Vitamin A: Jíte mrkev?

Určitě víte proč: Kvůli dobrému zraku, tak se to traduje. A jako na všech tradovaných moudrech je i na tomto kus pravdy a kus omylu.

Omyl spočívá v tom, že syrová mrkev je pro tělo hůře využitelným zdrojem vitaminu A. Ve škole nám měli říkat, že mrkvička by měla být dušená, vařená nebo pečená a s trochou oleje. Jen tak nám bude skutečně k užitku a v játrech se z ní vytvoří žádoucí vitamin A.

Bída na talíři Jenže dušenou mrkev si připravuje málokdo a už vůbec ne v takovém množství, aby to stačilo. Pokud byste chtěli potřebu vitaminu A pokrývat dušenou mrkví, museli byste jí denně spořádat kolem 200 g. To je samozřejmě nereálná představa. Alternativou by byla jiná zelenina bohatá na beta-karoten, například kapusta, ale víte, jak to se zeleninou v českém jídelníčku vypadá.

Ale zeleninou problém s příjmem vitaminu A nekončí. Z hlediska jeho obsahu jsou nedostižně bohatým zdrojem játra, ať už vepřová, telecí nebo drůbeží. Jenže těm se vyhýbáme kvůli kontaminaci škodlivinami.

Takže sečteno vše dohromady je příjem vitaminu A často nedostatečný a to má své následky.

Záhadné nemoci
Vitamin A ovlivňuje v těle mnoho dějů, takže zrak zdaleka není jeho jediným polem působnosti. Výrazně zasahuje do stavu sliznic, které jsou současně součástí imunitního systému, ale také ženských orgánů. Výsledkem nedostatečného příjmu vitaminu A jsou pak rozmanité poruchy a nemoci, které zdánlivě nesouvisejí:

• Časté infekce. Příčinou je špatný stav sliznic a tím slabší imunitní odezva na setkání s choroboplodnými zárodky. Ty se pak snadno šíří. Už při menším nedostatku vitaminu A je nebezpečí infekce dvakrát až třikrát vyšší. Naopak dobrý příjem vitaminu A vede k obnově sliznic, což oceníte po nachlazení a kašli.

Sliznice se rychleji zregenerují a jejich ochranná imunitní funkce se vrátí do žádoucí úrovně. • Nezdravá kůže: Vitamin A příznivě působí na kožní (i slizniční) buňky a ovlivňuje jejich tvorbu i opravy poškození, například UV zářením. Jakmile je vitaminu nedostatek, začne být kůře šupinkovatá, svědivá, s pigmentovými skvrnami a prasklinami. Ve špatném stavu jsou také vlasy a nehty.

• Potíže s očima: Ty jsou rozhodně nejznámějším projevem vitaminu A. Zhoršuje se především vidění v tmavém prostředí a pak rozlišování barev, zvláště za šera. Oči mohou dlouhodobě pálit nebo slzet. • Zhoršují se smysly: Slábne čich, sluch, a dokonce i rozlišování chutí. • Mohou nastat potíže s plodností.

• Růst kostí: Vitamin A ovlivňuje růst mnoha buněk včetně kostních.

Kolik a čeho? Zádrhel s játry na talíři jsme už zmínili, takže vhodnější cestou bude kombinovat rostlinné zdroje se slabšími živočišnými, což jsou hlavně vejce a některé mléčné výrobky. Zelenina a ovoce obsahují pouze surovinu k výrobě vitaminu A čili beta-karoten a toho potřebuje tělo až šestinásobné množství na stejnou dávku vitaminu A.

Má to ale jednu výhodu – beta-karotenem se nemůžete tak snadno předávkovat jako živočišným vitaminem A či kapslemi z lékárny.

V játrech se totiž tvoří jen tolik, kolik je ho zapotřebí.

Na pokrytí denní potřeby stačí
cca 100 g kapusty
cca 100 g špenátu
cca 200 g mrkve
cca 200 g červené papriky (asi 1 kus)
cca 100 g melounu
cca 20 g játrové paštiky
5 až 10 g jater

Nejen špatný jídelníček S nedostatkem je třeba počítat, pokud kouříte, pohybujete se ve znečištěném prostředí nebo trávíte hodně času na slunci. Také některé léky potlačují využití vitaminu A v těle. Jedná se především o přípravky na snížení vysokého cholesterolu. Špatný psychický stav a přetíženost úkoly jsou dalším z důvodů, proč tělo vykazuje známky nedostatku vitaminu A.

Zvýšenou potřebu máme také po operacích, neboť podporuje hojení kůže a sliznic, dále při zánětlivých onemocněních, zhoubném bujení nebo artróze.

Když je ho moc Předávkování čili hypervitaminóza hrozí zejména při nadměrné konzumaci vitaminu A jakožto doplňku stravy. Pečlivě tedy čtěte příbalový leták a nepřekračujte doporučené dávky. Varující první příznaky předávkování jsou bolesti hlavy, závratě a zvracení. Bohužel vitamin A patří k těm látkám, které se v těle kumulují, takže při projevech hypervitaminózy nedojde k rychlému zlepšení.

Vysazení přípravku je každopádně nutné, v extrémním případě totiž může vést až ke smrtelné otravě.

Následky předávkování:
• chronická únava
• hrubá suchá kůže
• vlasy jsou tenčí a vypadávají
• bolesti kostí
• zhoršení zraku

Autorka textu: Lenka Korandová

Foto: Shutterstock

Štítky: , ,
reklama

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Jestřabí: Jurkovičova perla číslo dva
epochanacestach.cz

Jestřabí: Jurkovičova perla...

Postranní rozvinutá křídla,...
Komfort a elegance chaise longue
rezidenceonline.cz

Komfort a elegance chaise...

Jak dokládají staré fresky, ve své subtilní formě...
Kdo skutečně zemřel na kříži? Historické rukopisy tvrdí, že to nebyl Ježíš!
enigmaplus.cz

Kdo skutečně zemřel na kříži?...

Ježíš na Golgotu v den, kdy se začala psát jedna z...
Zdravý rebarborový koláč s kokosem
tisicereceptu.cz

Zdravý rebarborový koláč s...

Vyzkoušejte koláč ve zdravější...
Montblanc Haus: Místo stvořené pro inspiraci ke psaní
iluxus.cz

Montblanc Haus: Místo...

Montblanc otevřel brány Montblanc Haus, místa, jež vypráví...
Vysoký tlak v plicích ohrožuje tisíce Čechů
21stoleti.cz

Vysoký tlak v plicích ohrožuje...

Jste bez dechu a cítíte bolest na hrudi po...
Místo svatby hrozí rozchod?
nasehvezdy.cz

Místo svatby hrozí rozchod?

Na pohled skvělá, a hlavně...
Uživatelů tabákových alternativ přibývá
epochaplus.cz

Uživatelů tabákových...

Namísto hořící cigarety nahřívaný tabák nebo elektronická cigareta –...
Slavnostní otevření nového dětského hřiště Emilův lesní svět u Stezky korunami stromů Krkonoše
epochaplus.cz

Slavnostní otevření nového dětského...

Stezka korunami stromů Krkonoše pro své návštěvníky...
Na kontrolu očí choďte pravidelně
epochalnisvet.cz

Na kontrolu očí choďte...

Většina z nás dříve či později kvůli zraku...
Pochopila jsem, že jistého nemá člověk nic!
skutecnepribehy.cz

Pochopila jsem, že jistého...

Do svého tichého a neprůbojného...
Marně čeká na žádost o ruku
nasehvezdy.cz

Marně čeká na žádost o ruku

Herečku Anetu...
0 shares