6 mýtů o imunitě

Málokterý jiný zdravotní termín se skloňuje tak často ve všech pádech jako imunita. A tak je s podivem, kolik mýtů o ní stále koluje.

Podívejme se zblízka, co je na nich pravdy a nakolik různé formy ochrany proti nachlazení a chřipkovým onemocněním dýchacích cest skutečně pomáhají.

Probiotika: Částečně Správná výživa může podpořit dobře fungující sebeobranu těla, ale záleží také na celkové kondici, infekční dávce a dalších okolnostech, zda onemocnění vypukne. Navíc probiotika jsou jen částí „zdraví na talíři“. Naše imunita potřebuje i další živiny. Především zinek, měď a železo, z vitaminů A, C, D a E.

Jakmile cokoli z toho chybí, komplikovaná souhra imunitních pochodů se může zadrhnout. Proto je rozumné myslet na celkově pestrou stravu a nespoléhat jen na probiotika.

Tyto živiny dodávají především mléčné výrobky, maso, ovesné vločky, vejce a zelenina.

Slepičí polévka: Ne Nasazena jako posilující prostředek má spíše psychologický efekt na organismus. V počátku nachlazení, kdy vás trápí zimomřivost, dodá pocit vnitřního tepla a tekutiny a sůl, něco málo živin. Podle odborníků není prokázáno, že by měla jakýkoli efekt na obranyschopnost. Což neznamená, že si ji nemůžete dát.

Je lehce stravitelná a dodá minerály, které tělo kvůli rýmě ztrácí.

Sauna a otužování: Ano

Důvod je prostý – pobytem v sauně i chladnými sprchami trénujeme tělesnou termoregulaci. Ta nám pak může být prospěšná, když budeme muset pobývat venku v chladu déle, než je zdrávo.

Kdo nemá rád saunu ani chladnou vodu, může trénovat svižným pochodem venku v lehčím oblečení. Efekt na organismus je stejný. Jakmile ale onemocnění propukne, pak už nepomůže ani sauna. Netiší bolesti, ačkoli takové mýty kolují, naopak tělo vyčerpává a může být příčinou komplikací.

Udržovat se v teple: Ano i ne Chlad sám o sobě nevyvolá nemoc, ale připraví jí terén, protože imunitní systém reaguje pomaleji. Teple se oblékat je proto smysluplnou ochranou. Na druhou stranu držet se celé dny v teple domova a auta a při nutném pobytu venku nosit silné vrstvy oblečení, tím můžete rychle odolnost oslabit. Klesá tak schopnost termoregulace v nepříznivějších podmínkách.

Vnější teplo navíc u některých lidí nestačí k potlačení zimomřivosti, tady pomáhá jen aktivní pohyb.

Sport: Ano Pravidelný pohyb skutečně vede i ke zdatnějšímu imunitnímu systému, který snáze zlikviduje hrozící infekci. Je to tím, že díky pohybu svalů může tělem kolovat lymfatická tekutina obsahující buňky, které likvidují choroboplodné zárodky. Pokud dny trávíme vsedě ve vytopené místnosti, je aktivita těchto látek prokazatelně nižší.

Svižné procházky, běh na lyžích, plavání a podobné aktivity tedy skutečně zlepšují obranyschopnost těla. Jen se nesmíte přepínat. Nadměrné vyčerpání imunitu snižuje, protože pro tělo znamená stres. A ten potlačuje imunitní aktivitu. Zvláště nebezpečné je přepínání sil, pokud už cítíte známky nachlazení.

Z banální rýmy se pak může stát viróza s vážnými komplikacemi.

Prodělaná viróza: Ano i ne Virů, vyvolávajících infekce dýchacích cest, je totiž velké množství, okolo 200 různých typů. Dočasnou imunitu získáváme jen vůči původci právě prodělané nemoci. Jenže nakazit se můžete jiným virem, což jde snadno, protože jste po nemoci ještě oslabení. Imunita se ještě nezotavila a útoku nových choroboplodných zárodků špatně odolává.

Nejlepší ochranou je tedy nemoc pořádně vyležet a nepodceňovat rekonvalescenci.

