Shrbená záda: Nejen vada na kráse

Hlava předsunutá, ramena schoulená dopředu, zakulacená záda. Nevypadá to pěkně a co je ještě horší, takový postoj vede k mnohým zdravotním potížím.

Ať už je to z častého vysedávání u pracovního stolu nebo z pohodlnosti a ochablosti svalů – shrbená záda vytvářejí soubor problémů, které postihují různé partie od hrudníku až do hlavy. Přitom nejde o žádnou vzácnost, hrbí se většina z nás. Příčinou jsou takzvané vadné pohybové stereotypy, k nimž v tomto případě stačí, že vysedáváme nad knihou nebo novinami, o smartphonu ani nemluvě.

V téhle pozici se rozdílným způsobem zapojují svaly krku a hrudníku – zatímco část z nich je přetížená a napjatá, další ochabují. Dochází tak ke značné svalové nerovnováze, kdy tyto dvě skupiny různě zatížených svalů vytvářejí při pohledu z boku pomyslný kříž, proto se mluví o horním zkříženém syndromu. Jakmile se hrbíme opakovaně, začne se nežádoucí stav svalů upevňovat.

Pak se už ani při nejlepší vůli nenarovnáte. To ovšem zdaleka není jediný problém.

(Pro zvídavé: Ano, existuje také dolní křížový syndrom, který obdobným způsobem postihuje bederní partii).

Nejen dlouhé sezení

Shrbený postoj může mít i další příčiny než jen dlouhé sezení. Může být i následkem špatného duševního stavu: Hrbením se intuitivně choulíme do sebe a tím chráníme při stresu a úzkosti, deprese zase způsobuje celkovou ochablost a tím povoluje i držení těla. K hrbení může paradoxně vést i nadměrný trénik bez odborného dohledu, kdy posilování chybně vede ke svalové nerovnováze.

Příčinou ale může být i vrozená dispozice, která se v toto vadné držení těla vyvíjí. Říká se jí Scheuermannova choroba a rodiče na ni upozorní obvykle dětský lékař.

S dítětem je pak nutné provádět léčebný tělocvik, aby se hrbení předešlo.

Změna vyvolá další změny

Na počátku to sice bylo hrbení, které vedlo k různému zatížení svalů, ale pak už je to právě jejich zkracování nebo ochabování, které dál mění držení této části těla. Ochabující i zkrácené svaly zvýrazňují předsunutí hlavy dopředu. Zmenšuje se pohyblivost hrudní páteře a ramena se posouvají příliš dopředu a zvedají se nahoru. Lopatky mohou odstávat jako křidélka.

Bolesti a závrati

Čím víc se záda hrbí, tím výraznější jsou následky. Nejdřív se ozvou bolesti v horní části zad nebo ramene, které se dostává do nesprávné polohy. Současně narůstá riziko vzniku artrózy krční páteře. Špatné držení těla ale dopadá i na vzdálenější partie. Vede k ochablosti břišních svalů a ovlivňuje také vnitřní orgány.

Může vás také trápit:

– závrať

– migréna

– mravenčení paží

– pocit snížené citlivosti paží

– pískání nebo hučení v uších.

Pomůže cvičení

Cílem je posílit ochablé a uvolnit zkrácené svaly a tím zlepšit omezený rozsah pohybů a ulevit od bolestí krční páteře a ramenou a dalších potíží. Cviky, které pomáhají obnovit rovnováhu svalů v této partii, nejsou náročné a zvládnou je i lidé v horší tělesné kondici.

Návody najdete i na internetu, mnohem vhodnější ale je vyhledat odbornou pomoc na fyzioterapii, kde vás pohyby naučí provádět správně.

Domácí trénink

  • Rukou uchopte hlavu na temeni a mírně ji tlačte šikmo dolů k rameni. Totéž opakujte druhou rukou.

  • Otáčejte hlavou ze strany na stranu, dotáhněte pohyb až k rameni.

  • Hlavu držte zpříma a pokládejte ji střídavě na jedno a pak na druhé rameno. Nepředklánějte ji.

  • Položte se na bok na okraj postele, hlavu si podložte loktem. Do druhé ruky uchopte činku nebo páhev s vodou a vzpažte. Poté rukou pohybujte směrem dolů, až bude volně viset, pak opět vzpažte. Totéž opakujte v opačné poloze druhou rukou.

  • Postavte se mezi dveře, zvedněte jednu ruku tak, aby byl loket ve výši ramene a zapřete se celým předloktím o zárubeň. Tělo pak mírně vysuňte vpřed, aby váha spočívala na předloktí. Totéž opakujte s druhou rukou.

  • Srolujte ručník, uchopte každý konec jednou rukou a vzpažte. S výdechem pokrčte lokty a táhněte ručník za hlavou směrem dolů. Lopatky tlačte dozadu.

Tip: Prospívá i plavání, ale jen na znak nebo na boku, nikoli prsa.

Text: Lenka Korandová, foto: PX FUEL

Štítky:
reklama

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Prošvihne svou poslední šanci?
nasehvezdy.cz

Prošvihne svou poslední šanci?

Své rodinné štěstí si...
Sklizeň prvních zemědělců: Neolitické ženy se mužské práce nebály
epochaplus.cz

Sklizeň prvních zemědělců:...

Žena v období neolitu (mladší době...
Drsní zabijáci s jedinou slabinou!
epochalnisvet.cz

Drsní zabijáci s jedinou...

Krokodýli obývají naši planetu už stovky milionů let....
Avatáři: Neumírají a jsou potomky bohů
enigmaplus.cz

Avatáři: Neumírají a jsou...

Avatár je údajně lidská bytost, do které byl...
Love story zavání těžkými šrámy
nasehvezdy.cz

Love story zavání těžkými...

Člověk míní, život mění. To...
Astrofotograf Petr Horálek: V Evropě zmizelo hvězdné nebe…
21stoleti.cz

Astrofotograf Petr Horálek: V...

Kdysi stačilo zaklonit hlavu, aby člověk...
Kultovní boty se žlutým prošíváním v podání dvojice Bex Stud
iluxus.cz

Kultovní boty se žlutým...

Rebelský a provokativní duch je značce Dr....
Východní filozofie podpořená uměním
rezidenceonline.cz

Východní filozofie podpořená...

Když vstoupíte do tohoto bytu o rozloze tři tisíce metrů...
Čína: Její panenská příroda vám sebere dech
epochanacestach.cz

Čína: Její panenská příroda...

Slunce se mocně...
Jediné indiánské vítězství předznamenalo jejich konec
epochaplus.cz

Jediné indiánské vítězství...

„Říkal to Jim Bridger: Já měl jsem v noci sen,...
Má bezstarostná povaha dostala za vyučenou
skutecnepribehy.cz

Má bezstarostná povaha...

V životě jsem si prošla mnoha...
Celozrnné špagety s rukolovým pestem
tisicereceptu.cz

Celozrnné špagety s...

Suroviny na 4 porce 100 g rukoly 120...
0 shares