Chodím, chodíš, chodíme

Chcete žít déle? Choďte na dlouhé svižné procházky. Podle nových výzkumů i krátký čas věnovaný chůzi zlepšuje zdraví. Stačí prý už půl hodiny denně.

Chůze je nejpřirozenější formou pohybu. Může ji provozovat prakticky kdokoli, kdykoli a kdekoli. A téměř nic nás nestojí.

10 000 kroků
Nejjednodušší způsob, jak zůstat fit, je chodit pěšky. Podle odborníků to má stejný účinek jako běh nebo cvičení v posilovně. S pravidelným chozením jako sportem můžete začít i ve vysokém věku, samozřejmě pokud vám to zdraví dovolí. Jestli ano, denně byste měli svižnou chůzí ujít přibližně deset tisíc kroků, což je asi 7,5 kilometru.

Co je svižná chůze? Když jste při chůzi mírně zadýchaní, ale jen tak, abyste ještě mohli mluvit s tím, kdo jde s vámi, kráčíte svižně a jen v tom případě je vaše chůze efektivní. Pokud lapáte po dechu, zpomalte. K tomu, abyste na svém zdraví pocítili její příznivý účinek, stačí tři měsíce pravidelné a intenzivní chůze.

Ale musíte chodit správně, to znamená nejen dost často a dost rychle, ale hlavně ve správném postoji.

Zapojte i ruce Musí být pokud možno plynulá a kroky stejně dlouhé, trup by měl být rovný a přirozeně uvolněný. Záda držte rovně, hlava je v prodloužení páteře. Zapojte i ruce, a pokud to jde, máchejte s nimi. A nezapomeňte zhluboka dýchat. Nejdřív je třeba došlápnout na patu a postupně přenášet těžiště těla dopředu ke špičce.

Přitom se pata odlehčuje, až se chodidlo úplně odrazí od země a noha se špičkou odrazí s protažením zadní strany končetiny a stažením hýžďových svalů. Při chůzi je důležité rovněž správně zapojovat svaly na nohou, protože díky tomu netrpí ani kolena a kyčle.

Jestli chodíte správně, poznáte i tak, že vás druhý den nebudou bolet svaly.

Blahodárné účinky chůze • Okysličuje mozek, zlepšuje paměť. • Posiluje srdce a nervy. • Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a riziko rozvoje cukrovky, snižuje vysoký krevní tlak. • Ulevuje od deprese a zlepšuje náladu. • Posiluje kosti a zlepšuje koordinaci pohybů. • Snižuje váhu a prodlužuje život. • Je účinnou prevencí proti rakovině.

• Navozuje dobrý spánek.

Na botách nešetřit Na chůzi dost ušetříte, nevyžaduje žádné zvláštní náčiní. Jediné, na čem se nevyplácí šetřit, jsou kvalitní boty. A kdybyste si chtěli připlatit, vhodné je i funkční oblečení, které odvádí pot z těla. Boty by měly mít odpruženou podrážku, která tlumí nárazy, a měly by dobře podpírat klenbu. Musí být pohodlné a dostatečně široké.

Dobré je, když jsou vyšší, aby zpevnily kotník, jedině tak zabráníte jeho případnému vyvrtnutí. Co se týká materiálu, vynikající je kůže. Je pevná, noha v ní může dýchat a nepromokne. Dejte si při výběru bot načas a důkladně si je vyzkoušejte. V obchodě se v nich chvíli procházejte, abyste poznali, jestli vás náhodou nikde netlačí.

Pořiďte si rovněž funkční ponožky, které dobře sají pot.

Jde se na věc Jak začít chodit delší tratě, dejme tomu hodinu denně? Pomalu. Nechtějte hned strhnout rekordy. Pro začátek vyměňte výtah za schody, vystupte o zastávku dřív nebo se občas místo sledování televize jděte projít. Postupem času přejděte na pravidelné půlhodinové procházky. Se vzrůstající kondicí čas prodlužujte. Řiďte se svými pocity. Hlavní je pravidelnost a radost z pohybu.

Pokud vám chybí motivace, zkuste zapojit rodinu nebo přátele. Ve dvou nebo v partě se chodí líp. Cestou můžete probírat rodinu, spolužáky, kulturu, politickou situaci a ani si neuvědomíte, jak dlouho už šlapete. Až si na novou pohybovou aktivitu zvyknete, procházky prodlužujte a postupně přidávejte na rychlosti. Jestli máte možnost, vybírejte si raději trasy v přírodě než po chodníku.

Mnohem lepší pro vaše klouby jsou polní cesty nebo les a navíc dýcháte čerstvý vzduch.

A co nordic walking? Pokud vám to nic neříká, je to chůze s holemi, která je teď u nás tak populární. Zapojíte při ní celé tělo (pracuje 90 % svalů), ulevíte kloubům a až o 40 % znásobíte počet kalorií, které vydáte. Hůlky si oblíbili hlavně senioři, protože jim poskytují stabilitu.

Výhodou je, že díky holím rovnoměrně rozložíte váhu, a právě v důsledku toho šetříte klouby kolen a kyčlí.

Každý krok je dobrý
Jestli jsme vás přesvědčili, jak úžasné je chodit, zapomeňte na lenost a nevymlouvejte se, že nemáte čas. Chodit můžete kdekoliv a kdykoliv. Každý krok se počítá.

Foto: Shutterstock

Štítky: ,
reklama

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Kosmické rekordy: 3 nejextrémnější planety vesmíru
epochaplus.cz

Kosmické rekordy: 3...

Jen za posledních 33 let lidské oko...
Chřipková sezóna letos takřka neproběhla
epochalnisvet.cz

Chřipková sezóna letos...

Letošní chřipková sezóna připomínala z hlediska cirkulace virů...
Lze Covid vyléčit vitamíny, alkoholem či bělícími prostředky? To opravdu ne…
21stoleti.cz

Lze Covid vyléčit vitamíny,...

U většiny onemocnění s mediálním přesahem se dříve nebo...
Uteče krásné Lucii její další koloušek?
nasehvezdy.cz

Uteče krásné Lucii její...

Půvabná moderátorka Lucie...
Maminku do ústavu nedám
skutecnepribehy.cz

Maminku do ústavu nedám

Moje maminka byla úžasná a já...
Čatní z paprik
tisicereceptu.cz

Čatní z paprik

V této skvělé omáčce se potkává sladkost...
Lincoln a telegraf: Společně vyhrají občanskou válku!
epochaplus.cz

Lincoln a telegraf: Společně...

Celé hodiny vysedává u svého stolu a bedlivě pročítá...
Letiště v Denveru prý obývají duchové z indiánského pohřebiště
enigmaplus.cz

Letiště v Denveru prý obývají...

K mezinárodnímu letišti v Denveru v Coloradu,...
Originální Land Cruiser Toma Hankse jde do dražby
iluxus.cz

Originální Land Cruiser Toma...

Aukční dům Bonhams milovníkům...
Proč je jejich vztah odsouzen ke smutnému konci?
nasehvezdy.cz

Proč je jejich vztah...

Svou lásku vystavují na odiv...
Originální zázrak moderní architektury
rezidenceonline.cz

Originální zázrak moderní...

Uměleckým dílem v každém smyslu lze nazvat rezidenci,...
Rozhledna Krásenský vrch: Kamennou věž společnými silami vybudovala celá obec
epochanacestach.cz

Rozhledna Krásenský vrch:...

Cesta vzhůru po...
0 shares