Chodím, chodíš, chodíme

Chcete žít déle? Choďte na dlouhé svižné procházky. Podle nových výzkumů i krátký čas věnovaný chůzi zlepšuje zdraví. Stačí prý už půl hodiny denně.

Chůze je nejpřirozenější formou pohybu. Může ji provozovat prakticky kdokoli, kdykoli a kdekoli. A téměř nic nás nestojí.

10 000 kroků
Nejjednodušší způsob, jak zůstat fit, je chodit pěšky. Podle odborníků to má stejný účinek jako běh nebo cvičení v posilovně. S pravidelným chozením jako sportem můžete začít i ve vysokém věku, samozřejmě pokud vám to zdraví dovolí. Jestli ano, denně byste měli svižnou chůzí ujít přibližně deset tisíc kroků, což je asi 7,5 kilometru.

Co je svižná chůze? Když jste při chůzi mírně zadýchaní, ale jen tak, abyste ještě mohli mluvit s tím, kdo jde s vámi, kráčíte svižně a jen v tom případě je vaše chůze efektivní. Pokud lapáte po dechu, zpomalte. K tomu, abyste na svém zdraví pocítili její příznivý účinek, stačí tři měsíce pravidelné a intenzivní chůze.

Ale musíte chodit správně, to znamená nejen dost často a dost rychle, ale hlavně ve správném postoji.

Zapojte i ruce Musí být pokud možno plynulá a kroky stejně dlouhé, trup by měl být rovný a přirozeně uvolněný. Záda držte rovně, hlava je v prodloužení páteře. Zapojte i ruce, a pokud to jde, máchejte s nimi. A nezapomeňte zhluboka dýchat. Nejdřív je třeba došlápnout na patu a postupně přenášet těžiště těla dopředu ke špičce.

Přitom se pata odlehčuje, až se chodidlo úplně odrazí od země a noha se špičkou odrazí s protažením zadní strany končetiny a stažením hýžďových svalů. Při chůzi je důležité rovněž správně zapojovat svaly na nohou, protože díky tomu netrpí ani kolena a kyčle.

Jestli chodíte správně, poznáte i tak, že vás druhý den nebudou bolet svaly.

Blahodárné účinky chůze • Okysličuje mozek, zlepšuje paměť. • Posiluje srdce a nervy. • Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a riziko rozvoje cukrovky, snižuje vysoký krevní tlak. • Ulevuje od deprese a zlepšuje náladu. • Posiluje kosti a zlepšuje koordinaci pohybů. • Snižuje váhu a prodlužuje život. • Je účinnou prevencí proti rakovině.

• Navozuje dobrý spánek.

Na botách nešetřit Na chůzi dost ušetříte, nevyžaduje žádné zvláštní náčiní. Jediné, na čem se nevyplácí šetřit, jsou kvalitní boty. A kdybyste si chtěli připlatit, vhodné je i funkční oblečení, které odvádí pot z těla. Boty by měly mít odpruženou podrážku, která tlumí nárazy, a měly by dobře podpírat klenbu. Musí být pohodlné a dostatečně široké.

Dobré je, když jsou vyšší, aby zpevnily kotník, jedině tak zabráníte jeho případnému vyvrtnutí. Co se týká materiálu, vynikající je kůže. Je pevná, noha v ní může dýchat a nepromokne. Dejte si při výběru bot načas a důkladně si je vyzkoušejte. V obchodě se v nich chvíli procházejte, abyste poznali, jestli vás náhodou nikde netlačí.

Pořiďte si rovněž funkční ponožky, které dobře sají pot.

Jde se na věc Jak začít chodit delší tratě, dejme tomu hodinu denně? Pomalu. Nechtějte hned strhnout rekordy. Pro začátek vyměňte výtah za schody, vystupte o zastávku dřív nebo se občas místo sledování televize jděte projít. Postupem času přejděte na pravidelné půlhodinové procházky. Se vzrůstající kondicí čas prodlužujte. Řiďte se svými pocity. Hlavní je pravidelnost a radost z pohybu.

Pokud vám chybí motivace, zkuste zapojit rodinu nebo přátele. Ve dvou nebo v partě se chodí líp. Cestou můžete probírat rodinu, spolužáky, kulturu, politickou situaci a ani si neuvědomíte, jak dlouho už šlapete. Až si na novou pohybovou aktivitu zvyknete, procházky prodlužujte a postupně přidávejte na rychlosti. Jestli máte možnost, vybírejte si raději trasy v přírodě než po chodníku.

Mnohem lepší pro vaše klouby jsou polní cesty nebo les a navíc dýcháte čerstvý vzduch.

A co nordic walking? Pokud vám to nic neříká, je to chůze s holemi, která je teď u nás tak populární. Zapojíte při ní celé tělo (pracuje 90 % svalů), ulevíte kloubům a až o 40 % znásobíte počet kalorií, které vydáte. Hůlky si oblíbili hlavně senioři, protože jim poskytují stabilitu.

Výhodou je, že díky holím rovnoměrně rozložíte váhu, a právě v důsledku toho šetříte klouby kolen a kyčlí.

Každý krok je dobrý
Jestli jsme vás přesvědčili, jak úžasné je chodit, zapomeňte na lenost a nevymlouvejte se, že nemáte čas. Chodit můžete kdekoliv a kdykoliv. Každý krok se počítá.

Foto: Shutterstock

Štítky: ,
reklama

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Sedm největších přírodních divů světa
epochanacestach.cz

Sedm největších přírodních...

Švýcarská nadace New7Wonders...
Astronomové zřejmě objevili první exoplanetu mimo naší galaxii
21stoleti.cz

Astronomové zřejmě objevili...

V galaxii vzdálené 28 milionů světelných...
Porušili strážci Toweru za války tradici?
epochalnisvet.cz

Porušili strážci Toweru za...

Když se v roce 1485 vlády nad Anglií...
Pohádkově hříšné tiramisu
tisicereceptu.cz

Pohádkově hříšné tiramisu

Jednoduchá česká verze světového dezertu....
Kouzlo venkovského bydlení
rezidenceonline.cz

Kouzlo venkovského bydlení

Bydlení na předměstí se může ukázat jako velká...
Při lidové veselici pořádané carem Mikulášem II. dav ušlapal 1389 lidí
epochaplus.cz

Při lidové veselici pořádané...

„Jídla je málo! Na někoho se vůbec nedostane!“ davem,...
Doufá, že si syn našel tu pravou
nasehvezdy.cz

Doufá, že si syn našel tu...

Když se její syn...
Můj byt navštívila ohnivá koule z nebes
skutecnepribehy.cz

Můj byt navštívila ohnivá...

Nikdy jsem kulový blesk...
Hrad Houska: U brány do pekel vás čeká šílenství
enigmaplus.cz

Hrad Houska: U brány do pekel...

Téměř všechny hrady a zámky mají své strašidelné příběhy....
Bulovka bude mít asistenty onkologické péče
epochaplus.cz

Bulovka bude mít asistenty...

Fakultní nemocnice Bulovka, která je provozovatelem...
Ukončí kariéru kvůli zdraví?
nasehvezdy.cz

Ukončí kariéru kvůli zdraví?

Je vážný důvod bát se o zdraví...
Charitativní večer na pomoc handicapovaným sportovcům
iluxus.cz

Charitativní večer na pomoc...

Nadační fond Packa na lyžích si klade za cíl...
0 shares