena tomu odpovídá. Ale koupit se bez problémů dají i modely cenově dostupné, které pořídíte za cenu odpovídající běžnému cestovnímu kolu.

Kolo do města

Městské kolo (na internetu ho najdete i pod anglickým „city bike“) vypadá jako klasické dámské kolo. Má oproti ostatním běžným kolům dvě výhody. Hlavní výhodou kola do města je to, že na takové kolo snadněji nasednete – i dámské verze horských nebo trekových kol mají rám vyšší. Mají jednu hlavní rámovou trubku, lehčí verze z hliníku, těžší vyrobenou z oceli.

Elegance na kole

Těmhle kolům neupřete eleganci. Nabízejí se i kola pojatá v retro stylu, s krásným koženým sedadlem jako za starých časů, tvarovanými řidítky, blatníky (což jinak nebývá pravidlem), nosičem a košíkem vzadu nebo na řidítkách. Sedlo, i když zrovna není kožené, bývá širší a pohodlné, často odpružené.

V jednoduchosti je síla

Kdo jezdí po rovince anebo prostě ví, že se nechce zabývat hraním s přehazovačkou, může si bez problémů obstarat model bez přehazovačky („jednorychlostní,“ chcete-li). Milovníci jednoduchosti možná zajásají, když zjistí, že i svítit se dá ještě bez baterií, které se musí vyměňovat. Některá městská kola mají namontované staré známé dynamo.

Extrémně nízký rám

Městská kola mají nízký rám, ale někomu se přesto na takové kolo obtížně nastupuje. Ani v takovém případě se nevzdávejte. Existuje totiž kolo s extrémně nízkým rámem, který je tak nízko nad úrovní země, že nebudete muset nohu zvednout víc než za běžné chůze. Dokážete-li vystoupit na schod, zvládnete nastoupit na tohle kolo bez potíží. Vyrábějí ho různé firmy a tomu odpovídá i rozdílná cenová hladina.

Tříkolka i pro dospělé

Kdo chce na kole navíc vozit i nějaký ten náklad, třeba nákup nebo tašku, zamiluje si tříkolku – tedy tu pro dospělé. Konstrukcí se neliší od své malé dětské sestřičky, takže je jasné, že závratných rychlostí někde v divokém terénu s ní dosahovat nebudete. Ale to ani není cílem. Ocení ji ten, kdo je zvyklý kolo používat třeba na cestu do obchodu. Lidé mívají ve zvyku nákupní tašky pověsit na řidítka a kolo vést, ale to není zrovna jednoduché. Tady se ukazuje výhoda tříkolky – je nejen stabilní, ale navíc má na zadním nosiči prostor pro uložení nákladu nebo třeba pejska.

Cena tříkolky bez elektrického pohonu začíná asi na 11 000 korun.

Tříkolky „naruby“

Je tu ovšem ještě jedna možnost, a ta stojí za úvahu: přestavět své stávající „obyčejné“ jízdní kolo na takzvaný tricykl. Tricykl má vpředu dvě kola pro větší stabilitu a vzadu jedno. Tahle netradiční konstrukce vznikla z potřeby vytvořit kolo tak, aby se na něm snadno daly převážet děti. Varianta pro seniory, respektive pro všechny, kdo potřebují na kole větší stabilitu, má své nesporné výhody.

Především není nutné pořizovat rovnou celé kolo/tříkolku. Stačí tricykl připojit do přední vidlice místo předního kola. Celou záležitost podle výrobce vyřídíte raz dva, údajně vám na to napoprvé budou stačit asi tři minuty, a jakmile to jednou vyzkoušíte, už to půjde bleskově. Odvézt nákup nebo jiný náklad bude hračka, a navíc máte věci pod kontrolou a přímo před očima. Nástavec je k dostání asi za 12 400 Kč.

