Semínka k namazání

Že jsou některá semínka zdravá, všichni vědí, ale možná vás ještě nenapadlo udělat si z nich máslo.

Samozřejmě ne máslo v pravém slova smyslu, to se dělá jen z mléka, ale krém, kterému se prostě tak říká a my to nebudeme měnit. A věřte nebo ne, je to taková mňamka, že až jednou okusíte, budete je dělat stále znovu.

Z dýňových semínek

Dá se udělat jen ze semínek s trochou dýňového oleje a špetkou mořské soli nebo nasladko, což je postup u nás méně známý, takže recept uvádíme.

3 šálky opražených dýňových semínek, ½ lžičky mleté skořice, ¼ lžičky mletého muškátového oříšku, ¼ lžičky mletého zázvoru, špetka mletého nového koření a špetka mletého hřebíčku, 2 lžičky javorového nebo agáve sirupu, 2 lžičky rostlinného oleje

Všechny ingredience rozmixujeme a v případě potřeby přidáme olej, abychom docílili konzistence másla. V uzavřené nádobě lze v chladu skladovat až po dobu několika týdnů.

Tip: Zajímavou chuť dosáhnete přidáním pistácií.

  • Dýňové máslo se hodí jako pomazánka, dodáte jím zajímavou chuť krémovým polévkám, ozvláštníte jím salátový dresink. Sladká varianta je skvělá na polití ranní kaše, do smoothies i do sladkých krémů.

Proč je jíst?

Obsahuje všechny látky obsažené v samotném dýňovém semínku. Je bohaté na minerály, vyniká obsahem hořčíku, zinku, manganu, železa. Obsahuje také látky, které jsou schopné působit proti zvětšení prostaty. Je zdrojem nenasycených mastných kyselin, které snižují cholesterol, vysoký tlak a riziko infarktu i mrtvice.

A co vás bude určitě zajímat, má přímý vliv na hladinu serotoninu, stimuluje jeho vyplavování v mozku, čímž může příznivě ovlivnit náladu nebo depresi.

Ze sezamu tahini

Sezamové máslo, jako jediné z ořechových a semínkových másel, má svůj speciální název. Není divu, tahini se tradičně používá v kuchyni Blízkého východu a je součástí mnoha místních receptů. Rozšířilo se ale i do ostatních kuchyní, třeba do bulharské, severoafrické a do mnoha asijských.

200 g sezamových semínek, 60 ml olivového oleje lisovaného za studena, špetka mořské soli

1) Rozehřejeme troubu na 170 stupňů. Na plech položíme papír na pečení a rovnoměrně na něj nasypeme semínka. Pečeme 7 minut, pak vytáhneme důkladně prohrábneme a pečeme dalších 7 minut.

2) Hotová semínka mají mít zlatou barvu. Dávejte pozor, velmi lehce se spálí.

3) Hotová semínka vsypeme do mixeru a jednu minutu mixujeme ‚na sucho‘ pak postupně přidáváme olivový olej, aby se vytvořila požadovaná konzistence hmoty. Přidáme mořskou sůl podle chuti.

V lednici vydrží až 1 měsíc.

  • Sezamové máslo má univerzální použití, můžete si je namazat třeba místo arašídového na bagetku, přidat do domácího hummusu, ale i do tatarské omáčky, udělat zálivku na salát nebo přidat do polévky či ochutit maso v burger (použijte je buď samotné, nebo do něj přidejte trochu citronové šťávy a uzenou papriku).

O sezamu

Má vysoký obsah vápníku, hořčíku a fosforu, takže je možné využít v prevenci a léčbě osteoporózy a zlomenin. Doporučuje se ženám v klimakteriu s projevy návalů horka a pocení, nespavostí, bušením srdce, slabostí a u žen se silnou menstruací. Pro vysoký obsah železa je sezam velmi vhodný při chudokrevnosti. Je vhodný také při depresích a neurózách.

Slunečnicové

3 hrnky slunečnicových semínek, vyloupaných, nepražených, ¾ lžičky soli, 1 lžíce slunečnicového oleje

1) Nasypeme slunečnicové semínko do kuchyňského robota se solí.

2) Mixujeme asi 10 minut než nám začne pouštět olej a začne vytvářet hrudky.

3) Mixujeme asi dalších 5 minut a ke konci, když už bude vše vypadat, že je správně rozemleté přidáme olej, abychom si vytvořili vlastní konzistenci.

Tipy

Pokud byste chtěli semínka, před mixováním upražit, předehřejte troubu na 170 °C, rozprostřete je na pečicím papírem vyložený plech a nechte přibližně 10 až 15 minut lehce opékat. Jakmile začnou chytat zlatavou barvu, vyndejte plech z trouby a nechte vychladnout.

Chcete-li, aby mělo máslo sladkou chuť, přidejte med.

  • Můžeme použít například do cookies, hodí se do salátových zálivek, dobře funguje i v různých zeleninových nebo luštěninových pomazánkách

O semínku

Má protizánětlivé účinky Zmírňují příznaky astmatu, osteoartritidy a revmatoidní artritidy. Posiluje imunitu, zmírňuje cukrovku a dokáže snížit závažnost a četnost návalů horka u žen, které procházejí menopauzou.

Text: Eva Hořánková

Foto: PX FUEL

Štítky: ,
reklama

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Má bezstarostná povaha dostala za vyučenou
skutecnepribehy.cz

Má bezstarostná povaha...

V životě jsem si prošla mnoha...
Drsní zabijáci s jedinou slabinou!
epochalnisvet.cz

Drsní zabijáci s jedinou...

Krokodýli obývají naši planetu už stovky milionů let....
Východní filozofie podpořená uměním
rezidenceonline.cz

Východní filozofie podpořená...

Když vstoupíte do tohoto bytu o rozloze tři tisíce metrů...
Prošvihne svou poslední šanci?
nasehvezdy.cz

Prošvihne svou poslední šanci?

Své rodinné štěstí si...
Čína: Její panenská příroda vám sebere dech
epochanacestach.cz

Čína: Její panenská příroda...

Slunce se mocně...
Kultovní boty se žlutým prošíváním v podání dvojice Bex Stud
iluxus.cz

Kultovní boty se žlutým...

Rebelský a provokativní duch je značce Dr....
Jediné indiánské vítězství předznamenalo jejich konec
epochaplus.cz

Jediné indiánské vítězství...

„Říkal to Jim Bridger: Já měl jsem v noci sen,...
Celozrnné špagety s rukolovým pestem
tisicereceptu.cz

Celozrnné špagety s...

Suroviny na 4 porce 100 g rukoly 120...
Love story zavání těžkými šrámy
nasehvezdy.cz

Love story zavání těžkými...

Člověk míní, život mění. To...
Avatáři: Neumírají a jsou potomky bohů
enigmaplus.cz

Avatáři: Neumírají a jsou...

Avatár je údajně lidská bytost, do které byl...
Astrofotograf Petr Horálek: V Evropě zmizelo hvězdné nebe…
21stoleti.cz

Astrofotograf Petr Horálek: V...

Kdysi stačilo zaklonit hlavu, aby člověk...
Sklizeň prvních zemědělců: Neolitické ženy se mužské práce nebály
epochaplus.cz

Sklizeň prvních zemědělců:...

Žena v období neolitu (mladší době...
0 shares