Správně dýchat znamená lépe žít

Rodíme se s nádechem a náš život končí výdechem. Mezi tím dýchání valnou pozornost nevěnujeme. A tak to většinou děláme špatně, což našemu zdraví neprospívá.

Hledáte-li univerzální lék na spoustu neduhů, naučte se správně dýchat. Při špatném dýchání se krev nedostatečně okysličuje, což naše tělo oslabuje. A pozor, dámy, má to prý vliv i na vyšší tvorbu vrásek!

Neumíme to Řeknete si, že dýchat přece umí každý, zdaleka to ale není pravda. Většinu života dýcháme jen mělce do hrudníku, bránici téměř nezapojujeme, což znamená, že prakticky nepřetržitě máme v krvi málo kyslíku a to způsobuje únavu, bolest hlavy a krční páteře, stres a úzkost, přispívá to ke špatnému držení těla a narušuje správnou koordinaci pohybů.

Kromě zdravotních dopadů mělkého dechu je jeho důsledkem například i rychlejší stárnutí. Rozdíl je patrný při měření. Dýcháte-li povrchně, přijmete při nádechu asi půl litru vzduchu.

Když dech prohloubíte, a tedy zpomalíte, dostanou se ho do plic asi čtyři litry.

Základní pravidlo Správnou techniku ​​dýchání si můžete natrénovat pomocí jednoduchých cvičení. Základem je postoj. Když stojíme vzpřímeně a nic nám netlačí na bránici, okamžitě se kvalita dechu zlepší. Takže kdykoli si vzpomenete, narovnejte se. Už tahle maličkost výrazně pomůže. Základní pravidlo pro správné dýchání je dýchat nosem, nikoliv ústy!

Když se jimi budete nadechovat, do dýchacích cest se dostanou nečistoty ze vzduchu, které by jinak zachytly nosní chloupky. Bude vám také vysychat v krku a v zimě se podchladí dýchací cesty. Nos totiž při nádechu ohřívá a zvlhčuje vzduch, výdech nosem zase zabraňuje nosní sliznici, aby vysychala.

A ještě jedna důležitá věc – dýchání nosem šetří srdce.

Jogínský dech
S dechem od nepaměti pracuje východní medicína. Jogíni věří, že mají pro svůj život přidělený určitý počet dechů. A také že čím je dýchání hlubší a pomalejší, tím déle budeme žít. Nejlepší je tzv. plný (jogínský) dech, při kterém dýcháme do břicha a hrudníku až pod klíční kosti.

Jak na to?
+Položte se na záda, uvolněte se. Ruce jsou volně podél těla, dlaně vytočené nahoru. Zavřete oči a uvědomujte si své tělo. Pozorujte svůj dech, ale nesnažte se ho nijak ovládat. Pouze si uvědomujte, jak dýcháte. Samozřejmě, že musíte dýchat nosem.

+Dýchejte nejdřív jen do břicha (pojme asi 60 % vzduchu). Jednu ruku si položte na horní část břicha a druhou na hrudník. Lokty jsou na zemi. Ruka, kterou máte na hrudníku, se téměř nehýbe, ale při nádechu se vám zvedá ruka na břiše. Znamená to, že intenzivně pracuje bránice. Břišní dech urychluje krevní oběh, masíruje orgány v břiše a zlepšuje zažívání.

+Potom zkuste naopak dýchat pouze do hrudníku (pojme asi 30 % vzduchu). Hrudní koš se při něm rozpíná a zase stahuje. Ucítíte, že se do plic dostane méně vzduchu než při dechu břišním. Tento typ dýchání je u běžně dýchajícího člověka nejrozšířenější, mj. podporuje stres a strach.

+Při tzv. podklíčkovém dechu (pojme asi 10 % vzduchu) se zvedá oblast kolem klíčních kostí a vzduch se dostane jen do vrchní části plic. Dech je velmi povrchní a rychlý a často tak dýcháme, když jsme ve velkém stresu. Tento nejpovrchnější druh dýchání je příčinou mnoha nemocí spojených s dlouhodobým působením stresu. Výsledkem je úzkostlivý stav a zvýšený pocit ohrožení.

Každou fázi trénujte několik dní, než ji přijmete skutečně za svou.

Až to zvládnete, přejděte k plnému (jogínskému) dechu.

1) Pomalu se nadechujte nosem a ruce při nádechu pomalu zvedejte do vzpažení. Nadechujte se nejdříve do břicha, pak do hrudníku, a když už se vám tam víc vzduchu nevejde, nakonec až pod klíční kosti. Zvedání rukou vám pomůže otevřít hrudník a dostat vzduch tam, kde je potřeba.

2) Při výdechu pomalu vracejte ruce do výchozí pozice. Nejdřív vydechujte vzduch z břicha, pak z hrudníku a nakonec z podklíčkové oblasti (postup je tedy stejný). Nadechujte i vydechujte do maxima, zkrátka kam nejvíc to jde. Nepodceňujte pomalý výdech, je stejně důležitý jako nádech. Snažte se při něm stáhnout břišní svaly, aby vypudily co nejvíc vzduchu.

Dýchejte pomalu a plynule. Výdech je dvakrát delší než nádech. Správný výdech výrazně zvyšuje kapacitu plic.

Text: Laura Skrčená, Foto: Shutterstock

Štítky: ,
reklama

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

O co Bára s Denisou spolu stále soupeří?
nasehvezdy.cz

O co Bára s Denisou spolu...

Seriál Slunečná působí jako...
Incident z Alenconu: Přistálo na kopci UFO?
epochalnisvet.cz

Incident z Alenconu:...

Americký Roswell, brazilská Varginha nebo britský...
Podvedla jsem manžela a pořídila si kukaččí dítě
skutecnepribehy.cz

Podvedla jsem manžela a pořídila...

Byli jsme velká láska...
Najde si vášnivého milence?
nasehvezdy.cz

Najde si vášnivého milence?

Slovenská herečka Soňa...
Jupiter: Obří otesánek, který neváhal spolknout planetu desetkrát větší než Země
21stoleti.cz

Jupiter: Obří otesánek, který...

Tváří se jako majestátní král Sluneční...
Zámek Plumlov: Stavba, která rozkmotřila otce se synem
epochanacestach.cz

Zámek Plumlov: Stavba, která...

Velké ambice měli stavitelé...
Nová realita: Soukromým letadlem na dovolenou za ceny business class
iluxus.cz

Nová realita: Soukromým...

Pronájem soukromého letadla od české...
Jak fascinující může být pracovní místo
rezidenceonline.cz

Jak fascinující může být...

Ippolito Fleitz Group má za sebou řadu...
Cammotte: Legenda řeky Gangy
enigmaplus.cz

Cammotte: Legenda řeky Gangy

Na území posvátné indické sladkovodní řeky Gangy...
Andělská hora: Působí zde dva druhy energií?
epochaplus.cz

Andělská hora: Působí zde...

Andělská hora na Karlovarsku je výjimečná z...
Pochod navzdory mrazu: Sebevražedné rozhodnutí přežil jediný voják
epochaplus.cz

Pochod navzdory mrazu:...

Na konci první anglo-afghánské války (1839 – 1842) mezi Brity a Rusy o politický vliv na...
Lasagne s červenou čočkou a žampiony
tisicereceptu.cz

Lasagne s červenou čočkou a...

Rychlý lehký pokrm, který zvládnete...
0 shares