Kdo je kreativní, má nápady. Kdo má nápady, tomu to myslí. Tvořivé hry babiček s vnoučaty proto obohacují a vnitřně rozvíjejí obě strany, děti i seniory.
Dnešní děti jsou v nevýhodné situaci. Vlivem doby se už od nejútlejšího věku věnují hlavně zábavám spojeným s počítačem.
Přitom pro rozvíjející se mozek je nezbytná aktivita spojená s praktickou činností, ať už je to lezení na strom nebo vytváření figurek na hraní.
Pro skutečné poznávání si potřebujeme doslova „osahat“ tento svět, potřebujeme objevy doplněné podněty fyzickými, nikoli jen informace z monitoru.
Děti odkázané převážně na digitální zábavu pak mohou zaostávat nejen ve zručnosti a jemné motorice, ale také ve schopnosti soustředit se na určitou činnost, v představivosti nebo nápaditosti.
Úkol pro babičky
Tyto slabiny se naštěstí dají velmi dobře vyrovnávat kreativní hrou, což je ideálně úkol pro babičky. Na vnoučata mívají zpravidla více času než rodiče, navíc jak už zaznělo v úvodu, i pro seniory je kreativní hra s dítětem prospěšná.
Originální dětský pohled na svět s nečekanými otázkami je pro zralý mozek výzvou a inspiruje k přemýšlení o dávno známých věcech v novém světle. Samozřejmě za předpokladu, že se nespokojíte s odpovědí typu „prostě to tak je“.
Vyhněte se chybám
Nenuťte dítě do činnosti, která ho zjevně nebaví. Nechce kreslit ani vystřihovat? Některé děti potřebují pro zábavu více pohybu, takže ho vezměte ven a zkuste s ním při procházce sbírat přírodniny. Nejlépe trvanlivé jako kamínky nebo šišky.
Doma si s nimi pak může dítě hrát na rodinu Kamenných nebo Šiškových. Může přitom na kameny dokreslit obličeje nebo dát šiškách různobarevné mašličky, tato stylizace rodinky je pak už úkol pro babičku.
Nenapravujte nedokonalosti dětské tvorby. Citlivější děti se pak stáhnou do sebe a ztratí odvahu se projevovat, psychicky robustnější typy pak přestane hra bavit. Z nedokonalosti navíc může někdy vyrůst originalita, kterou byste tak zadupali v zárodku.
Kdy začít?
Zručnost dětí se zpravidla zlepšuje kolem třetího roku věku. Děti v tomto období zvládají navlékat korálky, přelévat tekutinu z nádoby do nádoby, kreslit vodovými barvami či pastelkami a modelovat z plastelíny.
Ve třech letech jsou schopny nakreslit čáru, někdy i kruh. Daří se jim namalovat obrázek podle vlastní fantazie, jednoduchou formou také dopravní prostředky.
Ačkoli si pod výsledným dílem mnohdy nic konkrétního vy sami nedovedete představit, děti moc dobře ví, co vytvořily a jsou schopné o tom, co nakreslily, vyprávět.
Pastelky a nůžky
Počátkem základních řemeslných úkonů je kreslení, stříhání, trhání papíru, lepení a modelování. Děti tyto činnosti velmi baví a vy díky nim poznáte, jak se vyvíjí jejich jemná motorika.
Výtvarná tvorba navíc umožňuje seznámit dítě s nejrůznějšími materiály a barvami. „Na vás už je pak vypozorovat, jak si při těchto činnostech vaše ratolest vede a pomoci jí dále rozvinout potenciál.
Není dobré vměšovat se do tvorby dětem se svým názorem, naopak se jimi nechejte vést,“ říká speciální pedagožka Lenka Matějková, která se dlouhodobě věnuje práci s dětskou motorikou na Základní a Praktické škole v Morkůvkách.
„Pokud máte dvojčátka nebo děti věkově sobě blízké, dejte pozor na porovnávání. Každé dítě se vyvíjí individuálně a je potřeba k nim tak přistupovat.“
Mohou vyzdobit domov
Dětskou tvořit podpoříte i tím, že ji budete brát vážně. To znamená nezůstávat jen u shovívavé chvály a výzdoby dětského pokoje. Dětské motivy mají své neopakovatelné kouzlo a přeneseny do digitální podoby se dají se využít například jako originální potisky.
Stačí obrázky vyfotit a můžete jím nechat dekorovat sadu šálků, nechat z nich vytvořit pexeso nebo podložku pod počítačovou myš. Dítě pak přirozeně pocítí, že kreativita je něco důležitého, co mu přináší uznání.
Hra s modelovací hmotou
Ne každé dítě rádo kreslí, ale většina má zálibu v modelování. Aby je to bavilo, pořiďte dětem hmotu, která po dokončení ztvrdne. Jejich tvorba pak může vyzdobit domov na delší dobu.
Zkusit můžete Paulindu, modelovací hmotu, která je na bázi vody a nešpiní pracovní plochu. „U nás ve škole s modelovací hmotou pracujeme po celý rok. Dětem vždy zadáme nějaké téma a je jen na nich, co vytvoří.
Učíme je správně kombinovat barvy, takže si pak jsou samy schopny vytvořit kromě základní řady i další odstíny. Všechny nás to moc baví a děti tak rozvíjí svou kreativitu,“ doplňuje Lenka Matějková.
Text: Lenka Korandová, foto: Shutterstock