Objevit v potomkovi výjimečné nadání je snem každé matky. Ten se s nástupem do školy obvykle sen rozplyne, přitom ne každý talent dokáže škola objevit!
Odmalička je dítko pozorováno tetičkami a babičkami, jestli bude takový sportovec jako strýc Václav nebo koumák a matematik po dědovi. Zda ho políbila Múza jako mámu nebo bude šikovný technik po tátovi.
Nejhůře jsou na tom děti z rodin, kde se povolání spojené s nadáním dědí už několikátou generaci. Pak se snadno stane, že převládne vliv prostředí (u nás malujeme všichni…) a dítě se vydá na dráhu, pro kterou nemá tak velké předpoklady jako pro jinou. Tu u něj ale nikdo nehledal.
Nechme ho, ať se projeví
Pokud chcete vědět, k čemu váš potomek tíhne, nechte ho, ať si ve svém volném čase dělá to, co opravdu chce. Neříkejte mu, že se zabývá nesmysly, i kdyby to tak bylo.
Může to být ztráta času, ale právě tak se v něm může nezřetelně ozývat tíhnutí k nějaké činnosti, která mu později skvěle půjde a bude v ní lepší než jiné děti. Zkrátka nechte ho, ať se baví, jak umí, a pozorujte, zda se to nevyvíjí nějakým směrem.
Nenadávejte mu, že se měl radši učit. Spíš dítěti pomozte rozvrhnout čas, aby ho mělo dost na učení i na své zájmy.
S podněty opatrně
Někdy se jako rodiče snažíme dítěti nabídnout prostřednictvím zájmových kroužků možnost ohmatat si co největší množství činností a najít si tu pravou pro sebe. Není to vždy nejrozumnější cesta.
Často je pak dítě mimoškolní činností přetíže a unavené, takže i kdyby mezi nimi byla aktivita, v níž má předpoklad vyniknout, je možné, že nám to unikne.
Tak nám nadaný klavírista přijde oznámit, že už na hodiny chodit nechce a že s tím praští. Nezlobte se na něj. Nejrozumnější je říct „No dobře, jak chceš. My tě do ničeho nenutíme. Ale dobře si to promysli a přijď nám říct“.
Je možné, že dítěti bude stačit kratší či delší pauza, kdy si odpočine od momentálního přetížení i pocitu, že mu něco jiného uniká, a zase bude chtít na klavír chodit.
Stejně mylné může být i sázet na to, že když se už dva roky intenzivně zabývá pozorováním hvězdné oblohy, tak máme doma příští astronomickou elitu. Je totiž zcela normální, že se dítě do svého zájmu beze zbytku ponoří a nic jiného ho nezajímá.
A stejně beze zbytku pro něj může tento vážný zájem náhle ztratit přitažlivost. Opustí ho a vrhne se na něco úplně jiného.
Nám dospělým je samozřejmě líto vynaloženého času i peněz, ale musíme se smířit s tím, že pokusy a omyly k rozvoji osobnosti zkrátka patří.
Jak poznat nadání pro:
výtvarné umění
Už odmala si dítě kreslí a svět kolem sebe důkladně pozoruje.
Někdy rozmrzele třeba sleduje vzor záclon a říká, že z něj zvrací.
Je vnímavé vůči barvám, vadí mu kontrasty nebo si v nich libuje.
Může dokola obkreslovat postavičky z dětských animovaných filmů.
hudbu
Už jako mimino je dítě vnímavé pro zvuky a snadno se jimi nechá zaujmout.
Hraje si se slovy, se slabikami, dobře opakuje, jak ho učíme mluvit.
Zpívá si, snadno si pamatuje melodie z pohádek.
vědu a experimenty
Dítě hodně přemýšlí, povídá o zvláštních věcech, neobvyklým způsobem si spojuje fakta.
Učí se dobře, ale většinou hlavně v určitých předmětech, jiné z nezájmu vynechává.
Přes veškeré zákazy doma provádí experimenty, někdy ničivé pro domácí vybavení.
Je tišší a nemívá moc kamarádů, pokud ano, jsou podobně založení.
sport
Poznáme to podle způsobu, jakým se pohybuje s lehkostí a dokonalostí.
Nové pohybové prvky si dítě osvojuje snadno, jakoby se to ani nemuselo učit.
Zajímá ho i sportovní teorie.
techniku a PC
Bývají to v drtivé většině chlapci a jednoho dne si všimneme, že v jejich pokoji přibývají kabely, dráty a součástky, přitom fyziku ve škole ještě nemají.
Na rozdíl od vědce a experimentátora byt neničí, spíš vás něčím příjemně překvapí – třeba vás vlastním osvětlením okna nebo sadou svítících lampionů na zahradě.
Někdy hodně věnují počítačovými hrami, ale pokud mají zároveň zájem o programování, neodhánějte je od počítače.
sociální kontakty
Zajímavé dítě s přirozeným zájmem o ostatní, snaží se všem rozumět, je účastné, když někoho poslouchá, milé, snadno sdílí emoce.
Může být výřečné.
Jeho zájem mu dává skvělé předpoklady pro všechna povolání založená na práci s lidmi, ať už je to psycholog, moderátor, herec, režisér nebo třeba manažer.
Dítě bez talentu to má těžší
Jsou děti, kterým jakoby nic nešlo, jsou nešikovné při tělocviku, výtvarné i hudební výchově. Nebo jim prostě nejde to, na čem rodičům hodně záleží – učení. U těchto dětí pozor, abychom nezranili jejich sebevědomí, které už tak dostává zabrat ve škole.
Velmi jasně vycítí naše zklamání a můžou se začít uzavírat do sebe. Někdy reagují tím, že úplně bojkotují danou činnost, většinou se ale velice snaží být lepší.
Jenže jim to není dáno, o to větší je jejich zklamání, když se jim opět nepodaří nás přesvědčit a svých kvalitách. Proto takovému dítěti nesmíme vyčítat, že je nešika a nic mu nejde.
Nejlepší, co pro něj můžeme udělat, je najít jakoukoli činnost, v níž by vyniklo a získalo tak lepší sebevědomí. Chválíme ho třeba i za to, jak se stará kočku nebo o rybičky, a podporujeme ho, aby ho akvaristika bavila.
Foto: Shutterstock