Shrbená záda: Nejen vada na kráse

Hlava předsunutá, ramena schoulená dopředu, zakulacená záda. Nevypadá to pěkně a co je ještě horší, takový postoj vede k mnohým zdravotním potížím.

Ať už je to z častého vysedávání u pracovního stolu nebo z pohodlnosti a ochablosti svalů – shrbená záda vytvářejí soubor problémů, které postihují různé partie od hrudníku až do hlavy. Přitom nejde o žádnou vzácnost, hrbí se většina z nás. Příčinou jsou takzvané vadné pohybové stereotypy, k nimž v tomto případě stačí, že vysedáváme nad knihou nebo novinami, o smartphonu ani nemluvě.

V téhle pozici se rozdílným způsobem zapojují svaly krku a hrudníku – zatímco část z nich je přetížená a napjatá, další ochabují. Dochází tak ke značné svalové nerovnováze, kdy tyto dvě skupiny různě zatížených svalů vytvářejí při pohledu z boku pomyslný kříž, proto se mluví o horním zkříženém syndromu. Jakmile se hrbíme opakovaně, začne se nežádoucí stav svalů upevňovat.

Pak se už ani při nejlepší vůli nenarovnáte. To ovšem zdaleka není jediný problém.

(Pro zvídavé: Ano, existuje také dolní křížový syndrom, který obdobným způsobem postihuje bederní partii).

Nejen dlouhé sezení

Shrbený postoj může mít i další příčiny než jen dlouhé sezení. Může být i následkem špatného duševního stavu: Hrbením se intuitivně choulíme do sebe a tím chráníme při stresu a úzkosti, deprese zase způsobuje celkovou ochablost a tím povoluje i držení těla. K hrbení může paradoxně vést i nadměrný trénik bez odborného dohledu, kdy posilování chybně vede ke svalové nerovnováze.

Příčinou ale může být i vrozená dispozice, která se v toto vadné držení těla vyvíjí. Říká se jí Scheuermannova choroba a rodiče na ni upozorní obvykle dětský lékař.

S dítětem je pak nutné provádět léčebný tělocvik, aby se hrbení předešlo.

Změna vyvolá další změny

Na počátku to sice bylo hrbení, které vedlo k různému zatížení svalů, ale pak už je to právě jejich zkracování nebo ochabování, které dál mění držení této části těla. Ochabující i zkrácené svaly zvýrazňují předsunutí hlavy dopředu. Zmenšuje se pohyblivost hrudní páteře a ramena se posouvají příliš dopředu a zvedají se nahoru. Lopatky mohou odstávat jako křidélka.

Bolesti a závrati

Čím víc se záda hrbí, tím výraznější jsou následky. Nejdřív se ozvou bolesti v horní části zad nebo ramene, které se dostává do nesprávné polohy. Současně narůstá riziko vzniku artrózy krční páteře. Špatné držení těla ale dopadá i na vzdálenější partie. Vede k ochablosti břišních svalů a ovlivňuje také vnitřní orgány.

Může vás také trápit:

– závrať

– migréna

– mravenčení paží

– pocit snížené citlivosti paží

– pískání nebo hučení v uších.

Pomůže cvičení

Cílem je posílit ochablé a uvolnit zkrácené svaly a tím zlepšit omezený rozsah pohybů a ulevit od bolestí krční páteře a ramenou a dalších potíží. Cviky, které pomáhají obnovit rovnováhu svalů v této partii, nejsou náročné a zvládnou je i lidé v horší tělesné kondici.

Návody najdete i na internetu, mnohem vhodnější ale je vyhledat odbornou pomoc na fyzioterapii, kde vás pohyby naučí provádět správně.

Domácí trénink

  • Rukou uchopte hlavu na temeni a mírně ji tlačte šikmo dolů k rameni. Totéž opakujte druhou rukou.

  • Otáčejte hlavou ze strany na stranu, dotáhněte pohyb až k rameni.

  • Hlavu držte zpříma a pokládejte ji střídavě na jedno a pak na druhé rameno. Nepředklánějte ji.

  • Položte se na bok na okraj postele, hlavu si podložte loktem. Do druhé ruky uchopte činku nebo páhev s vodou a vzpažte. Poté rukou pohybujte směrem dolů, až bude volně viset, pak opět vzpažte. Totéž opakujte v opačné poloze druhou rukou.

  • Postavte se mezi dveře, zvedněte jednu ruku tak, aby byl loket ve výši ramene a zapřete se celým předloktím o zárubeň. Tělo pak mírně vysuňte vpřed, aby váha spočívala na předloktí. Totéž opakujte s druhou rukou.

  • Srolujte ručník, uchopte každý konec jednou rukou a vzpažte. S výdechem pokrčte lokty a táhněte ručník za hlavou směrem dolů. Lopatky tlačte dozadu.

Tip: Prospívá i plavání, ale jen na znak nebo na boku, nikoli prsa.

Text: Lenka Korandová, foto: PX FUEL

Štítky:
reklama

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Sladká a zdravá: Vědci objevili nová přírodní sladidla v citrusech
21stoleti.cz

Sladká a zdravá: Vědci objevili...

Po omezení cukrů volají zdravotníci i...
Kačer Donald: Vztekloun bez kalhot trumfne i Mickeyho
epochalnisvet.cz

Kačer Donald: Vztekloun bez...

Vlastně by nám měl svým skřehotavým...
České Budějovice: Romantika hradebních zdí
epochanacestach.cz

České Budějovice: Romantika...

Pokud při návštěvě Českých...
Stres a hádky kvůli péči o malou Miu
nasehvezdy.cz

Stres a hádky kvůli péči...

Influencerka Agáta...
Můj vnuk tolik toužil po životě, že porazil i smrt
skutecnepribehy.cz

Můj vnuk tolik toužil po...

Bylo to před pěti lety, když jsme se...
Východočeská „Trója“: Skrývá nenápadný kopec tajemný hrad?
enigmaplus.cz

Východočeská „Trója“: Skrývá...

Kdysi lidé také nevěřili, že pahorek Hisarlik...
Crostini s pošírovaným vejcem
tisicereceptu.cz

Crostini s pošírovaným vejcem

Tento delikátní italský předkrm není náročný...
Jamajka: Ostrov jako žádný jiný
iluxus.cz

Jamajka: Ostrov jako žádný...

Vydejte se do jedné z perel Karibiku a poznejte...
Svět v číslech: Vzácné diamanty
epochaplus.cz

Svět v číslech: Vzácné...

Diamanty jsou cenné. Dražší než ty čiré však jsou některé...
Když je mozek v akutním ohrožení
epochaplus.cz

Když je mozek v akutním...

Cévní mozková příhoda (CMP) nazývaná také jako mrtvice...
Má strach, že ji Ondřej podvede?
nasehvezdy.cz

Má strach, že ji Ondřej...

Počáteční zamilovanost...
Dveře MASTER – co kus to originál
rezidenceonline.cz

Dveře MASTER – co kus to...

Jsou synonymem pro nadčasový minimalistický design, tak...
0 shares