Řada našich čtenářek je řidičkami, a proto vám v tomto vydání přinášíme několik rad před začátkem jarní sezony, kdy je třeba auto připravit na další bezpečné kilometry v přírodě.
Zima je pro každé vozidlo náročná po všech technických stránkách.
Dlouhé zimní stání vozu vůbec neprospívá. I když řada řidiček dnes jezdí autem i v zimě, v obou případech je třeba provést jarní údržbu a zkontrolovat provozní funkce auta.
Každá zkušená a odpovědná řidička nechá auto tedy před zahájením sezony a pravidelných jízd zkontrolovat v odborném autoservisu, což vám prodlouží jeho životnost a zaručí vám to i bezpečnost v hustém provozu.
Čím začít?
Nejprve vyčistěte prostor ve voze, vyklepejte koberečky a interier vozu vysajte autovysavačem. Pokud máte vozidlo starší, zkontrolujte si v technickém průkazu, do kdy můžete vozidlo vůbec provozovat, aby vás jarní kontroly policistů na silnicích nezaskočily. Vozte s sebou zelenou kartu vaší pojišťovny.
Jak omývat vůz od zimních nánosů?
Poté přistupte k důkladnému umytí vozu a jeho podvozku, včetně dutin pomocí hadice a silného tlaku vody. Na očistu karosérie použijte kartáč nasazený na hlavici hadice. Takto bude vůz již lépe připraven před důkladnou očistou v automyčce.
Pokud tak neučiníte, mohlo by se stát, že kartáče automyčky mohou poškrábat lak karoserie od zbytků nečistot na povrchu vozu.
Očistěte i prostor motoru, anebo to svěřte autoservisu.
Po zimě se také doporučuje očistit prostor motoru od směsi prachu a olejové mastnoty, to tedy pokud vůz nesvěříte do autoservisu, kde vám na vaši žádost prostor motoru prohlédnou, zjistí případné závady a zároveň očistí.
Rovněž vám, pokud to bude potřeba, doplní i provozní kapaliny.
– Karoserii přeleštěte výrobcem doporučeným leštidlem. Na vosku rozhodně nešetřete, dobře ošetřená karoserie pak lépe odolává korozi.
– Před poslední vrstvou leštícího vosku, ošetřete drobné škrábance na laku, k čemuž slouží retušovací a opravné tužky.
Co nesmí chybět ve výbavě?
Povinné je tažné lano, trojúhelník a lékárnička. Pojistky již nejsou sice povinné, ale je dobré mít rezervní. V lékárničce musí být minimálně trojcípý šátek, škrtidlo a obvazová gáza.
Před silniční kontrolou, pokud jste starší než 65 let, nezapomeňte, že musíte mít zdravotní prohlídku ověřující způsobilost řídit vozidlo.
– Po dlouhém zimním stání je dobré zkontrolovat stěrače a doplnit tekutinu na ostřikování. Poškozené gumičky stěračů mohou na jaře vytvářet na skle šmouhy a významně zhoršit viditelnost. Často je také nutné doplnit kapalinu do nádrže pro ostřikovače.
– Je dobré přezout na letní pneumatiky, nemáte-li celoroční univerzální, i když záhy na jaře se nic nestane, budete-li ještě 14 dní jezdit ještě na zimních. Ty by se vám však mohly později vlivem vrůstající venkovní teploty kolem 7 °C poškodit.
– Doporučuje se rovněž zkontrolovat stav elektrické baterie, po zimě mohlo dojít ke značnému úbytku, (zimní startování bylo pro baterii náporem) a zkontrolovat elektrolyt.
– V motorovém oleji se může objevit po zimě voda, proto je třeba zkontrolovat stav oleje – ten případně vyměnit nebo doplnit.
Co s brzdami?
Pokud při brzdění slyšíte, či cítíte mírné drhnutí, mohou být brzdy zanesené solí nebo zmrzlým prachem z brzdových destiček. Drhnutí ostatně obvykle způsobují právě ojeté destičky.
Pokud cítíte, že brzdění není optimální, v žádném případě to nepodceňujte, mohlo by se vám to zle vymstít. Zanesené brzdy totiž dovedou způsobit dosti těžké kolizní situace, neboť nemají potřebnou účinnost, a mají tudíž pak i delší brzdnou dráhu!
Nelitujte peněz na vyčištění v autoservisu, kde vás to přijde zhruba od 300 do 800 Kč.
Text: Alena Dlabačová, Foto: Shutterstock, PX FUEL