Komu by se to aspoň někdy nestalo: Nejdřív euforie a nadšení z nečekaného nákupu, později vystřízlivění a lítost kvůli zbytečně vyhozeným penězům.
Nad ojedinělou nakupovací nehodou je lépe mávnout rukou a dál ji neřešit, problémem se stává, až když jsou impulsivní nákupy nápadně časté. Pak je třeba ve vlastním zájmu zasáhnout.
Máme pro vás několik inspirací, každá se hodí pro trochu jiné okolnosti impulzivního nakupování.
Veďte si deníček
To je poměrně účinná metoda, jak samu sebe přesvědčit o rozsahu neplánovaných nákupů. Uvidíte je totiž na jednom místě, pěkně vedle sebe, zatímco v bytě tyto úlovky zastrkáte do skříní, a tím vám zmizí z očí.
Můžete si koupit pěkný blok, každý takový nákup tam zapsat a přidat i fotku. V případě, že skutečně trpíte impulsivním nakupováním, budete nepříjemně překvapeni objemem zbytečně pořízených věcí.
Místo bloku vystačíte i se složkou v počítači. Každý kousek vyfoťte a snímek si uložte označený datem dne. Do složky přidejte text se seznamem, kam budete připisovat, co přesně jste si koupili a kolik to stálo.
Záměr obou forem deníku je zřejmý – pomohou vám získat přehled a konkrétní představu, kolik vás vlastně tyto nákupy stojí.
Najděte si jiný hromosvod
U některých lidí je nakupování formou útěchy, která řeší akutní stres. Funguje to psychologicky úplně stejně, jako když dáte plačícímu děcku bonbon. Uklidní se. A jak bylo řečeno v úvodu, pokud se to stane ojediněle, není třeba se tím zabývat.
Problémem je naučená reakce, kdy se jdete odměnit nakupováním za šrámy na duši pokaždé, když zažijete srážku s hulvátem, jedovatou kolegyní nebo vzteklým partnerem. I tady pomůže deníček, když si do něj budete zapisovat, co přesně nakupování předcházelo.
Pokud vám z toho vyjde stres skutečně jako hlavní vyvolavatel impulsivních nákupů, pak se zamyslete nad jinou metodou útěchy. Co třeba voňavá koupel s růžovým olejem? Nebo ruční práce a tvoření? Ty jsou osvědčeným zdrojem vnitřní spokojenosti a uklidňují. Najděte si něco, co vás potěší a nebude ruinovat.
Skoncujte s „já taky“
Od holčičích let držíme partu s kamarádkami, takže i na nákupy vyrážíme spolu. Co na tom, že jen jedna potřebovala sehnat novou sukni. Samozřejmě když už v obchodě jste, objevíte i něco pro sebe. Nebo vám to vnutí kamarádky.
Jinou formou „já taky“ jsou módní trendy. Když jste na ulici uviděla třetí ženu v bundičce s květovým potiskem, neřekla jste si náhodou, že ji taky potřebujete? Napodobování je hluboce zakotvené v lidské psychice. Takže pozor, pak je vždy dobré si říct: Ještě to rozhodnutí nechám dozrát.
Až zhubnu…
Neříkejte, že jste si nikdy takový kousek oblečení nepořídila: Něco přesně takového, po čem jste toužila, s tou jedinou chybičkou, že měli jen o číslo menší. Tak jste ho vzala. Stejně chci zhubnout, říkala jste si.
A možná si pamatujete, že ani v tu chvíli nákupu to v hlavě neznělo moc věrohodně. Takový kousek pak leží v šatníku rok i déle, než ho s těžkým srdcem pošlete dál – kamarádce nebo na prodej v bazaru. Obrana proti takovým přešlapům je jediná. Kupujte jen to, do čeho se skutečně můžete dnes obléct.
Mimochodem: Velmi podobným případem je oblečení, které se vymyká vašemu obvyklému šatníku. Například úžasná halenka, která má jedinou vadu, že se vám k ničemu nehodí a vy to víte.
To znamená, že si k ní budete muset přikoupit další oblečení, kalhoty nebo sukni. V jiném případě zůstane ležet v šatníku.
Slevy
Ačkoli slevy poslední dobou nemají dobrou pověst a často jsou jen zdánlivé, stále se tomu magickému slovíčku špatně odolává. Zvláště záludné jsou nabídky, které vás mají přimět k větším nákupům, než chcete nebo potřebujete.
A tak kupujeme tři kusy za cenu dvou, ačkoli nám stačí jeden. Jedinou obranou v tomto případě je vypravit se za slevami cíleně a předem si určit, co budete brát a co už ne.
Je to levné…
No právě, tak proč to nevzít. Levné zboží skrývá jiný zádrhel než slevy. Asi to tušíte – neplatí to sice stoprocentně a bez výjimky, ale v levných spotřebičích bývají levné součástky a ty se prostě snáze poškodí. Co pak? No, dáme to opravit. Pak zjistíte, že oprava vyjde jen o něco levněji než nový spotřebič.
Levné oděvy bývají zase špatně šité, takže budete opravovat vypárané nebo rozpadlé švy, levná obuv bývá vyrobena z nepružných a nepoddajných materiálů, které poškozují chodidlo.
Přesvědčivý prodavač
Schopní zaměstnanci obchodů jsou záludnou pastí hlavně pro empatické lidi. Když se vám dostane krátké přednášky o schopnostech určitého modelu vysavače, vnitřně nechcete prodavače zklamat, protože víte, že mu jde o to, abyste si vysavač koupili. A tak ho vezmete.
Problém mají i ti, kteří se v nabídce obchodů hůře orientují. Těm pak slova o výhodách právě tohoto modelu připadají věhorodná, takže proč si ho nekoupit, když je tak dobrý…
Jak se bránit? Pro zmíněné povahy to není snadné. Ale zkuste si nacvičit formulku: „Děkuji, ještě si to musím rozmyslet.“ Usmějte se a použijte ji.
Text: Lenka Korandová