reklama

Anémie není nemoc z románů

Bledá pleť byla kdysi považována za synonymum bohatství a moci, dnes ale spíše ukazuje na chudokrevnost.

Její projevy jsou dost typické. Nápadná je nezdravá bledost, pokud se podíváte na oční spojivky, nejsou růžové, jako u zdravého, ale bílé a totéž se týká i dalších tkání. Pozorovat můžete slabost a únavu, často se dostavují pocity na omdlení. Můžete trpět i častým motáním hlavy bez zjevné příčiny. Při výrazné chudokrevnosti se člověk snadno zadýchá i při minimální námaze a buší mu srdce.

Dalším častým příznakem je zimomřivost. Zpozornět byste měli i v případě, že máte lámavé vlasy a nehty, nebo se vám obtížně polyká, a také při hubnutí bez příčiny, časté zácpě nebo průjmu.

Chudokrevní lidé mívají opakované infekce a špatně se jim hojí rány.

Podezření potvrdí lékař

Samozřejmě všechny popsané projevy mohou souviset i s jiným onemocněním, ale právě proto byste měli lékaře vyhledat, aby anémii vyloučil nebo potvrdil. Vyšetření není nijak složité. Lékař odebere krev a v laboratoři zjistí počet červených krvinek. Dále se zkoumá množství železa. Pokud se diagnóza potvrdí, následuje hledání příčiny.

To už tak snadné být nemusí.

Možné příčiny

Je jich mnoho, takže uvedeme alespoň ty nejčastější.

Anémie z nedostatku železa

Železo tělo potřebuje k tvorbě hemoglobinu. Ten se v těle stará o přenos kyslíku z plic do tkání a naopak odstraňování oxidu uhličitého z tkání do plic. Nedostatek železa se nejčastěji objevuje u žen při menstruaci, ale i u jakékoliv jiné velké ztráty krve ať už při úrazu, nebo nádorovém onemocnění střev, kdy tělo nestačí nahradit červené krvinky, které ztrácí.

Nedostatkem železa trpí také ženy před přechodem. Dalším důvodem je nevyvážená strava například u vegetariánské diety, nebo nedostatečný příjem živin.

V takovém případě se chudokrevnost může objevit v jakémkoliv věku, dokonce i u malých dětí.

Nedostatek vitaminu B12 a kyseliny listové

Ty jsou nezbytné pro tvorbu červených krvinek. Jejich nedostatek může souviset se zánětem žaludku, ale velmi často jím trpí staří lidé, těhotné ženy, lidé s onemocněními střev a také lidé nadměrně požívající alkohol. V těchto případech se k anémii může přidružit i neuropatie (poškození nervů), která se projevuje brněním, necitlivostí v oblasti rukou a nohou.

Dokonce může dojít k různým duševním změnám.

K poruše vstřebávání vitaminu B12 dochází i po odstranění žaludku nebo velké části tenkého střeva. Příčinou může být i autoimunitní porucha, při které dochází k ochabnutí žaludeční sliznice, zvýšení tvorby žaludeční kyseliny, která snižuje vstřebávání vitaminu B12.

Častěji se toto onemocnění projevuje v dospělém věku a u lidí se světlými vlasy a modrýma očima.

Chronická onemocnění

I chronickou chorobu může provázet chudokrevnost. Patří sem zánět kloubů, chronické infekce, onemocnění jater a zánětlivá onemocnění jako například Crohnova choroba, ale také cukrovka. U té riziko plyne zejména z toho, že poškozuje důležité orgány. Anémie se objevuje také u nádorových onemocnění.

V tomto případě má sice tělo železa dostatek, ale zavře je v buňkách, aby nepomáhalo nádoru v růstu. Obvykle provází selhávání ledvin.

S ním většinou souvisí nedostatek hormonu erytropoetinu, který tělo potřebuje k tvorbě červených krvinek.

Dědičnost

Příznaky se většinou objeví již v dětství. Potvrdit nemoc pomůže genetické vyšetření.

Léčba

Podávají se tabletky železa a vitaminu B12. Někteří pacienti mohou zvlášť po požití tabletky železa pociťovat nevolnost. V tom případě lékař obvykle zvolí injekční podávání. Při akutních stavech je nutná krevní transfuze.

Nezapomínejte na bylinky

Z těch dostupných má nejvíce železa kopřiva, petrželka, pažitka, bazalka, medvědí česnek, majoránka.

Jezte také pšeničné klíčky, oves, semena dýní, slunečnic a amarantu, klíčky hrášku, munga, čočky a vojtěšky.

Úprava jídla je důležitá

Železo přijaté v potravinách není využito na 100 %, ale ztráty můžeme ovlivnit jejich úpravou.

  • Více železa ze zeleniny využijete, pokud ji krátce podusíte, než když ji jíte syrovou.

  • Ovoce bychom naopak měli jíst syrové.

  • Ořechy před konzumací upražte.

  • Semena jsou výhodnější naklíčená.

  • Při přípravě těsta používejte raději celozrnnou mouku.

