Peníze jsou pro mnohé měřítkem úspěchu a štěstí a správa peněz je klíčovou dovedností, bez které se nikdo z nás neobejde.
Bohužel naše znalosti ze světa jsou financí jsou jen průměrné. Celá čtvrtina Čechů žije od výplaty k výplatě a chudobou trpí každý desátý Čech. Navíc se příliš často dostáváme do dluhových pastí právě proto, že neumíme dostatečně efektivně hospodařit.
Změnit to ale můžeme jen my sami zvyšováním finanční gramotnosti, ke které bychom měli od raného dětství vést i své potomky.
Pomůckou je kapesné
Pro děti jsou hlavním a mnohdy jediným zdrojem informací o světě peněz právě jejich rodiče. Postupně ale roste význam školy, spolužáků a sociálních sítí.
Pokud se sami v otázkách financí cítíte nejistě, rozhlédněte se po programech, které má k dispozici škola nebo jsou k mání na internetu. Děti se učí velmi rychle a čím interaktivnější program finanční gramotnosti mají k dispozici, tím větší efekt má.
Ideální je dovolit dětem, aby toho co nejvíce zažily na vlastní kůži, ne si o penězích a rodinném rozpočtu jen četly. Jednou z přirozených cest, jak na to, je kapesné.
Nastavte pravidla
Pravidelné kapesné dostává zhruba 55 procent dětí. Většinu peněz získávají děti od rodičů či prarodičů. Aby ale kapesné zafungovalo i jako učební metoda, měli byste dodržovat několik základních pravidel.
Pravidla si nastavujete sami na domluvte si je se svým potomkem. Měla by obsahovat dohodu o termínech kapesného, jeho výši a účelu.
Kdy je správný čas?
Odborníci se shodují, že správný čas na pravidelné kapesné je chvíle, kdy děti začnou chodit do školy, respektive kdy umějí aspoň trochu počítat. Děti se rychle vyvíjejí, jejich potřeby se rozvíjí a tak by i kapesné mělo být flexibilní.
Výše kapesného by zkrátka měla být úměrná věku a potřebám vašich ratolestí. A samozřejmě také vždy záleží na vašich finančních možnostech.
Například u dětí okolo třinácti až patnácti let z průzkumu společnosti Scio vyplynulo, že se v oblasti finanční gramotnosti nejlépe orientují ti, kdo mají k dispozici sto až tři sta korun měsíčně.
Nejhůře dopadli ti, kdo mají výrazně štědřejší kapesné než jejich vrstevníci. Dostatečné zdroje je nenutí jakkoli si své výdaje plánovat – a to se jim může v pozdějším věku krutě nevyplatit.
„České děti často nevyjdou se svým kapesným, ukázal to průzkum, který jsme spolu se společností Kantar realizovali naposledy před dvěma lety. Tři čtvrtiny dětí znají situaci, kdy si všechno utratily, a přesto by si rády něco koupily.
Přesně polovina respondentů tuto situaci vyřešila v minulosti půjčkou. Čtvrtina se zadlužila dokonce opakovaně,“ upozorňuje David Hubáček, který je zodpovědný za finanční vzdělávání v České spořitelně. Podle průzkumu si většinou děti půjčují od kamarádů.
Zkušenost s tím má 68 procent z nich. Pětina respondentů zažila situaci, kdy měli problém půjčené peníze vrátit.
Je řešením půjčka?
Dluhy naštěstí nejsou pro české děti běžným řešením, ukázal také průzkum. Pokud nemají zrovna naspořeno, a touží si něco koupit, vyberou si čtyři z deseti školáků jinou, levnější, alternativu. Přibližně stejný počet se s rodiči domluví na spolufinancování.
Každý osmý pak přemluví k nákupu rodiče. „Jen každé dvacáté dítě se rozhodne peníze postupně ušetřit,“ popisuje David Hubáček.
Pokud váš potomek touží po něčem speciálním, můžete se s ním domluvit, že třeba polovinu (pokud ne celou částku) si přece jen musí našetřit a vy mu pak druhou půlku doplatíte. Pokud se spolu dohodnete, že mu na nákup půjčíte, trvejte na vrácení peněz.
Jen tak dítě pochopí, co půjčka znamená.
Se zavedením kapesného je totiž potřeba děti učit základním návykům, které se jim budou později hodit. A právě jedním z těch návyků je umění spořit si, odkládat si třeba deset nebo dvacet procent.
Nejpodstatnější je ale nechat děti, aby si zažily co nejvíce situací na vlastní kůži. A to může být pro dospělé i zajímavá lekce. Musí se totiž naučit dát dětem důvěru a nechat je, aby si samy poradily.
Svěřte jim finanční plánování i realizaci malých rodinných událostí. Osvědčeným trikem je nechat na dětech třeba nedělní oběd. Pomozte jim sestavit nákupní seznam i rozpočet na jimi vybrané jídlo. Vybavte je přiměřeným finančním obnosem a nechte je nakoupit.
Nebojte se dětem s přibývajícím věkem dávat více a více zodpovědnosti. Postupně na nich nechte, aby si samy platily třeba tramvajenku, obědy a podobně. Samozřejmě jim o tyto položky navyšte kapesné. A taky si ty platby občas zkontrolujte.
Škola pomáhá
Jedním z nejinteraktivnějších programů, se kterými se můžete aktuálně setkat, je Abeceda peněz. Projekt je určený zejména pro žáky čtvrtých tříd a zatím je do něj zapojeno více než dvě stě škol.
Abeceda peněz sází na zážitky, vlastní zkušenost a zodpovědnost dětí. Děti mají za úkol vybudovat vlastní firmu. Navrhnout její logo, název a hlavně sortiment.
Takové zboží, které zvládnou samy, s přiměřenými náklady, vyrobit, a bude možné jej prodat na veřejných jarmarcích, jež jsou vrcholem Abecedy peněz.
Děti tedy neustále musí propočítávat cenu výrobku, kalkulovat se vstupními náklady i cenou vlastní práce a pracovat na propagaci. To vše společně po vzájemné diskuzi s ostatními.
Naučí se nejen chápat základní pojmy a zákonitosti ze světa peněz, ale také vzájemné spolupráci, toleranci, ocenění schopností spolužáků. Děti, které prošly jakýmkoli programem finanční gramotnosti, mají prokazatelně lepší finanční dovednosti.
Díky Abecedě peněz se podle učitelů, jejichž třídy se do projektu zapojily, děti učí i lépe plánovat své výdaje. Jedním z pozitivních dopadů Abecedy peněz je změna vnímání dětí, jak zacházet s vlastními penězi.
Kapesné, které děti dostaly, většina dřív utrácela okamžitě. Teď o financích přemýšlejí v dlouhodobějším horizontu a spoří si.