Vyšší věk nebo drobné potíže s rovnováhou ještě automaticky neznamenají, že se člověk musí vzdát ježdění na kole a šlapat pěšky. Na trhu je hned několik zajímavých řešení, stačí si vybrat.
Jestli se vám občas trochu zatočí hlava nebo se necítíte v sedle kola už tak jistě jako dřív, nezoufejte. Výrobci myslí i na tyhle případy, a až se ponoříte do nabídky, která je na trhu, možná se vám trochu zatočí hlava. Tohle kolo jste už měli mít doma dávno!
Hlava by se vám mohla zatočit i z jiného důvodu – některé modely jsou, řekněme si to upřímně, dost luxusní a cena tomu odpovídá. Ale koupit se bez problémů dají i modely cenově dostupné, které pořídíte za cenu odpovídající běžnému cestovnímu kolu.
Kolo do města
Městské kolo (na internetu ho najdete i pod anglickým „city bike“) vypadá jako klasické dámské kolo. Má oproti ostatním běžným kolům dvě výhody.
Hlavní výhodou kola do města je to, že na takové kolo snadněji nasednete – i dámské verze horských nebo trekových kol mají rám vyšší. Mají jednu hlavní rámovou trubku, lehčí verze z hliníku, těžší vyrobenou z oceli.
Elegance na kole
Těmhle kolům neupřete eleganci. Nabízejí se i kola pojatá v retro stylu, s krásným koženým sedadlem jako za starých časů, tvarovanými řidítky, blatníky (což jinak nebývá pravidlem), nosičem a košíkem vzadu nebo na řidítkách. Sedlo, i když zrovna není kožené, bývá širší a pohodlné, často odpružené.
V jednoduchosti je síla
Kdo jezdí po rovince anebo prostě ví, že se nechce zabývat hraním s přehazovačkou, může si bez problémů obstarat model bez přehazovačky („jednorychlostní,“ chcete-li).
Milovníci jednoduchosti možná zajásají, když zjistí, že i svítit se dá ještě bez baterií, které se musí vyměňovat. Některá městská kola mají namontované staré známé dynamo.
Extrémně nízký rám
Městská kola mají nízký rám, ale někomu se přesto na takové kolo obtížně nastupuje. Ani v takovém případě se nevzdávejte. Existuje totiž kolo s extrémně nízkým rámem, který je tak nízko nad úrovní země, že nebudete muset nohu zvednout víc než za běžné chůze.
Dokážete-li vystoupit na schod, zvládnete nastoupit na tohle kolo bez potíží. Vyrábějí ho různé firmy a tomu odpovídá i rozdílná cenová hladina.
Tříkolka i pro dospělé
Kdo chce na kole navíc vozit i nějaký ten náklad, třeba nákup nebo tašku, zamiluje si tříkolku – tedy tu pro dospělé. Konstrukcí se neliší od své malé dětské sestřičky, takže je jasné, že závratných rychlostí někde v divokém terénu s ní dosahovat nebudete.
Ale to ani není cílem. Ocení ji ten, kdo je zvyklý kolo používat třeba na cestu do obchodu. Lidé mívají ve zvyku nákupní tašky pověsit na řidítka a kolo vést, ale to není zrovna jednoduché.
Tady se ukazuje výhoda tříkolky – je nejen stabilní, ale navíc má na zadním nosiči prostor pro uložení nákladu nebo třeba pejska.
Cena tříkolky bez elektrického pohonu začíná asi na 11 000 korun.
Tříkolky „naruby“
Je tu ovšem ještě jedna možnost, a ta stojí za úvahu: přestavět své stávající „obyčejné“ jízdní kolo na takzvaný tricykl. Tricykl má vpředu dvě kola pro větší stabilitu a vzadu jedno.
Tahle netradiční konstrukce vznikla z potřeby vytvořit kolo tak, aby se na něm snadno daly převážet děti. Varianta pro seniory, respektive pro všechny, kdo potřebují na kole větší stabilitu, má své nesporné výhody.
Především není nutné pořizovat rovnou celé kolo/tříkolku. Stačí tricykl připojit do přední vidlice místo předního kola.
Celou záležitost podle výrobce vyřídíte raz dva, údajně vám na to napoprvé budou stačit asi tři minuty, a jakmile to jednou vyzkoušíte, už to půjde bleskově. Odvézt nákup nebo jiný náklad bude hračka, a navíc máte věci pod kontrolou a přímo před očima. Nástavec je k dostání asi za 12 400 Kč.
Kolo s motorkem
Málokdo nikdy nesnil o tom, že kolo jede do kopce samo. S tím, jak klesly ceny jízdních kol s elektropohonem, už to není žádná nesplnitelná chiméra. Kolo nebo tříkolka s motorem je báječná věc.
Zvlášť ji ocení ten, komu zdravotní problémy brání se hodně namáhat, třeba proto, že musí šetřit kolena. Některá elektrokola mají příjemnou funkci zvanou „rozjezdový asistent“ neboli „start-up“ asistent.
Díky němu odpadá namáhavé rozjíždění kola – jakmile šlápnete v klidu do pedálů, asistent se zapne a pohon začne pracovat. Až se rozjedete na rychlost 6 km/h, přídavný pohon se sám vypne.
Elektrosady – přestavby elektrokol
Jestli jste spokojení se svým kolem a nechce se vám investovat do nového elektrokola, není nijak nemožné nechat si kolo přestavět na elektrokolo – stačí pořídit elektrosadu, nechat ji namontovat, a jízda dostane nový rozměr.
Sady nabízí mnoho různých výrobců a vyplatí se pořizovat kvalitní, i když ne úplně tu nejlevnější variantu. Elektromotorky se liší výkonem a také baterie jsou různě velké a těžké. K ceně sady ještě zbývá připočítat asi 1500 Kč za montáž. Stejným způsobem jako kolo můžeme nechat upravit i tříkolku.
Základní sada vyjde na zhruba šest tisíc a víc.
Existují i skládací verze
Kdo má málo místa nebo chce s kolem či tříkolkou cestovat autem, může se porozhlédnout po skládací variantě. Existují skládací městská kola, stejně jako elektrokola.
Určitě stojí za to tahle kolo nekupovat naslepo, zrovna v takovémto případě bychom měli někde vyzkoušet, jak snadno se mechanismus skládání ovládá.
A něco navíc…
Nejen milovníci jízdních kol, ale i „koloběžkáři“ mají svou verzi stabilního vozítka.
Jde vlastně o koloběžku dvojitou, dohromady se čtyřmi kolečky, kterou můžeme používat jako opěru při nejisté chůzi, koloběžku na upraveném povrchu a zároveň si na ni můžeme pohodlně sednout.
Tohle zajímavé vozítko poslouží seniorům stejně dobře jako lidem, kteří dohánějí kondici po úrazu. Cena vozítka je 12490 Kč.
www.esla.cz
www.cyklokocarky.com
www. kola-dandy.cz
www.e-shop.leaderfox.cz
www.kola-dema.cz
Text: Kateřina Rodná
Foto: Shutterstock