Kolo s motorkem

Málokdo nikdy nesnil o tom, že kolo jede do kopce samo. S tím, jak klesly ceny jízdních kol s elektropohonem, už to není žádná nesplnitelná chiméra. Kolo nebo tříkolka s motorem je báječná věc. Zvlášť ji ocení ten, komu zdravotní problémy brání se hodně namáhat, třeba proto, že musí šetřit kolena. Některá elektrokola mají příjemnou funkci zvanou „rozjezdový asistent“ neboli „start-up“ asistent. Díky němu odpadá namáhavé rozjíždění kola – jakmile šlápnete v klidu do pedálů, asistent se zapne a pohon začne pracovat. Až se rozjedete na rychlost 6 km/h, přídavný pohon se sám vypne.

Elektrosady – přestavby elektrokol

Jestli jste spokojení se svým kolem a nechce se vám investovat do nového elektrokola, není nijak nemožné nechat si kolo přestavět na elektrokolo – stačí pořídit elektrosadu, nechat ji namontovat, a jízda dostane nový rozměr. Sady nabízí mnoho různých výrobců a vyplatí se pořizovat kvalitní, i když ne úplně tu nejlevnější variantu. Elektromotorky se liší výkonem a také baterie jsou různě velké a těžké. K ceně sady ještě zbývá připočítat asi 1500 Kč za montáž. Stejným způsobem jako kolo můžeme nechat upravit i tříkolku.

Základní sada vyjde na zhruba šest tisíc a víc.

Existují i skládací verze

Kdo má málo místa nebo chce s kolem či tříkolkou cestovat autem, může se porozhlédnout po skládací variantě. Existují skládací městská kola, stejně jako elektrokola. Určitě stojí za to tahle kolo nekupovat naslepo, zrovna v takovémto případě bychom měli někde vyzkoušet, jak snadno se mechanismus skládání ovládá.

A něco navíc…

Nejen milovníci jízdních kol, ale i „koloběžkáři“ mají svou verzi stabilního vozítka. Jde vlastně o koloběžku dvojitou, dohromady se čtyřmi kolečky, kterou můžeme používat jako opěru při nejisté chůzi, koloběžku na upraveném povrchu a zároveň si na ni můžeme pohodlně sednout. Tohle zajímavé vozítko poslouží seniorům stejně dobře jako lidem, kteří dohánějí kondici po úrazu. Cena vozítka je 12490 Kč.

www.esla.cz

www.cyklokocarky.com

www. kola-dandy.cz

www.e-shop.leaderfox.cz

www.kola-dema.cz

Text: Kateřina Rodná

Foto: Shutterstock

Štítky: ,

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Místo očekávané pohody mi po odchodu do důchodu začalo peklo
nasehvezdy.cz

Místo očekávané pohody mi po...

Z manžela se stal v penzi pecivál a bručoun...
Příběhy, které vám nedají spát: Případ Dorothy Eady
enigmaplus.cz

Příběhy, které vám nedají...

Podivné příběhy nás všude obklopují,...
Sassi di Matera: Změnilo se skalní město v ostudu Itálie?
epochalnisvet.cz

Sassi di Matera: Změnilo se...

Italský premiér Alcide de Gasperi je v šoku. Při...
Před 290 lety byl uloven jelen šestadvacaterák
21stoleti.cz

Před 290 lety byl uloven...

V Národním zemědělském muzeu na zámku Ohrada...
Vyzkoušejte tradiční tureckou baklavu
nasehvezdy.cz

Vyzkoušejte tradiční...

Už jste někdy ochutnali baklavu? Jedná se o...
Skrývá hrad Potštejn skutečný poklad?
epochaplus.cz

Skrývá hrad Potštejn...

Hrabě Jan Antonín Harbuval Chamaré si nedá...
Není pilot jako pilot: Roboti mají letadla stavět, udržovat i řídit!
epochaplus.cz

Není pilot jako pilot: Roboti...

Americké Air Force nezahálí a pouští se do...
Tajuplný zámek Vinařice a vznik kostela v Sýčině
epochanacestach.cz

Tajuplný zámek Vinařice a...

Ve Vinařicích, nedaleko...
Co ještě navštívit, než bude zima
epochanacestach.cz

Co ještě navštívit, než...

Letos už se asi příliš...
0 shares