Naučili jsme se nakupovat v e-shopech. Ušetří to čas a často i ceny bývají nižší. Je to ale bezpečné? Poradíme, jak se bránit před internetovými kapsáři.
Papírové bankovky v peněžence už se moc „nenosí“. Stále více lidí raději nakupuje pomocí platební karty, nebo ještě lépe přes internet.
Přestože se finanční instituce snaží účty svých klientů co nejlépe zabezpečit, novodobým internetovým kapsářům se stále daří zábrany překonávat. Nevědomky jim můžeme pomáhat i my sami.
Jak riziko zneužití platebních údajů co nejvíce snížit?
1. Heslo a číslo karty
Úplnou samozřejmostí se musí stát, že nebudete mít nikde napsané svoje heslo. A nikomu ho také neříkejte. Jenže k řadě nákupů na internetu stačí jen číslo karty. Proto i na ně buďte opatrní.
Internetoví zloději vymýšlejí nejrůznější finty, jak z vás tyto informace vymámit. Proto nikdy neodpovídejte na telefonní žádosti, abyste sdělili údaje z platební karty.
Nesdělujte nikomu PIN, ani číslo karty, její platnost a už vůbec bezpečnostní kód z její zadní strany.
2. Výpisy
Pamatujete si, co jste v průběhu měsíce koupili, za co jste utratili peníze? Někdo má ve svých účtech pořádek, ale jsou i takoví (a není jich málo), kteří přehled nemají.
Ať patříte do kterékoli skupin vždy, jakmile dostanete výpis ze svého účtu, si jej projděte a zkontrolujte. A když objevíte podezřelé transakce, hned informujte svou banku.
3. Phishing
Pod tímto názvem se skrývá podvodná technika, používaná na internetu k získávání citlivých údajů. Je to oblíbený trik, kdy zloději napodobují vaši banku (například použijí logo nebo tiskopis, charakterizující banku).
Pod záminkou kontroly a ověření totožnosti vám zašlou e-mail a chtějí sdělit hesla a přístupové údaje. Žádná banka po vás nikdy nebude chtít tato citlivá data písemně po síti. Nereagujte na to.
Nebo – ještě lépe – pro svůj klid zajděte na svou pobočku a zeptejte se přímo tam.
4. Hrozí i SMiShing
Chytré telefony jsou vlastně takovými „malými počítači v kapse“ a mnoho lidí v nich má i bankovní aplikace. Ale nemusíte vlastnit hned „chytrý“ mobil, stačí i ten „obyčejný“.
Podvodníci totiž zkusí vylákat vaše přístupové údaje či hesla pomocí obyčejné SMS zprávy (těmto podvodům se říká SMiShing). A stejně jako u e-mailů, ani na tyto podezřelé zprávy nereagujte. Prostřednictvím SMS zprávy by od vás banka nikdy tyto údaje nepožadovala.
5. Veřejné wifi sítě
Potřebujete teď rychle zaplatit něco z účtu, ale nejste doma? Žádný problém, vždyť dnes jsou veřejné wifi sítě téměř v každé kavárně, dokonce i ve vlaku nebo v tramvaji. Tak tohle určitě nedělejte! Platba zcela jistě počká do doby, než přijdete domů.
6. Limity
Při zřizování internetového bankovnictví si nastavujete také limity pro platby. Nic nepokazíte, když si je pro placení na internetu a pro výběry z bankomatu nastavíte nižší . Tím v případě zneužití omezíte rizika.
7. Zablokovaný účet
A co udělat v případě, kdy jste podvodníkovi opravdu naletěli, klikli na falešný e-mail nebo někomu prozradili své údaje? Hned zavolejte kontaktnímu centru své banky a zablokujte on-line bankovnictví. A také si změňte přihlašovací údaje.
8. E-shopy a aplikace
I v internetovém obchodě lze platit kartou. Používejte ji jen u ověřených e-shopů, a když víte, že ji nebudete jistou dobu využívat, vypněte tuto možnost na internetovém bankovnictví.
Stejně tak v případě nových aplikací, které nabízejí přehled vašich výdajů a požadují přihlašovací údaje do vašeho internetového bankovnictví, se obraťte raději na vaši banku. Řada z nich již podobné aplikace nabízí ve stejné kvalitě, ale s větším bezpečím.
9. Karta
U platby kartou vždy bohužel bude existovat nebezpečí jejího zneužití. A protože je to vstupenka k vašim penězům, nikdy ji nedávejte z ruky, a to ani při placení v obchodě nebo v restauraci. Vždy ji mějte na očích.
Může se stát, že vám někdo platební kartu ukradne. Na nic nečekejte a hned ji zablokujte. Osobně na pobočce, ale jde to i po telefonu.
I přes důsledné dodržování tohoto devatera se vám může stát, že uvidíte při novoroční kontrole svého účtu podezřelé transakce. Okamžitě kontaktujte svou banku.
Stále častěji se totiž objevují nové internetové a mobilní aplikace, které nabízejí srovnání vašich výdajů a z nich vyplývající slevy na nákup zboží i služeb.
Má to ale háček – některé z nich za to od vás požadují souhlas s použitím přihlašovacích údajů do vašeho internetového bankovnictví.
I když se za těmito aplikacemi neskrývají zloději, ale spíš mladí internetoví nadšenci, je otázkou, jak a jestli vůbec dokážou své systémy zabezpečit právě před zloději, pro které jsou jejich aplikace, plné citlivých klientských údajů, lákavým soustem.
Na rozdíl od nich mají banky zákonnou povinnost poskytnout vám při napadení vašeho účtu okamžitou pomoc.
Redakčně zpracovala: Dana Pešková, Konzultace: Filip Hrubý, Česká spořitelna, Foto: PX FUEL