Klid mysli: Stačí jen málo

K tomu, abyste se cítili šťastnější, není potřeba mnoho – umět si odpustit, zpomalit životní tempo, být zvídavý, smířit se s nedokonalostí a tak dále. Jak to ale udělat? Pomocí jednoduchých návyků a činností, které lze praktikovat v každodenním životě.

Způsob, jakým užíváte svou mysl, mění váš mozek. Pokud se v mysli zabýváte starostmi, sebekritikou a hněvem, pak mozek postupně rozvine takové nervové struktury a dynamiku, které jsou typické pro úzkost, nízké sebehodnocení a podrážděnou reaktivitu. Jestli si ale pravidelně všímáte toho, že se momentálně cítíte dobře a necháváte věci probíhat přirozeně, pak váš mozek postupně dosáhne stavu klidné síly, sebejistoty a vnitřního klidu.

5 příkladů cvičení

… která vás ochrání proti stresu, zlepší vám náladu a pomohou vybudovat větší emoční odolnost.

  1. ZPOMALTE

Dělejte některé věci pomaleji než obvykle. Zvolna zvedejte šálek ke rtům, nepospíchejte s jídlem, neskákejte druhým do řeči a nechte je vše doříct, několikrát denně se dlouze a pomalu nadechněte. Odolejte tlaku ostatních, abyste věci dokončili dříve, než opravdu musíte (kvůli jejich špatnému plánování se není třeba „zbláznit“) a ve všem si najděte něco dobrého. Uvízli jste v zácpě? Užijte si telefonní hovor, hledejte v okolí něco, co je krásné či zajímavé, nebo si vychutnejte klid prostého dýchání.

  1. USMÍVEJTE SE

V duchu nebo na papíře si sestavte seznam věcí, které u vás vyvolávají úsměv. Několikrát denně si vyšetřete chvilku, abyste si na tento seznam vzpomněli a vykouzlili na tváři mírný úsměv. Pak si povšimněte výsledků – jak se cítíte uvnitř, jak se chováte k druhým, jak oni reagují na vás. Užívejte si tyto dobré pocity a úspěchy a snažte se, aby vám vydržely. To, že se každý den častěji usmějete, nevypadá jako velká věc, ale ve vašem mozku, těle, mysli a vztazích to vyvolá nádherné vlnění.

  1. NEZNEPOKOJUJTE SE

Zaujměte postoj „unavuje mě zbytečně se bát“. Přijměte fakt, že někdy se dějí i špatné věci, existuje nejistota, letadla se tu a tam zřítí a do dobrých lidí někdy vrazí opilý řidič. Musíte prostě žít s faktem, že všem kulkám se vyhnout nelze. Když se s tím člověk smíří, přestane kontrolovat věci, jež nemůže změnit, tedy se jimi znepokojovat. Svému tělu neustále pomáhejte, aby se necítilo tak znepokojeně tím, že ho budete neustále uvolňovat, zhluboka dýchat, že necháte všechno být a uvnitř ucítíte sílu a odhodlání. A do tohoto stavu srdnaté nebojácnosti se snažte se během každého dne znovu a znovu vracet.

  1. POUŠTĚJTE VĚCI

(reálné i duchovní)

Vědomě pusťte a uvolněte napětí v těle. Pusťte to, co držíte v břiše, ramenou, čelistech a očích. Vzdejte se majetku, který nepoužíváte ani nepotřebujete. Dopřejte si skvělý pocit, když si konečně ve skříních, zásuvkách nebo garáži uděláte místo. Zanechte hloupou myšlenku, na které lpíte – např. musím dělat věci dokonale, a nahraďte je nějakou lepší – třeba nikdo není dokonalý. Obecně to znamená osvobodit se od bolesti a oprostit od myšlenek, slov a skutků, které působí utrpení a škodu. Jak? Třeba napište upřímný dopis, který nikdy neodešlete, na vhodném místě se vykřičte nebo se svěřte dobré přítelkyni.

  1. RELAXUJTE

Schopnost záměrně relaxovat vlastní tělo je zásadně důležitá vnitřní dovednost. Zaměřte se na dýchání. Aspoň minutu dýchejte tak, aby váš nádech a výdech byly stejně dlouhé – v duchu při každém počítejte do pěti. Díky tomu dojde k malým změnám v intervalu mezi srdečními tepy, což je spojené s relaxací a pocitem pohody. – Na místo, kde je žaludek, hned pod hrudní koš, položte ruku a pak se snažte dýchat tak, aby se vaše ruka posouvala asi 3 cm ve směru od vaší páteře. To je obzvlášť účinné, pokud cítíte úzkost. – Relaxujte jazyk a čelisti: dotkněte se rtů kloubem prstu, má to konejšivý efekt. Vyzkoušejte tyto metody ve stresujících situacích nebo kdykoli budete pociťovat starosti či zklamání – skutečně fungují!

Celkem 52 jednoduchých návyků a činností, které vás ochrání proti stresu, zlepší vám náladu a pomohou vybudovat větší emoční odolnost, nabízí kalifornský neuropsycholog Rick Hanson v knížce Stačí jen málo, kterou vydalo nakladatelství Portál. Většinu cvičení lze provádět kdykoliv a kdekoliv, jedná se totiž o cvičení mysli.

Štítky: ,
reklama

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Může Jupiterův měsíc Europa ukrývat život?
enigmaplus.cz

Může Jupiterův měsíc Europa...

Planetárního obra Jupitera obíhá 79 známých...
Starší muž mě přivedl k rozumu!
skutecnepribehy.cz

Starší muž mě přivedl...

Narodila jsem se jako...
Ráj pro romantiky? Zanzibar!
epochanacestach.cz

Ráj pro romantiky? Zanzibar!

Také se v této...
Zapomene na Zounara a najde si osudovou lásku?
nasehvezdy.cz

Zapomene na Zounara a najde...

Už dlouho Martina Randová (49)...
Křídlová dveřní klasika
rezidenceonline.cz

Křídlová dveřní klasika

Hodí se všude, kde máme na otevírání tohoto typu dveří...
Novinky v IPL epilaci od Braunu, pro ženy i muže
iluxus.cz

Novinky v IPL epilaci od...

Už jste slyšeli kouzelné zaklínadlo letních...
V Malajsii budou klonovat
epochaplus.cz

V Malajsii budou klonovat

Celkový počet savců na Zemi je zhruba 6500,...
24 000 let staré organismy nalezené zmrzlé na Sibiři se mohou stále rozmnožovat
21stoleti.cz

24 000 let staré organismy...

Říkají mu „evoluční skandál“....
České úspěchy v konžské divočině
epochaplus.cz

České úspěchy v konžské...

Tým českých vědců pod vedením zoologů...
Žádné „bolení hlavy“, ale závažné neurologické onemocnění
epochalnisvet.cz

Žádné „bolení hlavy“, ale...

Už tě zase bolí hlava? Ne, mám migrénu!...
Gratinované brambory
tisicereceptu.cz

Gratinované brambory

Jednoduchý recept na vynikající zapékané...
Zaprodala se? Čím si vydělává na živobytí?
nasehvezdy.cz

Zaprodala se? Čím si vydělává...

Dvojnásobná maminka ANDREA...
0 shares