12 tipů pro duševní čilost

Nemá smysl si stěžovat, že vám hlava už tak dobře neslouží jako za mlada. Čas sice nezastavíte, to ale zdaleka neznamená, že by mozek nemohl být stejně čilý jako dřív. Stačí mu jen trochu pomoci.

Každý den něco nového

Mozek je přirozeně hravý a nejvíce ho ubíjí rutina. Tedy když jeden den probíhá jako druhý a žádné nové výzvy nepřicházejí. Čelit tomu přitom můžete i maličkostmi. Prostě udělejte něco jinak nebo zkuste nacvičit novou dovednost. Zde je pár inspirací, další vás přirozeně napadnou samy:

  • Začněte cvičit svou méně šikovnou ruku. Jste praváci? Pak si zkuste vyčistit zuby nebo se učesat levou rukou. U leváků samozřejmě naopak pravou.

  • Zkuste nešikovnou ruku naučit kreslit a psát.

  • Vezměte dva malé míčky a pokuste se naučit s nimi žonglovat. Až to zvládnete, přidejte třetí.

  • Až se budete vydávat na své obvyklé pochůzky, změňte trasu.

  • Už jste si troufli na samoobslužné pokladny nebo skenery v supermarketech? Ne? Neváhejte, budete mít z nových dovedností radost.

Hra s kostkami

Prý se využívá i pro výcviku agentů, protože vysoce podporuje krátkodobou paměť. Přitom vše, co potřebujete, jsou obyčejné hrací kostky. Začněte se dvěma, postupně přidávejte další. Jak se to hraje?

  • Posaďte se ke stolu a hoďte kostky, ale nedívejte se na ně. Zakryjte je dlaní nebo oběma, pokud padly daleko od sebe.

  • Na krátký okamžik dlaně zvedněte a podívejte se na kostky. Vzápětí je zase přikryjte.

  • Vašim úkolem je pamatovat si, jaký počet puntíků na které kostce padl. Házejte znovu a znovu.

  • Pokud vám hra se dvěma kostkami bude připadat moc lehká, přidejte třetí nebo i čtvrtou.

  • Hrajte denně asi 5 minut. Vaše schopnost rychle si pamatovat nové informace brzy značně vzroste.

Pohyb mozku svědčí

Pohyb, kdy se vám zrychlí tep a tělo se zahřeje, znamená také lepší prokrvení mozku. A s intenzivnějším prokrvením se do mozku dostává i více kyslíku, proto může lépe fungovat. Druhým důvodem, proč aktivní pohyb prospívá, je zvýšené vylučování látek, které zlepšují náladu – endorfinů. Pokud máme dobrou náladu, jsou i myšlenky čilejší a máme chuť se do něčeho pustit.

Naopak při depresivním ladění nebo nudě se tok myšlenek zpomaluje.

Pro pozitivní vliv na mozek je třeba se věnovat aktivnímu pohyb u 20 až 30 minut denně.

Čtení pomáhá myslet

Základem myšlení je dobrá slovní zásoba a schopnost ji efektivně využívat. Beze slov dokážeme myslet jen omezeně v obrazech, které především zprostředkovávají emocionální prožitky. Čtení kromě slovní zásoby zlepšuje schopnost vcítění se do cizí situace i analytické myšlení (až o 15 %).

Co číst zejména?

  • určitě klasické autory světové literatury

  • publikace spojené s vaší profesí a vašimi koníčky

  • poezii, protože rozvíjí obrazné myšlení

  • kvalitní dětské knihy pro příběhy s dobrým koncem

Poznámkový systém

O co jde? O jistou formu deníku, takže budete potřebovat blok a tužku. Na konci každého dne si najděte chvíli času a zapište si, co významného se přihodilo. Události přitom rozdělujte na ty, které jsou spojeny s příjemnými emocemi a na ty s opačným znamínkem. Pak si napište, co plánujete na zítřek včetně záležitostí, které je nutné zařídit.

Zamyslete se také, čím si můžete následující den zpříjemnit, aby převážily pozitivní prožitky nad negativními.

K čemu to bude dobré? Mnohem lépe si budete i po týdnech a měsících vybavovat podrobnosti minulých událostí. Zlepší se i schopnost odhadovat, jak některé věci dopadnou, a vyhýbat se zbytečným potížím.

Poslech Mozarta

V kategorii vážné hudby vynikají právě Mozartovy skladby lehkostí a zábavností. A nejen tím. Ukazuje se, že klasická hudba podporuje logické myšlení a analytické schopnosti mozku. Vyšší účinek má samozřejmě při aktivním provozováním, ale marný není ani poslech – u malých dětí měl právě Mozart přispět k 15% zvýšení efektivity práce mozku.

Nejlepší dobou pro poslech jsou ranní a dopolední hodiny, později už pak bývá mozek příliš zatížený dojmy a nedokáže muziku tak silně vnímat.

Jídelníček pro chytrost

Aby mozek správně pracoval, vyžaduje především značné dávky cukru, který je hlavním „palivem“ pro nervové buňky, a pak určitého typu tuků, důležitých pro stavbu neuronů. Nepřekvapí, že jde o tuky obecně doporučované pro zdraví – z mořských ryb, vlašských ořechů, lněného semene.

Kromě těchto potravin prospívá také kakaový prášek a tmavá čokoláda, sýry, banány, ředkev, špenát a jablečný mošt.

Pozor: Stav mozku velice záleží na cévách, takže příčinou potíží s pamětí může být i ateroskleróza, protože zhoršuje prokrvení. Ateroskleróza s sebou nese i obrovské riziko mozkové příhody, proto není radno brát zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi na lehkou váhu.

