Probudit kolo ze zimního spánku a koupit si ty správné sportovní boty. Jen tak málo stačí, abychom se nastartovali na sezónu.
Nečekejte, až se jaro zeptá, začněte s přípravami co nejdříve. A pak hurá do přírody.
Jsou lidé, kteří ani na zimu kolo neodloží a – pořádně na to vybavení – jezdí celoročně. Ať již patříte do kterékoli skupiny, údržbu svému kolu určitě dopřejte.
1. Čištění
Jestli jste to nestihli na podzim, ale i v případě, kdy jezdíte celoročně, právě teď nastal optimální čas k tomu, abyste si kolo umyli. Vodou nešetřete a jestli to jde, použijte i hadici nebo sprchu.
Jestli není kolo pod nánosem bahna, stačí otřít namočenou houbičkou nebo vlhkým hadříkem rám, vidlice, kola a další součásti. Pak je ale třeba vše vytřít do sucha.
2. Zevrubná kontrola
Po vyčištění je důležité kolo prohlédnout Můžete odhalit případné závady:
* praskliny ve spojích rámu, vidlic i jiné – tento problém by měl za vás vyřešit servis,
* sjeté nebo zpuchřelé pláště – ty si můžete vyměnit sami,
* „bouchlé“ nebo probržděné ráfky – podle své zručnosti si je také můžete vyměnit sami nebo je svěřte servisu,
* „vytahaný“ řetěz – tento stav, který může po nějaké době nastat, zjistíte při přeměření řetězu jednoduchou měrkou; i když se jedná jen o pár desítek milimetrů, raději řetěz vyměňte (jinak si můžete zničit zuby na převodnících klik).
3. Promazání
Pro správný chod kola je potřeba jeho pohybující se části mazat a udržovat v hladkém chodu.
* Nejprve ho ale očistěte čistícím, nejlépe ekologicky odbouratelným roztokem (nebo jej můžete vyprat ve speciální pračce na řetěz, která se dá sehnat již od 200 Kč).
* Očistěte i další součásti převodového ústrojí (pastorky, převodníky, kladky přehazovačky) – dobře vám k tomu poslouží vyřazený kartáček na zuby.
* Suchý řetěz prostříkněte olejem s příměsí teflonu. Olejem promažte i pohyblivé čepy brzd, přehazovačky a přesmykače.
* Pokud si na to vše ale sami netroufáte, nejjednodušší je požádat opět svůj servis. Ten vám pomůže i s výměnou lanek, seřízením řazení a brzd i se servisem odpružení na vašem kole.
Podobné je to s odvzdušněním kotoučových brzd a případnou výměnou brzdové kapaliny v nich. Objednejte se ale včas, protože stejnou jarní údržbu budou chtít i jiní bicykloví nadšenci a čekací lhůta se může pěkně protáhnout.
Obecně se ceny servisu pohybují od 800 – 3000 korun. Záleží na počtu výkonů spojených se seřízením kola. Některé obchodní řetězce mají své vlastní servisy, a tak vás to tam může vyjít výrazně levněji.
BOTY
Ty na výlety se liší od těch určených pro sport. A jiné si nazujeme, když se chystáme do města. Určitě byste doma neměli mít jeden univerzální pár.
Kde je budu nosit
Než se rozhodnete ke koupi, ujasněte si, k čemu budete boty používat. Podle účelu se při výrobě zvolí vhodný materiál, potřebná konstrukce a speciální provedení, odlišný je i způsob údržby.
● Vycházková obuv je určena k běžnému nošení a ideální do města. Je pohodlná, ale neposkytuje noze komfort, který je třeba při sportu nebo v náročnějším terénu.
● Sportovní boty, jak název napovídá, si obujete při provozování sportu. Ale ani zde není tak snadné si vybrat. Každý model odpovídá požadavkům konkrétního druhu sportu a musí splňovat mnoho kritérií, aby v něm noha netrpěla.
Tato obuv se dělí do kategorií běžecká, sálová, fitness, tenisová, basketbalová a samostatnou kategorii tvoří kopačky na fotbal.
Zajímejte se o to, zda jsou boty anatomicky tvarované, odpružené, lehké, prodyšné, jestli správně tlumí dopad a zda zajišťují stabilitu při došlapu.
● Rekreační obuv si nazujete při sportovně-rekreačních a rekreačně vycházkových příležitostech, při výletu na delší vzdálenosti i do mírného, upraveného přírodního terénu. Má pevnější konstrukci svršku a bytelnou podrážku. Patří sem také treková obuv.
Víte, že dámská chodidla se vyskytují v daleko více rozličných tvarech, než mužská, a proto je třeba dát výběru více času?
Další požadavky
Tak, máte jasno. Ale tím vaše třídění bot zdaleka není u konce. Dále můžete vybírat podle značky, zaměřit se můžete i na barvu, materiál a střih.
Pro někoho bude důležitý i způsob zapínání (nejčastěji se vybírají boty s tkaničkami, ale někdo může dát přednost suchému zipu).Vybrané boty si vyzkoušejte opravdu důkladně, pochoďte s nimi po prodejně co nejdéle a při sebemenším problému je raději vraťte do regálu. Musí vám prostě bezpodmínečně sednout!
Užitečné rady
* Objem nohy se v průběhu dne mění. Nejobjemnější bývá odpoledne. To je také optimální doba na nákupy obuvi.
* Dřív než si boty začnete zkoušet, nechte si odborně změřit délku chodidla. Důležité je boty vyzkoušet vestoje přímo na chodidle.
* Vybírejte obuv o asi 10 mm větší, než je vaše velikost. Umožněním volného pohybu prstů v botě zabráníte jejich možné deformaci.
* U běžeckých bot se zajímejte o odpružení obuvi (tlumí nárazy a zajistí rozložení tlaku na co největší plochu nohy), ale také o plynulost přechodu z nárazové do odrazové fáze.
* U trekové obuvi je důležitá nepropustnost a prodyšnost materiálu a stabilita nohy v botě (zabrání zbytečným poraněním v náročném terénu).
Pečujte o ně
Jak dlouho vám boty vydrží? To hodně závisí mimo jiné i na tom, jak je budete udržovat a ošetřovat. Sportovní obuv se snadno zašpiní či navlhne. Podle materiálu, ze kterého je vyrobena, si pořiďte vhodný přípravek k ošetřování.
Případně obuv ještě před prvním nošením naimpregnujte. Počítejte s tím, že při zvýšeném pocení nebo provlhnutí může usňová obuv částečně pouštět barvu. Nikdy také žádné boty neperte v pračce.
Zpracovala: Dana Pešková, Zdroj: Foto: PX FUEL