Lepší je spát na levém boku

Napadlo vás někdy přemýšlet o tom, na jaké straně v noci ležet? Že ne? A přitom to může ovlivnit vaše zdraví a zlepšit zažívání. Spaní na levém boku vám může dokonce zachránit život.

Na břiše, na zádech, na levém a na pravém boku – je prokázáno, že každá z těchto pozic má určitý vliv na zdraví. Podle vědeckých výzkumů závisí na pozici, v níž spíme, stav pokožky, trávicího ústrojí a dokonce i imunita.

Na zádech

V této poloze jsou orgány ve vašem těle nejpřirozeněji srovnané. Při různých pohybech nemění místo, ale zase dochází k jejich stlačení. Naštěstí to ale tělo normálně zvládá. Spánek na zádech také většinou podněcuje chrápání a ztěžuje dýchání, a to je nebezpečné pro astmatiky nebo lidi trpící spánkovou apnoe (dočasnou zástavou dechu). Lidé spící na zádech také mají nižší obsah kyslíku v krvi, což zase zvyšuje riziko rozvoje respiračních onemocnění.

Na břiše

Krk a hlava zůstávají celé hodiny v jedné poloze a to může vést k jejich bolestem. Pod tlakem jsou i klouby a svaly. Výsledkem je nepohodlí a zase bolest. Jedinou výhodou spánku na břiše je, že nebudete chrápat.

Na pravém boku

Spaní na pravém boku vám pravděpodobně přivodí problémy s trávením. Žaludek i slinivka visí v nepřirozené pozici, což nutí k předčasnému vyprázdnění jejich obsahu, žaludeční šťávy se mohou vracet do jícnu a způsobovat tak pálení žáhy či reflux. Na pravém boku se rovněž zpomalí činnost lymfatického systému a to ztěžuje odvádění toxinů z organismu, což zvyšuje riziko vzniku zdravotních problémů.

Na levém boku

Spánek na levém boku je nejprospěšnější. Aktivuje činnost trávicí soustavy a pomáhá lymfatickému systému s odváděním toxinů a dalších škodlivin z organismu. Na druhou stranu ale tělo vyvíjí tlak na vnitřní orgány – játra, plíce, žaludek. Při potížích je třeba tělo detoxikovat.

Výhody spaní nalevo

•Podpora lymfatického systému

Tím, že ležíme na levém boku, napomáháme pročištění lymfatických tekutin v uzlinách. Podle ájurvédy spaní na levém boku k dosažení lepšího zdraví či dlouhověkosti.

• Napomáhání trávení

Na strávení potravy je poloha na levém boku skutečně nejlepší. To proto, že žaludek, ale i slinivka břišní, přirozeně visí dolů, nemusí tedy překonávat problémy, které jim způsobuje poloha na pravém boku.

• Snadnější vyprazdňování

V poloze na levém boku dochází pomocí gravitace i k lepšímu průchodu stráveného obsahu střevy. Pokud si tedy navyknete na spaní v této pozici, potravní odpad vždy snadno „sklouzne“ až do sestupného tračníku, což je příslib pravidelného ranního vyprazdňování.

• Prevence pálení žáhy

Spánek na levé straně pomáhá snižovat pálení žáhy, a to už do několika minut. Souvisí to s pozicí žaludku. Gravitační síla tlačí šťávy směrem dolů a tak téměř nemají možnost se přelévat do jícnu.

• Prospívá srdci

Při spánku na levém boku pasivně pomáháte srdce rozvádět krev do celého těla. Srdce pumpuje krev „ z kopce“ přímo do sestupné aorty. Zároveň také dominantní část střev se nachází mimo dutou žílu, která tak není stlačená a bez problému přenáší krev přímo k srdci. Proto poloha vlevo může při srdečních potížích zachránit pacientovi život.

• Vhodné pro těhotné

Spánek i odpočinek na levém boku je pro těhotné ženy nadprůměrně prospěšný. Zlepšuje průtok krve do dělohy, ledvin a také přímo k plodu. Navíc eliminuje možnost, že by děloha tlačila na játra.

• Podporuje zdravou funkci sleziny

Slezina na rozdíl od uzlin filtruje nejen lymfatické tekutiny, ale i krev. Při spánku na levé straně tedy opět za pomoci gravitace usnadníme její činnost.

Naučte se spát v této poloze

Pokud běžně spíte na zádech, na břiše, nebo na pravém boku, možná vás zajímá jak se tohoto zvyku zbavit a začít spát na levém boku. Tady je pár rad.

– Zkuste si lehnout na levý bok a proti zádům si opřete velký celotělový polštář. Ten v noci zabrání převalovaní.

– Položte se tak, abyste nalevo měli více místa. Spánek na pravé straně nebude tak pohodlný a rádi se obrátíte na levý bok.

– Nechte si na pravé straně rozsvícené tlumené světlo. Tělo se v noci bude přirozeně snažit otočit od světla, což vám usnadní spaní na levém boku.

Náš tip

Když si po obědě cca na 10 minut lehnete na levý bok, podpoříte tím proces trávení. Jeho průběh je pak hladší a zažívací cyklus kratší. Tento čas vám ušetří několik hodin únavy, která nás po vydatném jídle často přepadne. Zkuste si po dobu jednoho týdne dát vždy po obědě 10 minutovou pauzu na levém boku. Uvidíte, že budete mít rázem více energie a lepší trávení.

 

Štítky:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Projekt CROCODILE: Inteligentní doprava Evropy
21stoleti.cz

Projekt CROCODILE:...

„Jak chcete vládnout zemi, kde se vyrábí 246...
Digitální ilustrace zachycující přírodu
epochalnisvet.cz

Digitální ilustrace...

Jak lze vytvářet ilustrace divoké přírody pomocí...
Spolehlivé domácí sirupy na kašel a nachlazení
nasehvezdy.cz

Spolehlivé domácí sirupy na...

Nadcházející zima je obdobím nejen prvních mrazíků a...
Po rozvodu byly vztahy s bývalým mužem na ostří nože
nasehvezdy.cz

Po rozvodu byly vztahy s...

Vdávala jsem se velmi mladá a brzy...
Evropu před zemí půlměsíce zachránila husarská jízda
epochaplus.cz

Evropu před zemí půlměsíce...

Mongolové vyženou ve 13. století turecké kmeny na západ až na území kolem dnešního města Konya ve...
Za neobjevenými skvosty Karlovarského kraje
epochanacestach.cz

Za neobjevenými skvosty...

Chcete objevovat zajímavá...
Podzimní Děčín láká krásnou přírodou
epochanacestach.cz

Podzimní Děčín láká krásnou...

Doba je dnes...
Dálková výuka komplikuje rozvoj talentovaných žáků
epochaplus.cz

Dálková výuka komplikuje rozvoj...

Zavřené školy komplikují životy rodinám a brzdí také rozvoj...
Děsivý maják Seguin Island: V moři se pohybuje obří had a uvnitř nebezpeční duchové
enigmaplus.cz

Děsivý maják Seguin Island: V...

Maják z konce 18. století na Seguin...
0 shares