Na nekalé praktiky obchodníků je možné narazit kdykoli a kdekoli. Umíte je rozpoznat? A umíte se proti nim bránit?
O tom, že podvodných metod prodeje je víc, než jsme si ochotni přiznat, svědčí zákon na ochranu spotřebitelů. Konkrétně se jimi zabývá, výslovně uvádí, co to nekalé praktiky jsou, a dokonce dvě kategorie popisuje podrobně.
Stojí za to se s nimi seznámit, protože si mnohdy ani neuvědomíte, že vámi prodejci manipulují.
KLAMAVÁ praktika
Koupili jste si něco na základě informace, která vás uvedla do omylu? Rozhodli jste se ke koupi, kterou byste bez této informace neučinili? Stali jste se obětí klamavé praktiky.
Klamavé způsoby prodeje bývají často ty, při nichž nám obchodník neříká pravdu, tedy lže. Nebo část pravdy zatají.
Reklama se jen mihne
Ale i když je jeho nabídka pravdivá, může se jednat o klamavou praktiku. Uveďme si příklad: V televizi vás osloví reklama na zboží, které se vám líbí. Cena je přijatelná a vy si ho jdete koupit. V prodejně vás ale čeká rozčarování v podobě vyšší částky.
Jak to? V reklamě byla uvedena bez DPH. Zlobíte se, ale prodavač vám vysvětlí, že reklama obsahovala obě ceny. Jak to, že jste si té druhé nevšimli? Jednoduše. Byla uvedena drobným písmem.
Přesně tento případ patří mezi klamavé praktiky, a to s ohledem na způsob sdělení. Protože při sledování reklamy máte jen omezený čas a nestihnete si přečíst to nepodstatné, předpokládá se, že si drobným písmem uvedené ceny zkrátka nevšimnete.
Slevy jsou, ale zboží ne
Jinou klamavou praktiku také dobře znáte. Najdete ve své domovní schránce leták plný slev. Vypravíte se hned brzy ráno do prodejny, abyste byli mezi prvními, ale ouvej. Slibované zboží na pultech „už“ není. Je vyprodáno.
Když obchodník nabízí zboží za akční cenu, měl by zajistit jeho dostatečné množství s ohledem na délku akce a výši slevy. V opačném případě vás totiž pouze nalákal do své prodejny. Tato nekalá praktika je označována jako vábivá reklama.
Zboží je málo, neváhejte
Nepravdivá informace, že si konkrétní věci můžete koupit jen po omezenou dobu, má jediný cíl. Přimět vás tímto způsobem k jejímu okamžitému nákupu. Nikdy se nerozhodujte pod tlakem. A jestli je podaná informace skutečně pravdivá?
Zeptejte se sami sebe, jak moc je tato věc pro vás důležitá. Dejte si tlačítko stop. Nemusíte přece reagovat hned teď, okamžitě. Promyslete si vše v klidu a beze spěchu. Vymaňte se z pasti nátlaku a rozhodujte se sami a za sebe.
Klamavé opomenutí
Ano, i tak se může podnikatel dopustit klamavé praktiky. Prostě důležitou a pro vaše rozhodnutí potřebnou informaci „zapomene“ říct. Záměrně ji neuvede.
Jestli toto „opomenutí“ má vliv na vaše rozhodnutí, jestli si danou službu nebo zboží objednáte, je to jasná klamavá praktika.
AGRESIVNÍ obchodní praktika
Už z názvu je jasné, že takové jednání není příjemné. V žádném případě byste se mu neměli poddávat. Kdy se hovoří o agresivních praktikách?
Když na vás podnikatel vyvíjí nátlak, obtěžuje vás nebo k něčemu nutí a to celé směřuje k tomu, abyste si koupili určitou věc nebo objednali službu. Nátlak musí být takové intenzity, že výrazně zhorší (nebo může zhoršit) vaši schopnost svobodně se rozhodnout.
Výhrůžky, donucovací prostředky a urážlivé chování nemají v jednání zkrátka co dělat.
Předváděcí akce
Setkat se můžete s takovými prodejními akcemi, při kterých vás pořadatel autobusem odveze na určité místo, a tam vám řekne, že dokud si zboží nekoupíte, neodveze vás zpátky. Vždy se proto dopředu informujte na podmínky své účasti.
Pokud to jde, najděte si recenze na internetu. Řekněte o svém výletu blízké osobě.
Propagační materiál se složenkou
Našli jste ve schránce balíček s propagačními letáky a zároveň s výzvou k provedení platby? Ten, kdo ho poslal, se snaží vyvolat u vás dojem, že jste si nabízený výrobek už objednal. Jediné, co si balíček zaslouží, je odpadkový koš.
Jen tím, že nebude mít odbyt, si nekalý prodejce své nevhodné praktiky uvědomí a přestane je používat. Podnikatel nemůže učinit nabídku přímo tím, že by vám zaslal zboží. Takový způsob nabídky je obtěžující a představuje agresivní obchodní praktiku.
Nevyžádané zboží pochopitelně platit nemusíte, zároveň nemusíte podnikatele ani vyrozumět o tom, že jste jej obdrželi, ani jej na své vlastní náklady zasílat zpět.
Podomní prodej, který nechci
Zvoní u vašeho bytu opakovaně prodejce s nabídkou zboží i přesto, že jste mu řekli, že si to nepřejete?
Vysvětlete mu, že svým jednáním nejenže porušuje pravidla slušnosti, ale svým obtěžujícím chováním se zároveň dopouští nekalé obchodní praktiky a porušuje tak zákon. V některých obcích je navíc podomní a pochůzkový prodej zakázaný.
V takovém případě by vás podomní prodejci neměli navštívit ani jednou. Pokud se tak stane, můžete se obrátit na obecní úřad vaší obce, případně volat městskou policii.
Prodej po telefonu
To samé platí při opakovaných nabídkách prostřednictvím telefonu nebo elektronické pošty.
Přestupku se obchodníci dopouštějí i jinak. Například tím, že:
* nezajistí, aby v provozovně byl po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizováním reklamace
* bez upozornění používají telefonní číslo s vyšším tarifem
* prostřednictvím reklamy přímo nabádají děti, aby si nabízené výrobky nebo služby koupily nebo aby k jejich koupi přesvědčily dospělou osobu.
Text: Dana Pešková, Zdroj: www.coi.cz Foto: Shutterstock