Třeba se to týká i vás a najednou zjistíte, že to není vůbec jednoduché. Co tedy udělat, aby bylo vaše hledání korunováno úspěchem?
Přestěhujete se a potřebujete „obvoďáka“ nebo zubaře? Čeká vás plánovaná operace a chcete vědět, že bude provedena dobře? Váš lékař se rozhodl odejít do důchodu a vy hledáte nového?
To všechno jsou běžné situace, ve kterých se člověk dostává do kontaktu se zdravotnickým systémem. A vyznat se v něm není jen tak. Protože už jen ten základní úkol, tedy najít si svého lékaře, se může zkomplikovat.
Adresa nerozhoduje
To byste měli vědět. Až na výjimky si totiž každý pacient může vybrat, kde se bude léčit. To znamená, že záleží jen na vás, zda se vydáte do ordinace, kterou máte za rohem, anebo se rozhodnete dojíždět.
Toto své právo můžete uplatnit třeba tehdy, když potřebujete pomoc psychiatra nebo venerologické vyšetření a opravdu nechcete potkat sousedku ze třetího patra. Na druhé straně české zákony stanovují určité meze, které toto právo omezují.
Mohou vás odmítnout?
Jen tak vás zdravotnické zařízení odmítnout nesmí. Ale jsou zde výjimky.
Podle odbornice na medicínské právo Jolany Těšinové se jedná se například o situace, kdy je naplněná kapacita, existují provozní důvody, zařízení má nedostatek personálu či není k dispozici patřičné technické vybavení.
A také, což je důležité, když se jedná o pojištěnce, s jehož zdravotní pojišťovnou nemá zdravotnické zařízení uzavřenou smlouvu. Nemůžete však být odmítnuti v opravdu krizových situacích, kdy vám jde doslova o život.
Pokud vás ale jen už pátý den škrábe v krku a nějak nestíháte zajít za svým obvodním lékařem, pravděpodobně na vás nebudou na pohotovosti úplně milí.
Kde hledat?
Když se stane, že se vám přes všechno úsilí najít doktora nedaří, nepropadejte beznaději. Zkuste požádat o pomoc i jinde než na svém facebooku. I když ani to není úplně špatný nápad, protože rovnou získáte spolu s kontaktem i reference.
Berte však tato doporučení s rezervou. Přece jen není nad osobní zkušenost. Pokud chcete seriózní informaci, zkuste to s institucí, která by vám měla poradit vždycky. Tou je vaše zdravotní pojišťovna.
A to nejen v případě, že nemůžete najít lékaře, ale i tehdy, když je nabízený termín ošetření příliš vzdálený. Právě tak se na pojišťovnu klidně obraťte tehdy, když vám nevyhovuje dosavadní lékař a chcete ho změnit.
Hledáte zubaře?
Pokud potřebujete najít stomatologickou ambulanci, která přijímá nové pacienty, podívejte se přímo na webové stránky Stomatologické komory ČR. Interaktivní mapa vyhledá nejbližší ordinace podle místa, kde se nacházíte, a rovnou i zjistí, zda má volné kapacity pro nové pacienty.
(Adresa je www. dent.cz/zdravotnicka-zarizeni).
Nebojte se zeptat
To, že víte, kde přijímají nové pacienty, je fajn, jenže stále nevíte, jak kvalitní péči zařízení poskytuje. A vaše pátrání se může podobat pořádné detektivce. Oficiální žebříček kvality jednotlivých zařízení totiž prostě neexistuje.
Když budete mít štěstí, narazíte na pracoviště, kde se o vás dobře postarají, a ještě budou příjemní, jinde už tak milí nebudou, ale zdravotní péči poskytnou dobrou, a také se vám může stát, že se dostanete někam, kde budou nepříjemní a ani péče nebude nic moc.
Na druhé straně je fér přiznat, že české zdravotnictví, i když se na ně stále nadává, na tom není ve srovnání s jinými evropskými státy vůbec špatně a je i docela efektivní.
Zkušenost především
Jak se tedy zorientovat v tom, kde se necháte léčit? Jestliže vám nejde právě o život a máte relativně dost času na hledání, je dobré se soustředit hned na pár věcí.
Pro začátek je dobré popřemýšlet nad tím, zda konkrétní zdravotnické zařízení má dostatek zkušeností právě se zdravotními problémy, které vás trápí.
Pokud třeba máte jít na náročnější operaci, můžete e-mailem oslovit vedení konkrétního oddělení nemocnice s tím, že zvažujete, že byste se chtěli nechat operovat u nich.
Řada nemocnic zveřejňuje údaje o tom, kolik a jakých zákroků na jednotlivých odděleních provádí, což je jedině dobře.
Obecně platí, že čím častěji tým zdravotníků operaci dělá, tím lépe má zvládnutý celý operační postup a současně je schopen řešit případné komplikace, protože se s nimi už někdy v minulosti setkal.
Lidskost je důležitá
Už to, jak s vámi zdravotníci budou jednat, když po nich chcete informace, vám hodně napoví, stejně jako způsob, jakým se dané pracoviště prezentuje navenek. Má vlastní webové, případně facebookové stránky?
Pravidelně je aktualizuje a chce, aby veřejnost měla co nejvíc informací o tom, jak zdravotníci pracují nebo naopak mlčí? Možná vám přijde nepatřičné se ptát, ale obrátit se přímo na zdravotníky je mnohdy lepší, než se spoléhat na anonymní internetové diskuse.
Už jen proto, že lidé mají přirozený sklon podělit se spíše o své špatné zkušenosti, zatímco ti, co byli spokojeni, obvykle mlčí. To výsledný dojem hodně zkresluje.
Neznamená to, že hodnocení pacientů je bezcenné, ale vždycky musíte počítat s tím, že je velmi subjektivní a určitě nemůže obsáhnout kvalitu zdravotní péče.
Text Eva Hořánková
Foto PX FUEL