  • Luštěniny se namáčejí jak kvůli lepší stravitelnosti, tak kvůli využití železa.

Dobrá rada

Vstřebávání železa posiluje vitamin C. Pijte vodu s citronem. Naopak byste se měli vyhnout kofeinu, který snižuje vstřebávání železa, zejména po jídle.

Vyhněte se také sladkostem a přílišné konzumaci mléka. Omezte i pití černého čaje, a když jíte čokoládu, vybírejte hořkou.

Domácí léčba

Kromě změn jídelníčku si můžete zkusit připravit i podpůrné nápoje.

Železitý čaj

1 lžíci kopřivy, 1 lžičku kontryhelu, 1 lžíci jahodníkových listů zalijeme 300 ml vroucí vody a necháme 15 minut louhovat. Přecedíme a popíjíme 2× denně po dobu 14 dní.

Ovocný

1 lžičku kopřivy, 1 lžičku šípku, 1 lžičku plodů rakytníku, 1 lžičku plodů arónie přelijeme 300 ml vroucí vody, necháme louhovat 20 minut a popíjíme 2x denně 4 týdny.

Železité víno

Můžeme je koupit v lékárně nebo v drogerii, ale také zkusit vyrobit.

1 šálek jemně nasekaných lístků a kořenů kopřivy zalijeme litrem kvalitního červeného vína a necháme 14 dní na teplém místě louhovat. 2× denně protřepeme. Poté přecedíme, nalijeme do skleněné lahve a dáme do lednice. Užíváme 2× denně 1 odlivku, cca 50 ml, po dobu 3 týdnů.

Ukázkový jídelníček

Pondělí

Snídaně: ovesné vločky s meruňkami a pistáciemi zalité sójovým mlékem

Oběd: vepřová játra na houbách s rýží

Večeře: losos s pečenou zeleninou

Úterý

Snídaně: jáhlová kaše s lískovými oříšky a jablkem

Oběd: kapustové karbanátky, bramborová kaše

Večeře: kuskus s kuřecím masem

Středa

Snídaně: granola s mandlovým mlékem

Oběd: plněná vepřová panenka s nudlemi

Večeře: pizza z cizrnové mouky obložená zeleninou

Čtvrtek

Snídaně: pohanková kaše s hruškou a kiwi

Oběd: grilovaný hovězí steak se zelenými fazolkami, brambory vařené

Večeře: těstovinový salát s tuňákem ve vlastní šťávě

Pátek

Snídaně: okurkové smoothie

Oběd: kuřecí kousky na houbách, rýže

Večeře: domácí játrová paštika, krajíc chleba, zeleninový salát

Svačiny si jistě vymyslíte sami, měla by vám k tomu pomoci tabulka s hodnotami

železa v potravinách. Dbejte ale na to, aby nebyly příliš kalorické a obsahovaly

hlavně ovoce a zeleninu, případně zakysané mléčné výrobky. Je jedno, zda to budou různé saláty nebo dáte přednost smoothie.

reklama

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Světový den ginu se blíží
21stoleti.cz

Světový den ginu se blíží

V sobotu 11. června si vyznavači vůně a...
Šikovně tají svou životní lásku?
nasehvezdy.cz

Šikovně tají svou životní...

Věčně usměvavá herečka nedávno...
Jak na klidnou dovolenou? Správně vybavená cestovní lékárnička ušetří spoustu starostí
epochanacestach.cz

Jak na klidnou dovolenou? Správně...

Cestování vyžaduje...
Našla konečně spřízněnou duši?
nasehvezdy.cz

Našla konečně spřízněnou duši?

Sympatická ANEŽKA RUSEVOVÁ (35)...
Jantarová komnata: Je legendární poklad už navždycky ztracen?
epochaplus.cz

Jantarová komnata: Je...

Potápěči prohledávají vrak lodi křížem...
Slavnostní párty na lodi Hublot Loves Summer
iluxus.cz

Slavnostní párty na lodi...

Švýcarská hodinářská značka Hublot uspořádala pro...
Známka luxusu a dobrého vkusu
rezidenceonline.cz

Známka luxusu a dobrého vkusu

Drahý kámen neodmyslitelně patří k bydlení a jeho...
Jsou chrámy spánku důkazem, že jsme dříve měli o jeden smysl víc?
enigmaplus.cz

Jsou chrámy spánku důkazem, že...

Říká se, že staré civilizace zřejmě vnímaly...
Chtěla jsem velkou rodinu!
skutecnepribehy.cz

Chtěla jsem velkou rodinu!

Téměř celý život jsem...
Císařský trhanec s borůvkami
tisicereceptu.cz

Císařský trhanec s borůvkami

Po hlavním jídle následuje dezert, který jsme si...
Na bustu od Myslbeka se stály fronty
epochalnisvet.cz

Na bustu od Myslbeka se...

Ošetřovatel, který do Myslbekova ateliéru...
Proč se co říká? Sovy v Athénách, Medardova kápě i smutný osud Lotovy ženy
epochaplus.cz

Proč se co říká? Sovy v...

V každodenním životě se setkáváme s mnoha...
0 shares