Honí vás mlsná? Co s tím?

Ke svačině tatranka, po obědě dortíček a k televizi rovnou celá bonboniera. Proč mám pořád chuť na sladké? A jak tomu odolat? Máme pro vás řešení.

Dát si jednou za čas čokoládu, sušenky či kousek dortu k ukojení chuti na sladké nevadí, důležité je, aby se sladkosti nestaly pravidelnou součástí vašeho jídelníčku.

Co je způsobuje Různé změny v našem těle – úzkost, deprese, podrážděnost, málo spánku a také dlouhé pauzy mezi jídly a nuda – to všechno nás nutí sáhnout po něčem sladkém. Podle statistik je to nejčastěji čokoláda. Není divu, obsahuje totiž látku fenyletylamin, která tlumí projevy úzkosti a napětí a naopak příznivě působí na náladu.

Zároveň je čokoláda bohatá na tuky, což na jedné straně bohužel vede k přibírání na váze, na druhé straně ale přispívá i ke tvorbě endorfinů, jež tělo zaplavuje pocity štěstí. Proto si na jejím mlsání tak rychle vytvoříte závislost. Když už musíte čokoládu, volte raději tu velmi hořkou se 70 % kakaa.

Obsahuje antioxidanty a další prospěšné látky, ale také oproti běžným čokoládám příliš nezvyšuje podíl glukózy v krvi.

Rozkolísaná hladina
Neustálou chuť na sladké způsobuje rovněž rozkolísaná hladina cukru v krvi. To, že je jednou vysoká, pak zase příliš nízká, si způsobujeme sami, když se ustavičně ládujeme sladkostmi.

Tělo tak musí cukry prostřednictvím inzulinu likvidovat, a když klesnou, tak zase stoupne naše chuť na něco sladkého. Je to kolotoč, v němž vás neustále honí mlsná. Proto je důležité zabránit velkým výkyvům hladiny krevního cukru a snažit se ji udržovat co nejvíce vyrovnanou.

Jak toho dosáhnout Jde to docela snadno, jen musíte mít pevnou vůli na změnu stravovacích návyků. To znamená, že musíte jíst pravidelně přiměřené porce jídla s vysokým obsahem vlákniny a bílkovin. Nemusíte mít denně maso, ale bílkoviny ano. Zkuste sýry, tvarohy, vejce, tofu, tempeh, seitan a nezapomínejte na ryby.

Tučnější ryby, jako jsou losos, sleď nebo makrela, potlačí hlad i chutě všeho druhu na dost dlouho. A nezapomínejte na ovoce a zeleninu. Pokud si je dáváte ke svačině, měly by být doprovázeny zase bílkovinami – jogurtem, sýry, tvarohem apod.

K tomu přidejte aktivní i pasivní odpočinek a uvidíte, že brzy váš intenzivní pocit chutě na sladké začne mizet.

10 tipů, jak odolat sladkému

1. Nudu neřešte čokoládou. Místo toho si najděte nějakou práci, a že jí je v domácnosti stále dost, zacvičte si nebo se jděte projít.

2. Nedělejte dlouhé přestávky mezi jídly. Jezte pravidelně a do jídelníčku zařaďte dopolední a odpolední svačinu a chuť na sladké se sníží na polovinu. Když k tomu ještě budete každou půlhodinku pít sklenici vody či minerálky, po sladkém ani nevzdechnete.

3. Před sladkostmi vás také může „zachránit“ hrst oříšků. Vláknina, bílkoviny a oleje v nich obsažené vám spolehlivě dokážou dodat potřebnou energii.

4. Nezvladatelnou chuť na sladké můžete oklamat zubní pastou. Je to trik modelek, které si vždy, když na ně přijde touha po laskominách, vyčistí zuby a tím chuťové pohárky na chvíli ukonejší.

5. Divy dokáže vanilka. Noste v kabelce vanilkovou tinkturu a k té si vždycky přivoňte, když vás přepadne chuť sníst dortík nebo kousek čokolády. Navíc vůně vanilky navozuje dobrou náladu a odbourává stres, takže se budete cítit skvěle.

6. Naštval vás manžel/ka, děti, tchyně či šéf a běžíte si pro kousek čokolády, abyste se uklidnili? Zkuste místo toho udělat tolik dřepů, abyste se řádně zadýchali. Na sladké si ani nevzpomenete. Je sice pravda, že cukry zlepšují náladu, ale jenom na chvilku. Velké množství naopak způsobuje výkyvy nálad, únavu a závislost.

7. Sacharidy také pomáhají překonat únavu, proto se připravte na to, že když se málo vyspíte nebo si po fyzické námaze dostatečně neodpočinete, dostanete chuť na sladkosti. Vyměňte je za ovoce nebo si zkuste dát i kousek proteinové tyčinky. Úplně nejlepší ale bude, když změníte svůj spánkový režim.

8. Nejúčinnější je nemít doma nic lákavého. Jakmile budete mít po ruce něco, co opravdu rádi mlsáte, bývá velmi těžké odolat.

9. Pokud kupujete sladkosti pro děti, vybírejte takové, které vám samotným moc nechutnají, odolávání bude snadnější.

10. Po obědě či večeři si místo dezertu dejte malé espresso.

Foto: Shutterstock

Štítky: , ,
reklama

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Charitativní večer na pomoc handicapovaným sportovcům
iluxus.cz

Charitativní večer na pomoc...

Nadační fond Packa na lyžích si klade za cíl...
Můj byt navštívila ohnivá koule z nebes
skutecnepribehy.cz

Můj byt navštívila ohnivá...

Nikdy jsem kulový blesk...
Sedm největších přírodních divů světa
epochanacestach.cz

Sedm největších přírodních...

Švýcarská nadace New7Wonders...
Při lidové veselici pořádané carem Mikulášem II. dav ušlapal 1389 lidí
epochaplus.cz

Při lidové veselici pořádané...

„Jídla je málo! Na někoho se vůbec nedostane!“ davem,...
Bulovka bude mít asistenty onkologické péče
epochaplus.cz

Bulovka bude mít asistenty...

Fakultní nemocnice Bulovka, která je provozovatelem...
Ukončí kariéru kvůli zdraví?
nasehvezdy.cz

Ukončí kariéru kvůli zdraví?

Je vážný důvod bát se o zdraví...
Hrad Houska: U brány do pekel vás čeká šílenství
enigmaplus.cz

Hrad Houska: U brány do pekel...

Téměř všechny hrady a zámky mají své strašidelné příběhy....
Kouzlo venkovského bydlení
rezidenceonline.cz

Kouzlo venkovského bydlení

Bydlení na předměstí se může ukázat jako velká...
Astronomové zřejmě objevili první exoplanetu mimo naší galaxii
21stoleti.cz

Astronomové zřejmě objevili...

V galaxii vzdálené 28 milionů světelných...
Porušili strážci Toweru za války tradici?
epochalnisvet.cz

Porušili strážci Toweru za...

Když se v roce 1485 vlády nad Anglií...
Pohádkově hříšné tiramisu
tisicereceptu.cz

Pohádkově hříšné tiramisu

Jednoduchá česká verze světového dezertu....
Doufá, že si syn našel tu pravou
nasehvezdy.cz

Doufá, že si syn našel tu...

Když se její syn...
0 shares