V tukovém obalu…

Myslíte si, že nemáte problém s obezitou? Dejte si pozor na tzv. viscerální tuk. Faldíky nedělá, ale paseku v našem těle může udělat pořádnou.

Viscerální nebo také útrobní tuk, jak už jeho název napovídá, se nachází v břišní dutině. Přesněji řečeno, obaluje a tím chrání naše orgány, zejména játra a srdce. Potud by bylo všechno v pořádku. Jenomže když je tohoto tuku příliš, začíná být životu nebezpečný. O to víc, že na první pohled není vidět.

Může ohrožovat dokonce i lidi, kteří nemají žádné zbytečné faldíky a nadbytek podkožního tuku.

Nechtěný vetřelec Problém nadměrného množství nitrobřišního tuku spočívá v tom, že se díky tomu začne z těla vylučovat více mastných kyselin, hormonů a chemických látek vyvolávajících záněty. A to může zásadně ovlivnit fungování životně důležitých orgánů a způsobit tak celou řadu onemocnění. Například onemocnění srdce, rakovinu, mrtvici, diabetes, deprese a další.

Je to nechtěný vetřelec, kterého bychom se měli co nejdříve zbavit.

Jak se pozná? Množství svého útrobního tuku můžete zjistit snadno. Úplně nejjednodušší je pohled do zrcadla. Postava typu hruška: většinou mívá menší množství viscerálního tuku a také se jí méně ukládá v břiše. Zato lidé s touto postavou mohou mít více tuku v oblasti boků a hýždí. Postava typu jablko: má sklony k tomu, že se jí více tuku ukládá pod pasem, a tedy v bříšku.

Lidé s touto postavou by si měli svou váhu více hlídat, protože právě u nich se rizika ukládání útrobního tuku zvyšují.

A kdy je třeba jednat?
Nitrobřišní tuk se dá změřit i na speciálních přístrojích, ale obvykle stačí změřit si pas. Alarm byste měli spustit v okamžiku, kdy naměříte určité hodnoty. Měřte v polovině mezi spodním okrajem dolního žebra a horním okrajem pánevní kosti. Výsledná čísla vám prozradí, zda se pohybujete ve zdravých nebo rizikových číslech.

Rizikové hodnoty obvodu pasu jsou:
zvýšené riziko: muži 94 cm, ženy 80 cm
vysoké riziko: muži 102 cm, ženy 88 cm

Co s tím? Obvykle stačí opravdu málo. Odborníci jsou přesvědčeni, že už pouhý 5-10% úbytek váhy snižuje výrazně metabolické riziko obezity. Pozor však na hladovění. Vnitřní tuk se paradoxně ukládá i při velmi nízkém příjmu energie. Tělo si energii začne ukládat „na horší časy“. Prevencí nadbytku viscerálního tuku je proto pravidelná, rozmanitá strava.

A když už ten „svůj“ tuk na játrech máme zvýšený?

Pak bychom měli dodržovat tato čtyři pravidla:

1. Snížit příjem jednoduchých cukrů
Všechno, co sníme, vybudí tvorbu jednoho z nejdůležitějších hormonů v těle – inzulínu (něco více, něco méně). Jednoduchý cukr jeho hladinu okamžitě zvýší. A když je zvýšená, nemůžeme hubnout (zvýšený inzulín totiž blokuje produkci růstového hormonu, který podporuje odbourávání tuků).

2. Zvýšit příjem zeleniny
Pořádná porce zeleniny zasytí. Mezi vhodné druhy patří třeba brokolice, květák, špenát a celer. Při hubnutí břicha jezte pravidelně, několikrát za den a co nejvíce jídel zeleninou doplňte.

3. Zařadit pravidelné denní cvičení
Mnoho studií potvrzuje, že k velkému snížení útrobního tuku pomáhá jakékoli méně intenzivní cvičení prováděné dostatečně dlouhou dobu. Patří sem například rychlá chůze, jízda na kole a plavání, tedy aktivity, které můžeme dělat, aniž bychom si poškodili klouby, i když máme silnou nadváhu.

4. Dbát na kvalitní a dostatečný spánek
Kvalitní spánek snižuje chuť na jídlo a zrychluje metabolismus.

Text: Dana Pešková, Zdroj: obklinika.cz (bariatrie), bandingklub.cz (bariatrie) Foto: PX FUEL

Štítky: , ,
reklama

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Má strach, že ji Ondřej podvede?
nasehvezdy.cz

Má strach, že ji Ondřej...

Počáteční zamilovanost...
Dveře MASTER – co kus to originál
rezidenceonline.cz

Dveře MASTER – co kus to...

Jsou synonymem pro nadčasový minimalistický design, tak...
Můj vnuk tolik toužil po životě, že porazil i smrt
skutecnepribehy.cz

Můj vnuk tolik toužil po...

Bylo to před pěti lety, když jsme se...
Když je mozek v akutním ohrožení
epochaplus.cz

Když je mozek v akutním...

Cévní mozková příhoda (CMP) nazývaná také jako mrtvice...
Jamajka: Ostrov jako žádný jiný
iluxus.cz

Jamajka: Ostrov jako žádný...

Vydejte se do jedné z perel Karibiku a poznejte...
Východočeská „Trója“: Skrývá nenápadný kopec tajemný hrad?
enigmaplus.cz

Východočeská „Trója“: Skrývá...

Kdysi lidé také nevěřili, že pahorek Hisarlik...
Stres a hádky kvůli péči o malou Miu
nasehvezdy.cz

Stres a hádky kvůli péči...

Influencerka Agáta...
Crostini s pošírovaným vejcem
tisicereceptu.cz

Crostini s pošírovaným vejcem

Tento delikátní italský předkrm není náročný...
Svět v číslech: Vzácné diamanty
epochaplus.cz

Svět v číslech: Vzácné...

Diamanty jsou cenné. Dražší než ty čiré však jsou některé...
České Budějovice: Romantika hradebních zdí
epochanacestach.cz

České Budějovice: Romantika...

Pokud při návštěvě Českých...
Kačer Donald: Vztekloun bez kalhot trumfne i Mickeyho
epochalnisvet.cz

Kačer Donald: Vztekloun bez...

Vlastně by nám měl svým skřehotavým...
Sladká a zdravá: Vědci objevili nová přírodní sladidla v citrusech
21stoleti.cz

Sladká a zdravá: Vědci objevili...

Po omezení cukrů volají zdravotníci i...
0 shares