Na co se naopak zapomíná:

Vitamin D Umožňuje imunitním buňkám účinně likvidovat původce běžných infekcí. Bez vitaminu D ochranyschopnost pokulhává, ale pokud je ho v krvi dostatek, pak mohou být imunitní buňky efektivní podobně jako antibiotika a antivirotika. Problém je v tom, že koncem zimy a v předjaří bývá už dávno vyčerpána zásoba vitaminu D, kterou si tělo vlivem slunečního záření vytvořilo předcházející léto.

Pokud jde o jídelníček, hlavním zdrojem jsou tučné mořské ryby, 150 g lososa nebo makrely pokryje týdenní potřebu. Vitamin D se při výrazném nedostatku dá samozřejmě do těla snadno doplňovat i uměle, ale má to háček. S dávkou vitaminu je totiž nutné sladit také množství vápníku.

Jinak hrozí vznik vápenatých usazenin v tkáních, hlavně v ledvinách a v cévách, a také oběhové potíže.

Spánek a odpočinek Ačkoli to zní banálně, na výkonnosti imunitního systému skutečně poznáte rozdíl. Stačí si naordinovat den či dva v posteli v okamžiku, kdy na vás takzvaně „něco leze“ a velmi pravděpodobně se hrozba nemoci rozplyne. Naopak pokud se překonáte a budete zvládat své povinnosti bez ohledu na to, jak se cítíte, může se rýma i kašel protáhnout na dva týdny i déle.

Důvodů je více, především pro tělo je tvorba protilátek energeticky náročná, takže při vyčerpání na ni nezbývá sil.

Situaci také komplikuje vyčerpání, které podporuje vylučování stresových hormonů, a ty imunitě podrážejí nohy.

Foto: Shutterstock

Štítky: ,
reklama

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Komentáře

Nenechte si ujít další zajímavé články

Astrofotograf Petr Horálek: V Evropě zmizelo hvězdné nebe…
21stoleti.cz

Astrofotograf Petr Horálek: V...

Kdysi stačilo zaklonit hlavu, aby člověk...
Carevna Alžběta zakázala dvořanům jíst jablka
epochalnisvet.cz

Carevna Alžběta zakázala...

V kuchyni všichni poklimbávají, do postele ale jít...
Ústí nad Labem: Ráj rozhleden a vodopádů střežící vstup do Čech
epochanacestach.cz

Ústí nad Labem: Ráj rozhleden a...

Ústí nad Labem má...
Záhadný kryptid Latinské Ameriky: Co vlastně víme o čupakabře?
enigmaplus.cz

Záhadný kryptid Latinské...

Čupakabra se v posledních letech řadí mezi...
Tereza Salte si splnila svůj sen o bydlení
iluxus.cz

Tereza Salte si splnila svůj...

Autorka blogu Teraza In Oslo, knih...
Prošvihne svou poslední šanci?
nasehvezdy.cz

Prošvihne svou poslední šanci?

Své rodinné štěstí si...
Proč nemá jejich láska žádnou šanci?
nasehvezdy.cz

Proč nemá jejich láska...

Do dalšího vztahu šla...
Plněná jehněčí kýta po anglicku
tisicereceptu.cz

Plněná jehněčí kýta po...

U nás její obliba ještě není tak velká, ale v Anglii patří mezi...
Manžel se zase učí mluvit
skutecnepribehy.cz

Manžel se zase učí mluvit

Když mi volali z nemocnice, že...
Paterčata Dionneova: Život ve výběhu i v domě hrůzy
epochaplus.cz

Paterčata Dionneova: Život ve...

Yvonne, Cécile, Annette, Émilie a Marie. Narodí...
Východní filozofie podpořená uměním
rezidenceonline.cz

Východní filozofie podpořená...

Když vstoupíte do tohoto bytu o rozloze tři tisíce metrů...
Hodinová věž v Mekce: Rekordmanka s největším ciferníkem, observatoří i vědeckým centrem
epochaplus.cz

Hodinová věž v Mekce: Rekordmanka s...

Supermoderní věž se zlatým půlměsícem na vrcholu má...
0 shares