Vzhůru na sluníčko!

I když jsme před pobytem na slunci v posledních letech spíše varováni, má i nepopíratelné pozitivní účinky na zdraví a duševní kondici. Slunění totiž podporuje tvorbu serotoninu, označovaného za hormon dobré nálady. Při dopadu paprsků na kůži navíc vzniká vitamin D, který je pro správnou funkci mozku nepostradatelný.

Jeho nedostatek může vést ke zvýšené úzkosti, zmatenosti, ztrátě paměti a depresi.

V zimních měsících, kdy je sluneční svit omezený, se dá vitamin D doplňovat přípravky z rybího tuku.

Zamilované příběhy

Budete se asi divit, ale právě tento typ vyprávění silně podporuje aktivitu mozku. Láska je zkrátka téma, které nezevšední v žádném věku. A je jedno, jestli ji prožíváte, sledujete na obrazovce nebo čtete jako příběh zachycený v knize. Prožitek lásky podporuje kreativitu, nápaditost i analytické myšlení. Zvyšuje odolnost vůči stresu a přináší pocit štěstí.

A tak si zajdete do veřejné knihovny a nechte si poradit příběhy, které pohladí po duši a ještě prospějí duševní čilosti.

Povídejte si s lidmi

Člověk jako živočišný druh je přirozeně pospolitý, netíhne k samotářství. Naopak, mezilidské kontakty jsou jedním z hlavních zdrojů spokojenosti. Dostatečná příležitost se setkávat a mluvit s dalšími lidmi může zvyšovat duševní čilost až o 10 %. Roli v tom hraje jak dostatek námětů k přemýšlení, tak i prostá radost z popovídání si s ostatními.

Radost jako pozitivní emoce urychluje tok myšlenek.

Tip: Někdy je překážkou vrozená plachost, tu lze ale do značné míry překonat nácvikem. Stačí si připravit krátké téma k hovoru a záměrně oslovit někoho ze známých nebo sousedů. Postupně se tak dají zábrany odbourat a odhodlat se k hovoru bude čím dál snazší.

Společenské hry

Úžasné výkony krátkodobé paměti děti u pexesa nedoženete, tak to zkuste s jinými hrami. Šachy, scrabble nebo třeba poker zintenzivňují duševní práci mozku a při pravidelném tréninku zlepšují také kapacitu paměti. Jak často hrát? Doporučuje se dvakrát a třikrát týdně, pokud chcete dosáhnout výkonnostního vzestupu.

Zlepšení koncentrace a logického myšlení byste měli zaznamenat už asi po dvou týdnech.

Dostatečný spánek

Mozek při spánku neodpočívá, naopak, je to pro něj období nejvyšší aktivity za celý den. Při spánku totiž v mozku probíhá cosi jako údržba, nutná pro jeho regeneraci a zachování dobré výkonnosti. Přeukládají se důležité informace a mažou ty nepodstatné, aby se nehromadily a nezabíraly zbytečně kapacitu. Bez dostatečného spánku je mozek přetížený, což se projevuje velkou roztěkaností a chybami.

Také paměť v takovém stavu funguje velmi špatně.

Pozor: Výkonnost mozku snižuje tabák, u silných kuřáků to může být až o 20 %. Tento efekt přetrvává, netýká se jen času bezprostředně po dokouření cigarety. U lidí, kteří přestali kouřit, trvá až 6 měsíců, než se výkonnost mozku zvedne na úroveň, které by měla dosahovat.

Text: Lenka Korandová, foto: PX FUEL

Štítky: , ,
reklama

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Manžel se po smrti vracel domů
skutecnepribehy.cz

Manžel se po smrti vracel domů

Celý život věřím v nadpřirozené...
Analýzy DNA našich předků: Potomci Velkomoravanů žijí mezi námi, slovanské kořeny má jenom třetina Čechů
epochaplus.cz

Analýzy DNA našich předků: Potomci...

Průzkumy DNA, které pátrají po potomcích...
Tabule pro slavnostní příležitost
rezidenceonline.cz

Tabule pro slavnostní...

Vybrané stolování v soukromí už v současnosti nesvazuje...
Inovativní lék proti HIV
epochalnisvet.cz

Inovativní lék proti HIV

Začátkem června 2021 zveřejnila Fakultní...
Slané muffiny s fetou
tisicereceptu.cz

Slané muffiny s fetou

Výborné slané sýrové muffiny se...
Díra větší než Antarktida
21stoleti.cz

Díra větší než Antarktida

Letošní antarktická ozonová díra už patří mezi...
Baví ji víc milenci než být ve vztahu?
nasehvezdy.cz

Baví ji víc milenci než být...

Po rozchodu s PETREM...
Jedno jméno nestačí! Proč máme příjmení?
epochaplus.cz

Jedno jméno nestačí! Proč máme...

Křestních jmen je málo. Abychom se v tom...
Není citrón jako citrón
iluxus.cz

Není citrón jako citrón

Lagarto je kávové srdce severu, to...
Opravdu zkrotila svého muže?
nasehvezdy.cz

Opravdu zkrotila svého muže?

Jak jen to tahle ženská...
Na kole i po svých: Užijte si na Východní Moravě podzim plný barevných zážitků
epochanacestach.cz

Na kole i po svých: Užijte si na...

Znáte jiné místo, kde...
Tajemný Nicolas Flamel: Byl spatřen 300 let po údajné smrti?
enigmaplus.cz

Tajemný Nicolas Flamel: Byl...

Život pařížského písaře prý změní kniha mocného...
0 shares